Gå til innhold

Dugnad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 4 barn, som driver samme idrett. Da de begynte i høst, betalte vi kontigent for alle.

Nå har det dukket opp "dobbelt" dugnad. Vi skal selge bokser med karameller og esker med såpe/shampo. Et vist antall MÅ vi selv kjøpe inn, og være ansvarlig for å selge ut. (ellers blir vi sittende med alt selv)

Vi kunne "kjøpe oss ut" ved å betale nesten 1000 kr pr barn.

Jeg blir litt fortvila her...selvom vi har 4 barn, har vi ikke mer familie og venner fordet. (vi har faktisk veldig liten familie)

Jeg kan gjerne prøve å selge så mye som mulig, men å risikere å "brenne inne med" en hel haug går bare ikke. Vi bruker jo ikke disse tingene selv..

Har de lov til å kreve dette? Altså, jeg er IKKE mot å støtte klubben og hjelpe til, men dette!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan returnere det, har jeg hørt.

Ang. dugnad: Man kan ikke tvinge noen til å delta på dugnad på vegne av sine barn. Man kan forsåvidt tvinge barna(dvs. medlemmer av laget) å delta på dugnad, men fra høyere hold (NIF) blir det oppfordret til å unngå dette. Jeg har ikke noen link, men du finner det et eller annet sted på sidene til NIF.

Kan ikke barna selge alt, så kan de ikke selge alt. Du trenger ikke å kjøpe noe.

Skrevet

TS HER. Jeg har lest linken, og lurer litt på punkt 5: . "Idrettslaget kan fastsette en treningsavgift for aktive medlemmer i tillegg til årskontingent. Treningsavgiften skal i så fall gjenspeiles i det konkrete tilbudet som gis dem."

Denne trenigsavgiften må de vel opplyse om samtidig som årskontigenten ved oppstart? De kan vel ikke si at "gebyret" for å kjøpe oss ut av dugnad er dette?

Som sagt, jeg blir gjerne med og selger så mye jeg klarer. Men med 4 unger, og den mengden de da er pålagt, er jeg redd vi ikke får unna alt.

Før kunne vi levere tilbake det vi ikke fikk solgt, men nå har vi fått beskjed om at dette ikke går, og at vi må betale det ut selv, når vi henter varene...

Skrevet

Har lurt på det samme som deg TS, så jeg følger med her jeg også;-)

Er også noe med at jeg er redd det går utover ungene, hvis jeg sier det blir for mye dugnad for meg (oss).

Skrevet (endret)

TS HER. Jeg har lest linken, og lurer litt på punkt 5: . "Idrettslaget kan fastsette en treningsavgift for aktive medlemmer i tillegg til årskontingent. Treningsavgiften skal i så fall gjenspeiles i det konkrete tilbudet som gis dem."

Denne trenigsavgiften må de vel opplyse om samtidig som årskontigenten ved oppstart? De kan vel ikke si at "gebyret" for å kjøpe oss ut av dugnad er dette?

De kan vel ikke innføre en treningsavgift "ut av løse lufta". Enten må det være et ekstratilbud, f.eks at de leier inn trenere utenfra og tar avgift for å dekke trenerlønn, noe mer enn det som er det ordinære tilbudet på trening, eller så må det vel et vedtak til fra årsmøtet, for noe annet ville jo være en økning av klubbavgift? -men nå synser jeg litt. Jeg aner ikke noe om sedvane. (edit:Dog står det jo også noe lignende i punkt 4. Årsmøtet kan vedta... osv.)

Jeg synes ordningen om at de som deltar på dugnad kan slippe, eller evt. få rabatt på, treningsgebyr og lignende er en god ting, men har ikke sansen for å "gi bot" til dem som ikke deltar på dugnad. Når det er sagt, så er jo de fleste lag tuftet på dugnadstanken, så hvis det skal bli noen økonomi i laget, bør man jo gjøre så godt man kan(som du gjør), men tvang er dumt.

Som sagt, jeg blir gjerne med og selger så mye jeg klarer. Men med 4 unger, og den mengden de da er pålagt, er jeg redd vi ikke får unna alt.

Før kunne vi levere tilbake det vi ikke fikk solgt, men nå har vi fått beskjed om at dette ikke går, og at vi må betale det ut selv, når vi henter varene...

Så lenge du, eller fortrinnsvis ungene dine, selger så mye de kan, synes jeg det er helt urimelig at dere skal betale for varer som ikke blir solgt, og så vidt jeg kan se, er retningslinjene fra NIF på linje med meg.

Jeg trodde faktisk det var slik at disse firmaene som sender ut kakebokser og greier tar i retur det som ikke blir solgt. Noen nevnte det i en eller annen sammenheng forleden dag.

Endret av Mixelite
Skrevet

De kan vel ikke innføre en treningsavgift "ut av løse lufta". Enten må det være et ekstratilbud, f.eks at de leier inn trenere utenfra og tar avgift for å dekke trenerlønn, noe mer enn det som er det ordinære tilbudet på trening, eller så må det vel et vedtak til fra årsmøtet, for noe annet ville jo være en økning av klubbavgift? -men nå synser jeg litt. Jeg aner ikke noe om sedvane.

Jeg synes ordningen om at de som deltar på dugnad kan slippe, eller evt. få rabatt på, treningsgebyr og lignende er en god ting, men har ikke sansen for å "gi bot" til dem som ikke deltar på dugnad. Når det er sagt, så er jo de fleste lag tuftet på dugnadstanken, så hvis det skal bli noen økonomi i laget, bør man jo gjøre så godt man kan(som du gjør), men tvang er dumt.

Så lenge du, eller fortrinnsvis ungene dine, selger så mye de kan, synes jeg det er helt urimelig at dere skal betale for varer som ikke blir solgt, og så vidt jeg kan se, er retningslinjene fra NIF på linje med meg.

Jeg trodde faktisk det var slik at disse firmaene som sender ut kakebokser og greier tar i retur det som ikke blir solgt. Noen nevnte det i en eller annen sammenheng forleden dag.

TS her: jeg tenkte som deg ang. tilleggsavgift. Er vel bare litt redd de skal komme med det, hvis jeg "klager".

Føler det er så ekkelt å si at jeg ikke ønsker å kjøpe inn så mye, da det så tydelig står at man kan "kjøpe seg ut" av dette. Jeg føler det som tvang.. og har jo ingen mulighet til å betale 4000 kr istedenfor å risikere å brenne inne med ting heller...

Uff, jeg er bare lei meg her nå...

Skrevet

TS her: jeg tenkte som deg ang. tilleggsavgift. Er vel bare litt redd de skal komme med det, hvis jeg "klager".

Føler det er så ekkelt å si at jeg ikke ønsker å kjøpe inn så mye, da det så tydelig står at man kan "kjøpe seg ut" av dette. Jeg føler det som tvang.. og har jo ingen mulighet til å betale 4000 kr istedenfor å risikere å brenne inne med ting heller...

Uff, jeg er bare lei meg her nå...

-men laget må da forstå at det, uansett om en slik ordning var tillatt, ville være urimelig at du med fire barn skal ta fire ganger så mye som dem med 1 barn? Det er jo ikke slik at 4 barn i samme husstand kan selge fire ganger så mye. Det er jo gjerne samme "kundegruppen"(nabolaget) de går til.

Er du ikke medlem av laget, kan de jo faktisk ikke kreve at du skal ta så mye som en eneste boks.

Så lenge du og ungene gjør så godt dere kan med salget, synes jeg du skal sette grenser med god samvittighet.

Skrevet

-men laget må da forstå at det, uansett om en slik ordning var tillatt, ville være urimelig at du med fire barn skal ta fire ganger så mye som dem med 1 barn? Det er jo ikke slik at 4 barn i samme husstand kan selge fire ganger så mye. Det er jo gjerne samme "kundegruppen"(nabolaget) de går til.

Er du ikke medlem av laget, kan de jo faktisk ikke kreve at du skal ta så mye som en eneste boks.

Så lenge du og ungene gjør så godt dere kan med salget, synes jeg du skal sette grenser med god samvittighet.

Takk for forståelse, men jeg er redd klubben ikke ser det slik. De er alltid så kvasse. Og nei, jeg er ikke medlem... det er bare ungene..og de 3 yngste er iallefall for små til å gå rundt å selge selv..

Skrevet

Takk for forståelse, men jeg er redd klubben ikke ser det slik. De er alltid så kvasse. Og nei, jeg er ikke medlem... det er bare ungene..og de 3 yngste er iallefall for små til å gå rundt å selge selv..

Idrettslag trenger penger for å drive, det forstår vi jo alle sammen, men derfra til å kreve det de krever av deg nå, er det jo milelangt. Ikke er det lovlig heller. -For jeg går ut fra at de er medlem av NIF, de også og må forholde seg til disse reglene. Jeg synes du skal legge det frem for dem på en rolig og fattet måte og forklare hvor uoverkommelig det er for deg å oppfylle slike forpliktelser ganger fire. - Og skulle de bli kvasse og stå på sine krav, så hadde jeg jammen dratt frem skrivet fra NIF!

Jeg skjønner at du er redd det skal gå ut over ungene, men hvis du legger saken greit frem og det blir resultatet, så tror jeg at jeg ville vurdere om dette idrettslaget er verdt å satse på...

Skrevet

Foreningen bør kjøpe inn, så selger laget så mye som de kan, og enten får de levere tingene tilbake igjen eller så brenner foreningen inne med pengene. Jeg hadde ikke akseptert å måtte dekke et eventuelt tap.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...