Gjest scorpius Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Er det noen her som har noen tips til hvilke sunne retter (frokost, lunsj, middag eller kveld)jeg kan lage med kokkosmelk?
Heges Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Laks i rød curry og kokosmelk: 600 g laksefilet 2 ss soyaolje 1 finhakket sjalottløk 2 ts rød karripasta 4 dl kokosmelk 1 1/2ts soyasaus 1 rød chili i strimler 1/2 ts fiskesaus 2,5 dl fiskekraft-/buljong 1 ts sukker 1- 2 limeblad i strimler 2 ss frisk koriander. Skjær laksefileten i terninger. Varm oljen i panne og brun lakseterningene. Legg terningene på fat. Surr sjalottløk i panna i ca. 2 minutter. Tilsett karripasta og kokosmelk. Rør ofte. Ha i soyasaus, rød chili, fiskesaus, fiskekraft-/buljong og sukker. Tilsett lakseterningene, vårløk og limeblad. Småkok 2-3 minutter. Dryss over koriander og server med jasminris. Kokosis: 400 g usøtet kondensert melk 400 g søtet kondensert melk 400 g kokosmelk ½ dl Dansukker Brun Farin 1 ts vaniljesukker 1 krm revet muskatnøtt Pynt kokosflak limeskiver sitronmelisse Bland sammen de ulike melkesortene i en bolle. Rør inn farin, vaniljesukker og muskat. Sett bollen i fryseren 1–2 timer. Ta ut bollen med den halvfrosne massen og visp kraftig med en miksmaster til nesten dobbelt volum. Sett ismassen i fryseren igjen og la den stå i minst 5 timer. Ved servering lages det kuler av isen som strøs med kokosflak. Pynt med limeskiver og sitronmelisse.
kanelsnurr Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 http://www.thaiguiden.no/start/mat/thaimat/files/thaimat-fisk-carry.html http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=11708 Godt, men kanskje ikke så veldig sunt da. Men jeg kan ikke skjønne hvorfor du skal bruke kokosmelk hvis målet er å lage noe sunt, da det inneholder 19% mettet fett (av 21% fett totalt). Det er altså ganske så usunt, faktisk verre enn matfløte. Og også veldig høyt opp på værstinglista om man har høyt kolestrol.
Heges Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 (endret) Jeg overså "sunne" enda det var utheva.. *uffda* ^^ Som hun sier over her, så er ikke kokosmelk det sunneste alternativet. Men dem har lett kokosmelk som inneholder 50 kcal per 100g. Endret 8. november 2010 av Heges
Frk. Belle Skrevet 9. november 2010 #5 Skrevet 9. november 2010 (endret) Man kan jo diskutere hvor mye fett som er sunt etc. Men litt fett tåler da de fleste av oss Her er en oppskrift som kombinerer kokosmelk og kraft/buljong. Har prøvd den selv - kjempegod! Grønnsaker og fisk er også med å pressen den oppover på sunnhetsbaromeretert... Til frokost kan du kanskje prøve å lage havregrøt med vann og kokosmelk (ville brukt mindre kokosmelk enn vanlig melg pga fettinnholdet)? Pannekaker kan du også fint lage med kokosmelk. Og med litt sammalt mel eller havregryn blir de ekstra sunne Endret 9. november 2010 av Frk. Belle
kanelsnurr Skrevet 9. november 2010 #6 Skrevet 9. november 2010 Man kan jo diskutere hvor mye fett som er sunt etc. Men litt fett tåler da de fleste av oss Klart vi tåler litt fett, jeg er ingen fanatiker, og spiser både kokosmelk og fløte. Jeg stussa bare på det å spørre etter noe sundt med kokosmelk. Da tenkte jeg kanskje at TS ikke var klar over at dette er ganske usundt i seg selv, da jeg har intrykk av at mange tror dette er mye sunnere enn fløte. Det er forresten ikke at det er fett i seg selv som gjør det usundt, men at nesten alt fettet er mettet fett. Matfløte er faktisk sunnere, for selv om disse 2 har nesten samme totale fettinnhold, så er anndelen mettet fett høyere i kokosmelk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå