Gå til innhold

Julemarked i barnehagen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samme opplegget var vi med om da eldsta gikk på Steinerskolen. Vi fikk ikke vite dette da vi sökte henne inn. Heldigvis har jeg en fingernem mamma som laget ting som kunne selges! Det må nevnes at det var utrolig mye fint på julemarkedet til Steinerskolen! Men uten mamma hadde det värt et kjempe problem for meg å levere inn hjemmelaget :jepp:

Videoannonse
Annonse
Gjest Flaskepost
Skrevet

Dette er helt på jordet. Jeg hadde ikke funnet meg i dette.

Skrevet

Hm, dette var da voldsomt. Julemarkedet vårt er stort og veldig populært, men ingen har angitt hvor mange penger det vi bidrar med skal hente inn. Dette ville jo kommet an på prisnivået også. Nå har jeg vært med på flere markeder og vet at det jeg gir får inn mer enn 500 kroner hvis alt selger. Sist strikket jeg en åtte-ni enheter som ble priset til 150,- hver, og da blir det jo fort penger (bare for å ha sagt at det er mulig). Men alle kan ikke bake eller lage ting, så det er helt urimelig å kreve dette, synes jeg.

Skrevet (endret)

herregud så fjernt de kan ikke kreve at alle kan lage hjemmelagede ting. Er det bare gamle kjerringer som jobber i den barnehagen som er vant med en tid da kvinner var husmødre og lagde alt fra grunnen av?

Rasshøl er de. Kjøp noe og lat som at du har laget det selv.

De er da hverken rasshøl eller gamle kjerringer bare fordi de praktiserer noe som ikke er akseptert blant noen. Ja, jeg er i enig at det opplegget virker litt søkt, men rasshøl?

Endret av Kråkesaks
Skrevet

driter? hva er det for slags språkbruk? Nå er det jo du som er usaklig. Denne tråden handler ikke om språk

:eeeh:

Fikk lyst til å svare slik som min 14 år gamle søster ville gjort mens hun himler med øynene og sier "herregud".

Jeg svarte nå faktisk TS i min kommentar ang. språk, men det er nå greit. Skrev for eksempel at jo, jeg er enig med TS at det å kreve noe er ikke rett metode å gjennomføre f.eks et julemarked på. Det bør være basert på frivillighet, at foreldrene kan få velge selv om de vil delta og med hvor mye. De som ikke ønsker/ikke kan skal få slippe dette. At det blir satt en sum på hele 500 kr kan virke skremmendes for mange som ikke er noe glad i slike ting, så å fastsette en sum er unødvendig vil jeg si.

Men veldig ofte så løser en slike problemer som TS opplever gjennom kommunikasjon. Dvs at en tar seg en prat med barnehagens ansatte, på en ordentlig og saklig måte forresten. Viser det seg at de ikke tar hensyn til TS..ja, hva skal en egentlig gjøre da? Ignorere det hele eller prøve å gjøre det en kan? Mest sannylig så vil ikke TS bli ignorert, det er iallefall en ekstremt dårlig oppførsel, lite profesjonellt fra de ansatte sine side. Som en da kan gå videre med hvis en ønsker. Hvordan en løser ting er uansett avhengig av hvordan man kommuniserer.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

:eeeh:

Fikk lyst til å svare slik som min 14 år gamle søster ville gjort mens hun himler med øynene og sier "herregud".

Jeg svarte nå faktisk TS i min kommentar ang. språk, men det er nå greit. Skrev for eksempel at jo, jeg er enig med TS at det å kreve noe er ikke rett metode å gjennomføre f.eks et julemarked på. Det bør være basert på frivillighet, at foreldrene kan få velge selv om de vil delta og med hvor mye. De som ikke ønsker/ikke kan skal få slippe dette. At det blir satt en sum på hele 500 kr kan virke skremmendes for mange som ikke er noe glad i slike ting, så å fastsette en sum er unødvendig vil jeg si.

Men veldig ofte så løser en slike problemer som TS opplever gjennom kommunikasjon. Dvs at en tar seg en prat med barnehagens ansatte, på en ordentlig og saklig måte forresten. Viser det seg at de ikke tar hensyn til TS..ja, hva skal en egentlig gjøre da? Ignorere det hele eller prøve å gjøre det en kan? Mest sannylig så vil ikke TS bli ignorert, det er iallefall en ekstremt dårlig oppførsel, lite profesjonellt fra de ansatte sine side. Som en da kan gå videre med hvis en ønsker. Hvordan en løser ting er uansett avhengig av hvordan man kommuniserer.

Men det at de krever det i det hele tatt beviser jo at de er uprofesjonelle

Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

[

Hvis beskjeden jeg ønsker å sende er at jeg syns barnehagepersonellet oppfører seg som rasshøl, så sier jeg jo det.. Forstår ikke hva som blir usaklig med det når det faktisk er det jeg mener.

Endret av Kråkesaks
Skrevet

Men det at de krever det i det hele tatt beviser jo at de er uprofesjonelle

Det kan diskuteres, men det dette dreier seg om handler om en kultur som dem har hatt i flere år, som ingen har protestert mot, mest sannsynlig fordi de er enig i det, de godtar det, de er med på det.

Jeg tipper 100% på at det faktisk ikke kreves på den måten som TS har oppfattet det på.

Skrevet

Hvis beskjeden jeg ønsker å sende er at jeg syns barnehagepersonellet oppfører seg som rasshøl, så sier jeg jo det.. Forstår ikke hva som blir usaklig med det når det faktisk er det jeg mener.

Tror du det er de ansatte som har bestemt reglene? Det sitter foreldre i styret som også har sitt å si.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det kan diskuteres, men det dette dreier seg om handler om en kultur som dem har hatt i flere år, som ingen har protestert mot, mest sannsynlig fordi de er enig i det, de godtar det, de er med på det.

Jeg tipper 100% på at det faktisk ikke kreves på den måten som TS har oppfattet det på.

Det er typisk norsk å ikke tørre å protestere..

Skrevet

Tråden er ryddet.

Kråkesaks.

Skrevet

Vi er jo nye på stedet så jeg har svært lite lyst til å bli uvenner med de andre foreldrene og barnehagepersonalet på grunn av dette, det føles jo unektelig litt sært å være "de nye" som protesterer mot en tradisjon denne barnehagen har hatt i flere år. Jeg har løst problemet ved å engasjere min mor og mormor, de er begge glade i å strikke og har satt i gang med å strikke raggsokker. Svigermor glad i å sy og lovte å lage et par sett med forkle, grytevott og glasshåndkle. Forhåpentligvis holder det.

Jeg ser at flere har gode tips til enkle ting vi kan lage selv, det er sikkert enkelt for de som er kreative og fingernemme, men for meg som overhodet ikke er hverken kreativ eller fingernem virker det bare uoverkommelig. Jeg reagerer også på at de har satt summen så høyt og at de overhodet ikke er villige til å ta hensyn til at ikke alle har hobbyrom i kjelleren... Dette har jeg tatt opp med styreren i barnehagen og fikk til svar at "Et sted må grensa gå, vi kan ikke ta hensyn til alles sære behov, da ville det ikke blitt noe marked".

Jaja, får bare være glad at jeg har familie som kan hjelpe, ellers vet jeg ikke hva jeg skulle gjort...

TS

Skrevet

Dette høyrest jo heilt vanvittig ut. At foreldrene skal bake ei kake eller lage nokre småting, er heilt OK, men noko som kan selgast for 500 kr? Det går ikkje an... Og kven skal kjøpe det?

Skrevet (endret)

Vi er jo nye på stedet så jeg har svært lite lyst til å bli uvenner med de andre foreldrene og barnehagepersonalet på grunn av dette, det føles jo unektelig litt sært å være "de nye" som protesterer mot en tradisjon denne barnehagen har hatt i flere år. Jeg har løst problemet ved å engasjere min mor og mormor, de er begge glade i å strikke og har satt i gang med å strikke raggsokker. Svigermor glad i å sy og lovte å lage et par sett med forkle, grytevott og glasshåndkle. Forhåpentligvis holder det.

Jeg ser at flere har gode tips til enkle ting vi kan lage selv, det er sikkert enkelt for de som er kreative og fingernemme, men for meg som overhodet ikke er hverken kreativ eller fingernem virker det bare uoverkommelig. Jeg reagerer også på at de har satt summen så høyt og at de overhodet ikke er villige til å ta hensyn til at ikke alle har hobbyrom i kjelleren... Dette har jeg tatt opp med styreren i barnehagen og fikk til svar at "Et sted må grensa gå, vi kan ikke ta hensyn til alles sære behov, da ville det ikke blitt noe marked".

Jaja, får bare være glad at jeg har familie som kan hjelpe, ellers vet jeg ikke hva jeg skulle gjort...

TS

Men, sånn egentlig, så er det vel ikke lov å kreve noe slikt? Det er jo ikke lov å kreve at foreldrene skal betale så og så mye penger til ting i en barnehage, da tenker jeg på utflukter til barna o.l. Det er de jo blitt ganske strenge på nå! Da kan det ikke være lov å kreve at dere SKAL være med på dette her?

Ps! Bor du i Trondheim-området så kan jeg gjerne lage toffefe-konfekt-kort :) Det kan du kreve 60 kr for. Selve toffefe-en koster nemlig rett rundt 30 kr..og korta i seg selv krever både tid og utstyr(jeg bruker 1 til 2 timer pr kort, alt etter hvor mye jeg dekorer o.l)

Endret av estrella
Skrevet

Som et tips: www.julemarked.blogspot.com

Skrevet
Dette har jeg tatt opp med styreren i barnehagen og fikk til svar at "Et sted må grensa gå, vi kan ikke ta hensyn til alles sære behov, da ville det ikke blitt noe marked".

Ikke faen om jeg hadde bidratt med noe som helst til en barnehage med den innstillingen der.

Det kravet var skikkelig frekt, og når de samtidig viser null forståelse for at folk har innvendinger?! Ærlig talt, hva med alle som ikke har råd eller tid til å produsere hjemmelaga stasj for 500 kr? Helt vanvittig spør du meg, hadde ikke funnet meg i det.

Skrevet

Jeg forundrer meg over at så mange syns det er uproblematisk å komme i konflikt med barnehagen. Man er så avhengig av et godt samarbeid, for barnas skyld. Så det å levere overprisede sjokoladekakebiter eller nekte, det hadde i allefall ikke jeg klart. Støtter forøvrig TS, jeg hadde ikke visst hva jeg skulle gjort i hennes sted. Tror vel jeg ville tryglet om å få lov til å kjøpe meg fri med 500 kroner, samt bidra med å selge/rydde.

Og jeg syns det er skikkelig dårlig gjort av barnehagen. Utrolig usosial profil, og det er nesten så jeg tviler på om det kan være lov å gjøre det på denne måten. Hva med de som ikke har mulighet? Tror jeg ville hørt med barnehageetaten i kommunen om dette.

Skrevet

Støtter forøvrig TS, jeg hadde ikke visst hva jeg skulle gjort i hennes sted. Tror vel jeg ville tryglet om å få lov til å kjøpe meg fri med 500 kroner, samt bidra med å selge/rydde.

Tryglet om å kjøpe deg fri? Du ser vel hvor riv ruskende gæli det er at barnehagen skal sette noen i en sånn situasjon? 500 er mye penger, mange har store problemer med å betale rekningen for barnehagen fra før.

Julemarked-ideen er helt fin så lenge man ikke krever at samlet verdi skal være minst 500 kr. Det er helt borti natta og utrolig provoserende. Jeg er glad for å se at folk her inne ikke hadde svelga den uten videre.

Selvfølgelig er det ikke hyggelig å havne på kant med barnehagen. Men skal man være en god forelder må man faktisk rekne med å gjøre seg upopulær en gang i blant. Neste gang er det kanskje en lærer på skolen man er uenig med, da kan man ikke feige ut og holde kjeft på bekostning av barnets interesser.

Skrevet

Hvis dette er som jeg tror Steiner barnehagen må du nok i tillegg også delta på julemarkedet, Selge og stå parkeringsvakt osv osv. Helt sprøtt hva man kan forlange av folk i tillegg til de 500 som er rimelig mye...

Skrevet

Tryglet om å kjøpe deg fri? Du ser vel hvor riv ruskende gæli det er at barnehagen skal sette noen i en sånn situasjon? 500 er mye penger, mange har store problemer med å betale rekningen for barnehagen fra før.

Julemarked-ideen er helt fin så lenge man ikke krever at samlet verdi skal være minst 500 kr. Det er helt borti natta og utrolig provoserende. Jeg er glad for å se at folk her inne ikke hadde svelga den uten videre.

Selvfølgelig er det ikke hyggelig å havne på kant med barnehagen. Men skal man være en god forelder må man faktisk rekne med å gjøre seg upopulær en gang i blant. Neste gang er det kanskje en lærer på skolen man er uenig med, da kan man ikke feige ut og holde kjeft på bekostning av barnets interesser.

Jeg sier hva jeg ville gjort. Jeg har økonomi til å være med på spleiselaget sammen med de andre foreldrene som bruker masse ressurser på å lage ting. Det er heller ikke gratis, og de bruker mye tid på det. Så jeg syns ikke det er urimelig at de som ikke vil eller kan stille med hjemmelagede ting, betaler de 500. For meg ville det være en "billig" utvei.

Og hvis dette var en årelang tradisjon som alle andre var enig om, så ville jeg følt det veldig ubehagelig å komme ny og begynne å protestere og kanskje være årsak til at en tradisjon alle andre trives med, nedlegges.

Hadde jeg ikke hatt mulighet til å tilby meg å betale meg ut, ville jeg nok sagt fra og bedt om å få bidra på andre måter til fellesskapet. Men som sagt, for meg personlig ville det vært en enkel og grei løsning å betalt meg ut.

Og du trenger ikke si at jeg ikke er en god forelder eller at jeg ikke tør å ta opp kamper som er viktige for meg og mitt barn selv om dette er min holdning i denne saken. Du virker utrolig aggresiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...