lyche Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Sitter med en innlevering som skal inn fredag, og står litt fast. Oppgaven lyder: Betrakt et frikonkurranse marked hvor etterspørselskurven er gitt ved P = D( X ) og tilbudskurven er gitt ved P = S(X ) , hvor P er pris og Q er kvantum. (...) d) Anta at skattesatsen øker med 2 kroner og at dette resulterer i en produsentpris lik 4 kroner. Hvor stor andel av skattebyrden tilfaller konsumentene og hvor stor andel tilfaller produsentene dersom etterspørselselastisiteten er lik -0.5 og tilbudselastisiteten er lik 1? Er det meningen at man skal kunne finne konkrete tall i denne oppgaven, eller holder det å vise det grafisk? Om du mener at man skal kunne regne ut tallene konkret, kom gjerne med et lite hint om hvor jeg begynner...
aluminium Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Du har sikkert fått noen funksjoner tidligere i oppgaven som gjør at du kan regne ut nøyaktig. Det er uansett smart å tegne seg opp en skisse som viser sånn noenlunde hvordan ting skal bli, det er ofte enklere å skjønne hva du skal regne ut da...
lyche Skrevet 9. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2010 Hei, tusen takk for svar, kan ikke se i oppgaven at det er gitt flere opplysninger. Men det kan hende oppgaven henger sammen med den forrige,(selv om det ikke virker sånn) får vel spørre stud.ass. ved neste veiledning. Jeg viser det sånn ca grafisk uansett. kan hende jeg må spørre om flere ting utover uken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå