Gå til innhold

Hvor mye skal læreren bestemme over matpakka?

Anbefalte innlegg

Gjest goodtwin
Skrevet

Istedenfor å nekte elevene spesielle typer mat i matpakka synes jeg mye heller han/hun kunne laget et skikkelig infoskriv til elevene hvor han/hun forteller litt om hvordan maten er med å påvirker skoledagen, og gjerne har med noen tips og oppskrifter til sunne og gode matpakker. Evt også ta det opp på foreldremøte og kanskje til og med vise fram noen gode sunne forslag.

Å nekte elevene å ha med forskjellige typer mat blir feil..

• Liker 1
Skrevet

Det er VELDIG vanlig at lærere nekter elevene å ha nugatti/syltetøy på brødskiva. Jeg aner ikke hvorfor, jeg er jo verken lærer eller mamma, men jeg kan jo tenke meg til forskjellige grunner: 1. mange tror at sukker gir barn et høyere energinivå (noe som er motbevist av forskere), 2. hvis ett barn har nugatti på brødskiva og et annet barn har leverpostei, kan det oppstå problemer som sjalusi, 3. lærerne kan ikke kontrollere oppveksten for barna hjemme, men på skolen og da vil de vel sikkert at barna skal spise sunt av helsemessige årsaker.

Nå skal det sies at det fins mange pålegg som er like ille som nugatti, det er bare hvordan man ser på det. Brunost er ikke sunt det heller, selv om at det ville vært idiotisk å nekte barn å ha det på brødskiva siden det er "tradisjon" og sånn.

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke forstå hva det er å klikke i vinkel for. At en lærer oppfordrer til sundt kosthold er jo bare bra. Syns det er så mange som blir så sinte bare fordi de får beskjed om å endre noe. Det er viktig å huske på at det er når barna er små man legger grunnlaget for hvordan de blir når de blir større. Vokser de opp med sjokolade til lunsj er det virkelig ikke rart vi har mange overvektige, late unger her til lands.

Jeg synes ikke læreren oppfordret til et sunt kosthold når han nektet barnet å spise brødskive med kinakål? Det er altså ikke bare nektingen av nugatti jeg reagerer på, men hva i alle dager har læreren med matpakka generelt?

• Liker 5
Gjest Annaires
Skrevet

Jeg synes ikke læreren oppfordret til et sunt kosthold når han nektet barnet å spise brødskive med kinakål? Det er altså ikke bare nektingen av nugatti jeg reagerer på, men hva i alle dager har læreren med matpakka generelt?

Det er da læreren som må slite med disse barna. Som må prøve å lære de noe, til tross for at de ikke eier konsentrasjon pga høyt bs. Det er da læreren som av de samme foreldrene får kjeft fordi h*n ikke klarer å lære barna dems noe.

Det er ikke foreldrene som sitter med disse barna hver eneste dag.

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Å nekte elevene å ha med forskjellige typer mat blir feil..

Kan man nekte barna å spise godteri på skolen`?

Skrevet (endret)

Det er da læreren som må slite med disse barna. Som må prøve å lære de noe, til tross for at de ikke eier konsentrasjon pga høyt bs. Det er da læreren som av de samme foreldrene får kjeft fordi h*n ikke klarer å lære barna dems noe.

Så da måtte læreren bare kommentere både kinakål og mangel på smør? Jeg synes ikke det du sier klarer å dekke over det læreren har sagt. Og det å ta fra barna matpakken hvis de hat sjokoladepålegg på, det er bare horribelt. Læreren tjener iallefall ikke noe på å ha sultne barn i klasserommet. Og det bør heller tas opp med foreldrene til de det gjelder hvis et barn er ukonsentrert. Det kan faktisk være andre ting enn matpakka som gjør det. Å sende ut et sånt skriv hører ikke hjemme noe sted!

Til TS: Vet du forresten noe om ditt barn er ukonsentrert på skole? Har du fått noen kommentarer på det fra tidligere lærere, evt denne læreren, før hele styret med dette påleggsgreiene?

Edit: Og forresten - det er i de fleste tilfeller brødet som inneholder mest sukker i matpakka. Og sukkerfritt sjokoladepålegg er ikke særlig mer "usunt" enn en skive med syltetøy. Eller brunost. For eksempel.

Endret av GUNS
Gjest Gorgonzola
Skrevet

Lærere har ikke en dritt med hva ungene har på maten. Punkt slut. Og jeg hadde eksplodert i vinkel om jeg fikk brev hjem om noe slikt.

At unger blir oppjaga av sukker er en myte.

Ifølge legene Vreeman og Carroll fra Riley barnesykehus er svaret nei: "- I minst 12 kontrollerte tester har forskere undersøkt hvordan barn reagerer på dietter med ulikt sukkerinnhold. Faktisk var det ingen av studiene som klarte å dokumentere noen forskjell i barnas oppførsel avhengig av om de fikk mat med eller uten sukker, og testene inkluderte både vanlig sukker og kunstig søtningsmiddel."

http://www.dinside.no/805738/her-knuses-10-helsemyter

Som sagt, det må være en tålmodighetsprøve å være lærer......... :hakeslepp:

For all del, å komme drassende med forskere som prøver å drepe såkalte myter er en enkel øvelse.

Det er ikke vanskelig å finne ditto når det gjelder om klimatrusselen er reell, om det egentlig er en sammenheng mellom lungekreft og røyking, om hasj egentlig er farlig og så videre.

Poenget må vel være at et ok kosthold er bra for unger, og da handler det ikke bare om (for mye) sukker er til det bedre eller ei. Tannhelse er én ting, unger som blir feite, ukonsentrerte er også aspekter i totalbildet. Innenfor begrepene omsorg og foreldreansvar bør blant annet de nevnte dimensjoner medtas.............. :Gjesp:

• Liker 3
Skrevet (endret)

Edit: Og forresten - det er i de fleste tilfeller brødet som inneholder mest sukker i matpakka. Og sukkerfritt sjokoladepålegg er ikke særlig mer "usunt" enn en skive med syltetøy. Eller brunost. For eksempel.

Eller en skive med kun kinakål på, for den saks skyld. Variasjon er en nøkkel her, og foreldre må rett og slett bli flinkere til å planlegge skolematen. Det blir ikke nærigsrikt bare fordi man putter på noe som er grønt.

Ellers så synes jeg selvsagt ikke man skal ta fra ungene lusjen sin, da. Men å oppfordre om sunn mat burde være en selvfølge.

Endret av Airi
Skrevet

Jeg har vært borti barn som fint kan spise sukker-pålegg uten å bli hypre. De er like rolige og konsentrerte.

Så har jeg vært borti barn som ikke kan lukte på sukker engang uten å hoppe i taket. De blir så urolige og nærmest fulle. Kjenner en jente på 15 år som blir helt gal av sukker. Hun klarer ikke sitte stille, og ler og fniser og virker nesten full. Det sier vennene hennes til henne. Hun klarer ikke konsentrere seg heller.

Hun spiser ikke noe sukker lenger, da, og er blitt den fine, rolige, konsentrerte jenta.

Så derfor bør man ikke ha sukker på maten om man blir hyper og urolig av det.

Hjemme kan man spise hva man vil, men på skolen syns jeg det skal være strenge regler om at man ikke skal ha brus, godt, eller søtt pålegg.

Om syltetøy går under søtt pålegg vet jeg ikke, men hjemmelaget sylktetøy kan man lage med bjørnesøt istedenfor sukker.

Da jeg gikk på barnaskolen for mange år siden, var det ikke lov med sukker-mat eller sukker-pålegg eller sukker-drikke. Alle drakk vann, juice eller melk, og spiste grovt brød med noe sundt og godt pålegg. Så hadde vi med gulrot eller epler.

Det burde da funke fint idag også? Og nå kan man avansere med salat også ;)

• Liker 4
Skrevet (endret)

Må også si at jeg ikke like denne melkedrikkingen, men jeg liker iallfall ikke at folk som absolutt må drikke melk, har i seg sjokolade-melk som inneholder mye sukker. Tror ikke folk tenker på hvor mye sukker alt inneholder. Ikke rart vi har problem med fedme og andre kostholdssykdommer idag, i forhold til før. Folk stapper innpå med sukker, usundt fett og mel.

Endret av meridian
Skrevet

Nå har ikke jeg barn på skolen, og ikke har jeg kresne barn heller, men det er en tanke som har slått meg...

- dersom man har er kresent barn som BARE vil spise skive med makrell - så er dette godtatt og fint/sundt

- dersom man har et kresent barn som bare vil spise prim/sjokkopålegg- så er dette helt forferdelig.

Jeg er jo enig med den helsemessige biten ifht søtsaker daglig, men det må da absolutt være bedre at barnet spiser...

I barnehagen jeg jobber var det et barn som KUN spiste knekkebrød med kaviar. Om vi ikke hadde kaviar, så spiste ikke barnet.

Det må da være bedre å la barna spise, enn å ikke spise.

Skole/barnehage er ikke riktig sted for å "tvinge" barna til å prøve ny mat. Det er viktigere at de spiser (ser ikke at sultne barn skal være mer konsentrerte enn sukker-høye)

Så får foreldrene jobbe for å innføre varierte matvaner på hjemmebane

• Liker 5
Gjest goodtwin
Skrevet

Kan man nekte barna å spise godteri på skolen`?

Godteri er ikke mat

• Liker 1
Skrevet

Er det stor forskjell på bamsemums og brødskive med nugatti? Det første ville vel ingen reagert på at ble konfiskert...

Skrevet

Høres idiotisk ut, grunnet egene erfaringer mistenker jeg dette for å være steinerskolen....

Jeg hadde bedt læreren pisse seg i øret og fokusere på jobben sin - nemlig å undervise barna i de fagene han er annsatt for. Moralprekner, kostholdsekspertise osv. kan man få andre steder om man selv ønsker det.

Skrevet

Eller man kan prøve å innføre varm skolemat på alle skoler i Norge som det er i Sverige og Finland.

De har tydligvis klart det på en eller annen skole i Bærum med stor suksess.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Høres idiotisk ut, grunnet egene erfaringer mistenker jeg dette for å være steinerskolen....

Jeg hadde bedt læreren pisse seg i øret og fokusere på jobben sin - nemlig å undervise barna i de fagene han er annsatt for. Moralprekner, kostholdsekspertise osv. kan man få andre steder om man selv ønsker det.

Men om noen barn forstyrrer undervisningen pga at de spiser sukkerholdig mat og drikke og blir urolige, så går det utover læremiljøet i klassen.

Selv opplevde jeg på barneskolen og ungdomsskolen at det var strengt forbudt med sukker - om det var mat eller drikke.

Jeg er glad det var slik, for da hadde vi en sunn hverdag på skolen.

På vgs skle det ut, siden vi gjorde som vi ville.

Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Har nå fått brev fra læreren til sønnen min. Der står det blant annet at all usunt pålegg er forbudt. Sønnen min har nå hatt nugatti på brødskiva siden første uten at noen har sagt noe og nå går han i 7. klasse og har fått ny lærer.

Og ting blir ikke noe enklere når læreren selv bestemmer hva som er usunt og ikke for jeg har sent med sønnen min brødskiv med peanøttsmør blant annet. Det var ikke godt nok for peanøtter var godteri, har også sendt med brødskive med kinakål noe som helle ikke var bra for det var det ikke næring i og kinakål var noe man brukte i taco som er usunn kosemat.

Sønnen min er ganske kresen av seg og liker heller ikke smørr så i dag så valgte han å ha brødskiv uten pålegg. Det hadde også læreren hengt seg opp i og at han ikke har smørr på maten. man må jo ha pålegg på maten og du kan ikke spise uten smørr, det blir både tørt og ekkelt å spise da, hadde læreren da stått og sagt. Skulle jo nesten tro det var læreren som skulle ha maten.

Nå står det også i brevet at elever som ikke har med sunt pålegg eller mat blir nektet å spise og blir fratatt matpakken. Er dette lov? Hvor mye kan lærerene bestemme over matpakka til barna? Både jeg og sønnen min er nå nesten fortvila over hva han skal ha på maten.

Har mest lyst å bare smøre på et tjukt lag med nugatti i morgen til sønnen min bare på trass, men vet ikke om det er så lurt.

du kødder nå? læreren skal da drite i hva ungene har på matpakka. Å frata ungene mat? hva f... er det? er det sunnere at de går en hel dag uten å spise da kanskje?

Endret av BettyBoop28
Skrevet

Jeg er enig i at gotteri (sjokolade) ikke har noe å gjøre på ei brødskive. Og når noen argumenterer med at barna er kresne og ikke vil ha noe annet, tenker jeg: hvem var det som smurte det på skiva til ungene først, og lærte de at sjokolade var helt greit på skiva?

Ikke rart at mange unger ikke vil ha sunt pålegg, når de har fått smake sjokoladepålegget.

Jeg har aldri gitt ungene sjokolade på skiva. De får syltetøy noen ganger, men det er hjemmelaget og med liten mengde rent sukker. De får også brunost noen ganger, men her er det andre nyttige stoffer, så sukker og e-stoffer er ikke det eneste, som i sjokoladepålegg.

Vet det er mange meninger ang. sukker og hypere unger, men når man observerer unger - har jeg vanskelig for å tro at det ikke har noen sammenheng. Regner med at det er det samme læreren ser også.

• Liker 2
Gjest BettyBoop28
Skrevet

eh nå er jeg enig i det med nugattien, men det som ble sagt om kinakål og brød uten smør.. Da er det ikke sukker på brødskiva ergo kan læreren klappe igjen.

Og å ta fra ungene matpakka slik at de må gå hele dagen uten mat. tror du ikke ungene mister konsentrasjonen av det da?

Skrevet

du kødder nå? læreren skal da drite i hva ungene har på matpakka. Å frata ungene mat? hva f... er det? er det sunnere at de går en hel dag uten å spise da kanskje?

Så lenge foreldrene ikke tar et voksent ansvar, er lærerene nødt til å gripe inn. Men jeg er ikke enig at læreren fratar ungene matpakka, det må være et samarbeid. Ungene må få mat, men normalt sunt pålegg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...