AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Jeg er ganske fascinert av hvor stor påvirkningskraft motebransen har på folk (først og fremst jenter/kvinner). På 80-tallet var hockeysveis og leggvarmere flott, men man lo av slengbukser og platåsko. Har ikke tall på hvor mange jeg hørte si at det skulle de ALDRI bruke, uansett om det ble mote igjen. Men platåskoene og slengen kom like fullt tilbake, og folk ble omvendt og kavet rundt på meterhøye sko mens slengbuksene flagret rundt dem. Nå i disse dager har motebransjen bestemt at jenter er kjempeflotte med digre fjøsstøvler ala bestefar. Og jeg ser hauger og lass av jenter forsøksvis trippe rundt i disse klumpete støvlene, gjerne med hotpants og strømpebukser til. Jeg våger påstanden at jentene ikke synes støvlene er fine. Hadde de ment det, hadde de gått med dem i fjor. Støvlene er sikkert praktiske i regnvær, men det regnet i fjor også, og da var det ingen hotpantsjenter i bestefarstøvler å se. Så jeg blir litt nysgjerrig på hva som får folk til å hoppe inn i de utroligste kombinasjoner av plagg så snart det blir mote. Hvis du selv gjør dette, hva er grunnen? a) du synes det er stygt, men føler at du MÅ følge moten? b) du synes det er lekkert, men tør ikke bruke det før det blir mote? c) du synes automatisk en ting blir fin straks det blir mote? Andre grunner? Dette er en nysgjerrighetstråd, jeg feller ingen dom over hva folk har på seg. Dere må få gå i vadere og hulaskjørt om dere måtte ønske. Eller crocs og anorakk. Hva er det styggeste du har gått med, og hvorfor gjorde du det?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Jeg føler ikke moten, min smak er klassisk konservativt med noen sprell tiltider. Men det jeg ville si, er at jeg kan til tider ikke forstå enkelte moteplagg; jeg kan ikke forstå at noen kan synes det er pent. Men noen av de plaggene, når man har sett det ofte nok, over lang nok tid, så er det ikke så galt allikvel lengre. Enkelte av de plaggene igjen, blir kanskje tilogmed pene. Er nesten litt som oss mennesker og der kjærligheten oppstår, at man ser en bekjent/ venn i et nytt lys, og finner h*n attraktiv "plutselig"
Gjest Raindrops Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 Jeg finner alltids noe jeg liker innen det som er mote, men isteden for å følge det hele slavisk, tar jeg det jeg liker og fletter det inn i min egen stil. Liker jeg ikke det som er mote, så går jeg ikke med det. Bestefarstøvler og hotpants er et godt eksempel på noe jeg glatt hopper over
Gjest Anjelika Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 (endret) Jeg har min egen stil og følger ikke moter slavisk, men som Raindrops så finner jeg alltids noe jeg liker innen de supertrendy sakene også og jeg plukker mye inspirasjon fra catwalken. Det er jo helt klart påvirkning inne i bildet, jeg kan selv hate et plagg, for så å plutselig synes det er kult etter at jeg har blitt utsatt for det nok ganger i moteblader eller noe, for så å hate det igjen når jeg har sett det på for mange folk i gata. Men dette er ikke en bevisst "nå er det hipt derfor liker jeg det, og nå er det ut derfor hater jeg det"-tanke, det føles faktisk bare som ren, impulsiv smak og behag. Men som sagt ser jeg at noe av denne smaken min som jeg tror er så forbanna individualistisk og spesiell går i takt med trender, så min oppfatning av hva som er fint og ikke blir jo helt åpenbart påvirket av ting og tang rundt meg. Noe jeg vil tro er naturlig, smak er da ikke en iboende konstant som er isolert fra påvirkning og utvikling. Men skiller meg fra din definisjon på "moten" da min påvirkning nok er mer fra trendsettere og high fashion enn folk å gata. Når saueflokken hiver seg på noe så er jeg lei (automatisk/ubevisst, ikke med vilje eller av prinsipp). Tommelfingerregelen er jo at når noe havner på HM så er det over, stemmer ganske greit Og støvler har aldri vært noe de hippeste av de hipsterhippe har dratt på seg (kanskje på festival), ekte fashionistaer ville ikke blitt sett døde i det. Det er mer en new york-greie, og trender som starter på gata i new york er ikke ekte FÆSHION Endret 8. november 2010 av Anjelika
Transe Skrevet 8. november 2010 #5 Skrevet 8. november 2010 Digger kjoler men desse kjolene i rutet stoff orker jeg ikke.
Rødtoppen86 Skrevet 8. november 2010 #7 Skrevet 8. november 2010 Jeg følger så absolutt ikke moten. Kunne ikke brydd meg mindre om hva som er in eller ikke. Dette året derimot har vært et godt år siden kilehæl er in, og det elsker jeg Skulle jeg fulgt oversizedmoten, så hadde jeg sett ut som et telt. Skulle jeg brukt dongerishorts som går langt oppover ræva, så hadde jeg fått en milelang rumpe som ikke ser ut. Det er ikke alt som kler en lav person med former, så det å følge moten tenker jeg ikke på. Kan ofte gå lang tid mellom hver gang jeg handler klær rett og slett fordi ingenting av det som selges ser bra ut.
FantasDick Skrevet 8. november 2010 #8 Skrevet 8. november 2010 Jeg plukker opp litt her og der, egentlig. Kan gjerne bruke ting som er "på moten" og som kanskje ikke er så pent/flatterende, men som er kult og annerledes. Mote er, for meg, å leke litt med klær, bruke plagg som kanskje ikke er det mest flatterende på meg, et par stygg-kule sko som ender opp med å gjøre antrekket osv. Jeg er med på at man skal kle seg etter kroppsform o.l, men jeg synes det lett blir kjedelig og at det derfor er veldig lov å leke seg litt! Ellers er jeg veldig enig i Anjelikas post - særlig avsnitt nr.2.
Gjest Uglefot Skrevet 8. november 2010 #9 Skrevet 8. november 2010 (endret) Jeg følger ikke moten frivillig,men at det blir et og annet plagg som kanskje er moteriktig fordi det er det man finner i butikken,det kan hende. Jeg er for sjenert til å følge moten..de fleste klærne mine er ensfarvet og uten krimskram eller spreke snitt. moteklær er kruseduller og jeg kler meg i rette linjer..kan man si det slik? :klø: Edit; jeg mener ikke at det er noe galt med kruseduller altså! Endret 8. november 2010 av Uglefot 1
Tabris Skrevet 8. november 2010 #10 Skrevet 8. november 2010 Jeg følger ikke moten, og vet som regel aldri hva som er på mote for tiden en gang. Mulig jeg tilfeldigvis har et par moteplagg hvis, som Uglefot sier, det er hva jeg får tak i butikken akkurat da. Ellers kjøper jeg det jeg synes er fint, som er en mer klassisk stil. Jeg blir også litt fascinert av hvordan enkelte går med moteklær for så å le av seg selv og hvor utrolige stygge de selv synes de var fem år senere. Jeg forstår ikke helt slikt. Enda morsommere blir de hvis de insisterer på at de ikke går med det fordi det er mote, men fordi de liker det. Ganske fascinerende at så mange liker det samme samtidig, og går lei det samme samtidig.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #11 Skrevet 8. november 2010 Da "alle" for et par år siden begynte å gå i tights og tunika syntes jeg det var grisestygt, og at tights var noe som hørte til da jeg gikk i småskolen på tidlig nittitall. Nå har denne moten holdt seg ganske lenge, og jeg har nok endra oppfatning. Jeg går fremdeles ikke med det selv, siden det ikke er helt "meg," men jeg synes absolutt det kan være fint på andre. Så jeg tror absolutt på det at man over tid endrer oppfatning av ting som man ser ofte rundt seg. Jeg følger ikke moten slavisk, men det er alltid elementer fra motebildet jeg liker og som passer min stil. Jeg er nok mye mer bevist på hva som er min stil, og hva som er flatterende på meg, enn hva som er mote. Når man blir litt eldre, så veit man jo mer hva som er "sin stil," og blir da mindre påvirkelig. Det er jo stort sett 14 - 20 år som går rundt med "bestefarstøvlen" og hotpants. Når man er en usikker tenåring er det lettere å følge stimen, enn å gå sin egen vei. Og til og med de som vil skille seg ut, ender jo med å gå i (emo)flokk. Da jeg var 16 hadde jeg jo platåsko, slengbukser og magen bar, så jeg unner jo fjortissene sin prøving og feiling, og onepice fører i det minste ikke med seg en overhengende fare for nyrebetennelse. Men det er jo ikke de samme som går med fjøsstøvler, som gikk med ball-genser på 80-tallet. Utvalget i butikken innvirker jo selvsagt også. Tror det er ganske mange damer som veit selv hvor mye mer flatterende det er på dem med bootcut i stede for slimfit på buksenen. Men de siste årene har det jo kunn vært smale bukser i butikkene, og da er det jo klart det er det du får se på folk.
Kråkesaks Skrevet 8. november 2010 #12 Skrevet 8. november 2010 Nei, jeg går ikke i klær jeg selv synes er stygt. Men smaken min kan forandre seg, så at jeg syntes noe var stygt for fem år siden betyr ikke nødvendigvis at jeg synes det er stygt i dag.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #14 Skrevet 9. november 2010 Jeg studerer psykologi, og en ting som er kjent fra sosialpsykologien er at vi mennesker har en tendens til å like noe jo mer og mer vi blir tilvendt det. Kanskje springer denne merksnodige tendensen til å først syntes ting er stygt for så å like det og senere synes det er stygt ut fra dette. Jeg har selv opplevd nye ting som kommer på mote som jeg syns er horriblelt. Etter at det har vært på mote en stund blir jeg mer og mer vandt til det og syntes kanskje ikke det er såå stygt lenger, ja kanskje jeg til og med liker det! Skal nevnes at det ikke alltid skjer da
Djungelvrål Skrevet 9. november 2010 #15 Skrevet 9. november 2010 Det er ingen som har råd til å følge moten slavisk uansett, dessuten ligger vi 1-2 år etter her i norge. Hvis folk følger moten selv om de syns det er stygt vedder jeg på at de ikke tør innrømme det.
Kråkesaks Skrevet 9. november 2010 #16 Skrevet 9. november 2010 Jeg studerer psykologi, og en ting som er kjent fra sosialpsykologien er at vi mennesker har en tendens til å like noe jo mer og mer vi blir tilvendt det. Kanskje springer denne merksnodige tendensen til å først syntes ting er stygt for så å like det og senere synes det er stygt ut fra dette. Jeg har selv opplevd nye ting som kommer på mote som jeg syns er horriblelt. Etter at det har vært på mote en stund blir jeg mer og mer vandt til det og syntes kanskje ikke det er såå stygt lenger, ja kanskje jeg til og med liker det! Skal nevnes at det ikke alltid skjer da Nemlig. Dess mer eksponering, dess mer blir vi vant til det og dess mer liker vi det. På samme måten som at Coca-Cola er den mest solgte brusen fordi de er den man ser mest reklame for.
Gjest Consensio Skrevet 9. november 2010 #17 Skrevet 9. november 2010 Jeg følger ikke moten. Ikke litt engang. Jeg følger litt med på hva som er mote, og jeg er ikke i nærheten engang.
Gjest Awsome Skrevet 9. november 2010 #18 Skrevet 9. november 2010 Eg følger ikkje moten og kommer nok aldri til å gjøre det, det interesserer meg ikkje så eg følger ikkje med på det heller.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #19 Skrevet 9. november 2010 Nei, følger ikke moten, jeg vet hva jeg liker og kler, og plukker av det som egner seg når jeg handler. Men til en viss grad påvirkes jeg jo, og ser når jeg gjennomgår klesskapet at det er noen plagg som føles mer utdatert etter noen år enn andre. Men for det meste har jeg liksom min stil, og kan godt bruke de fleste plaggene i ti år hvis de holder. Uten at jeg ser ut som jeg nettopp kom ut av en tidsmaskin fra fortiden, håper jeg Har ikke spesielt klassisk stil heller, forresten. Og jeg kan godt like enkelte plagg jeg vet andre synes er stygge, f eks store støvler (vet ikke helt hva slags fjøsstøvler det er snakk om (jeg brukte kjedelige vernestøvler i fjøset), men jeg liker boots selv om jeg ikke har selv), anorakk, kilehæl etc. Og jeg kan også forandre mening om noe, f eks tok jeg meg nylig i å prøve slim fit jeans - men har ikke bein til å kle det.
Gjest Dainty Skrevet 9. november 2010 #20 Skrevet 9. november 2010 Jeg følger ikke moten. Jeg kan selvsagt plukke opp noen trender fordi "oi! det var fint, det har jeg ikke tenkt på å bruke før", men ikke fordi jeg føler jeg må henge med på moten. Jeg har en veldig sterk sans for hva jeg kler, hvilke farger og snitt som får frem det beste i meg, og holder meg til det. Det blir mye klassisk feminine plagg mikset med innslag av romantikk, lett bohem og konservatisme. Jeg har lepper som kler å fremheves med farge, og da hjelper det ikke at sotede øyne og nude lepper er i vinden. Huden min ser friskest ut i farger som isblått, dusrosa, bringebærrødt og sort, og da gidder jeg ikke se syk ut i en kamelkåpe. Jeg har sped overkropp med nokså fyldige bryster, og da skjuler jeg ikke de formene jeg har ved å iføre meg en diger, løstsittende vintage-tee. For meg er det også viktig at klærne signaliserer hvem jeg er og hvilken personlighet jeg har. Og mye av den moten som har vært presentert i moteblader de siste årene, er absolutt ikke meg. Fedoras, løse vintageplagg, rock chic-stil, bikerboots og andre klumpete sko, overdrevet bruk av smykker og tilbehør, svææære coctailringer.. No thank you. Jeg er ikke sånn! Samtidig skjønner jeg at de som er veldig fashionentusiaster synes det er gøy å eksperimentere med ulike rariteter. Og det kan være kult på sin måte, for det representerer jo også hvem de er. Men for min del strekker ikke interessen så langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå