Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, farmasøyter! :goodbye:

Jeg har lenge hatt lyst til å bli farmasøyt, men har omtrent null i info om yrket og studie! :sukk:

Har fått med meg at studiet er på fem år.

Det jeg lurer på er hvordan de årene var, hvordan var fagene.

Var det hardt stoff, mye kjemi? Hva er kravene for å komme inn på studiene?

Trenger rett og slett litt generell info.. Er dere fornøyde med studie og yrket?

Takk - om det er noen farmasøyter her da :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

er ikke farmasøyt selv, men kjenner mange som er det. Vurderte dette selv også, helt til de fleste jeg kjente angret på studiet sitt, men det er fordi de syntes det var kjedelig å jobbe på apotek og at det minnet dem om en butikkjobb. De fleste jobber vel på apotek, men disse er reseptarer da, er litt usikker på hva man kan jobbe med master i farmasi. Ellers er det jo apoteker du kan bli(de som driver apoteket og de trenger mastergraden). Mye av studiet er jo kjemi, man går dypt inn i kjemien. Tror du nesten må like kjemi for å komme gjennom studiet. Det er jo mye lab og slikt da, det er vel det jeg vet om det. Studiet har jeg hørt er innterresant, man lærer jo mye om legemidler og hvordan de fungerer på kroppen osv. Vil også gjerne høre litt mer fra de som har tatt det og er fornøyd:P Lønna er jo god da.

Skrevet

Hei jeg er ikke farmasøyt, men jeg studerer farmasi på første semesteret ved provisorfarmasi studiet. Dette er et femårig studium med fortypning i kjemi og biologi. Det er mest kjemi det første året deretter blir det mer biologi, hvor du deretter har valgfag og kan velge en del fag selv. Jeg syntes studiet er kjempe interessant, men det er jo objektivt. Som provisorfarmasøyt kan du jobbe i apotek, farmasøytisk industri, industri generelt, i stateten osv.. Det er bare til å søke på finn.no og nav.no så ser du tilgjengelige jobber. De fleste jobber i apotek, men det er vel også fordi de trives med det. Mange provisorfarmasøyter er også apotekere som driver apotek. Det er også snakk om at farmasøyter skal på forskrivningsrett slik at de kan skrive ut medikamenter som p.piller, inlfuensavaksine osv..

Og man er som regel sikret jobb med en grei lønn ved endt utdanning.. Det finnes også en treårig utdanning hvor man får tittelen resptarfarmasøyt, ved Høgskolen i oslo og nord-trøndelag. Den femårige utdanningen kan man ta ved UIO, UIB og UIT.

håper dette hjalp litt

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg går i vg 2 nå, og har tenkt å studere farmasi senere. Jeg har bodd i Norge for nesten 4 år nå. Spørmålet mitt her: Kan studiet (farmasi) være for vanskelig for meg, som ikke kan så mye norsk? Krever det at man skal være spesielt flink i norsk for å klare det?

Skrevet

Hei! Jeg går i vg 2 nå, og har tenkt å studere farmasi senere. Jeg har bodd i Norge for nesten 4 år nå. Spørmålet mitt her: Kan studiet (farmasi) være for vanskelig for meg, som ikke kan så mye norsk? Krever det at man skal være spesielt flink i norsk for å klare det?

Nå vet jeg ikke så veldig mye om dette, men kjenner en som har jobbet ved farmasiutdanningen i Oslo som har snakket endel om det, fordi de har hatt problemer med studenter som snakker og skriver VELDIG dårlig norsk. En ting som er viktig å tenke over er at man antagelig kommer til å jobbe endel med kunder/pasienter direkte, og da må en kunne forstå hva de lurer på, og formidle informasjon på en forståelig og trygg måte. Og min mening er at en også bør kunne formulere seg godt i oppgaver, artikler osv når en tar en høyere utdanning som krever norsk som språk - det er mange norske studenter som er dårlige på det også...

Utfra det lille du skriver her synes jeg det virker som du har godt tak på språket, og du vil jo også lære mer innen du begynner å studere (du kan også ta norskkurs for fremmedspråklige på universitetet, tror jeg, vet ikke om det er nyttig), så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Men du kan jo ta en prat med veileder ved skolen din, og kanskje ved farmasiutdanningene :)

Gjest WendyClear
Skrevet

Sier meg enig med han/hun over; det virker ikke som du har store språkproblemer. På de aller fleste høyere utdannelser vil du være nødt til å skrive oppgaver på norsk, så grunnleggende kunnskaper burde ligge til grunn. Ikke la språkproblemer stoppe deg! Som jeg ser er du allerede på god vei til å lære deg språket, her er det kunnskaper innenfor realfag som teller mest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...