Gå til innhold
Noe nedetid og ustabilitet mellom 11:00 - 11:30 ×

Kokosnøttolje

skandale

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har greie på oljer?

Jeg har kjøpt meg kokosnøttolje, mest for moro skyld egentlig. Etter litt søking er jeg imidlertid litt i tvil om den jeg har kjøpt er "bra". Den er "expeller pressed". Er det det samme som kaldpresset, eller er det en annen metode? Gjør det oljen bedre, like bra eller dårligere enn når den er kaldpresset?

Og hvorfor mister den all verdi ved en eventuell varmebehandling? Altså, hvorfor er kaldpresset kokosnøttolje så mye bedre enn delfiafett som inneholder akkurat det samme?

Håper noen kan gjøre meg klokere her. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener å ha lest et sted at kokosolje fordamper dersom temperaturen blir for høy (175 grader?) Det andre kan jeg ikke svare deg på, men håper du får svar fra noen for jeg lurer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.iform.no/pub/art.php?id=1221 http://www.side2.no/helse/article2979039.ece ,

Sunnere kokosfett

For øvrig finnes det også matvarer fra planteriket som er nesten utelukkende mettet fett, for eksempel kokosfett. Sistnevnte inneholder imidlertid lite av de kolesteroløkende fettsyrene og mye av såkalte mellomlangkjedede fettsyrer som forbrennes effektivt, øker fettforbrenningen og har antibiotiske og immunstimulerende egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søk på cocosa så får dere svar på mange spørsmål:)

Nja, det er ikke cocosa jeg har bestilt. Den er kaldpresset, og jeg hart lest mye om den, men det jeg egentlig lurer på er hva "expeller pressed" betyr. Helsegevinster og generell fakta om kokosnøttolje har jeg allerede lest om. :)

Men takk for svar likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Det betyr kaldpresset og kaldpresset er bra!

Nei, noen produkter som er expeller pressed kan komme over den tempraturen som er maksimum for å kunne kalles kaldpresset. Metoden gir mye friksjon som skaper varme. Det bør stå "cold pressed" en eller annen plass på boksen (dette er jo noe de helst vil skryte av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Expeller pressed betyr ikke kaldpresset, nei. Fant denne linken som forklarer det litt. Det ser ut til at expeller pressed er en mellomting mellom kaldpresset og varmpresset. Temperaturen ser ikke ut til å gå så høyt at oljen blir ødelagt, men kaldpresset hadde vært bedre. Mistenker at den du har kjøpt er noe lignende det cocosa kaller pure. Cocosa lager to varianter, pure og extra virgin. Pure er til steking og smaker ikke kokos, mens extra virgin smaker kokos og ikke bør stekes i panna (men du kan steke i ovn). Smaker det kokos av den kokosoljen du har kjøpt?

Og delfiafett er til kaldpresset kokosolje som margarin til meierismør. Altså at delfiafett og margarin har gått gjennom altfor harde prosesser som har ødelagt fettsyrene. Kroppen ser likevel ikke at de er ødelagt og bruker dem forsatt i cellemembraner og slikt. Akkurat som at man ikke bør bygge hus av ødelagt murstein, så bør man heller ikke innta ødelagte oljer som margarin og delfiafett og andre varmpressede oljer. Aldri. Og heller ikke steke med oljer med umettet fett som for eksempel olivenolje. Da ødelegger man dem selv. Det er kun mettet fett som tåler steking (meierismør, kokosfett, palmefett). Jeg hører om utrolig mange som kjøper en kaldpresset olivenolje og bruker den i panna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...