Gå til innhold

Julemarked i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Først av alt: Det høres helt teit ut.

Men er du sikker på at du ikke kan klare å få til noe ok da? Det er fantasien og ikke håndarbeidsferdihetene det kommer an på. Og reell verdi er det vel ikke snakk om uansett, er ikke dette slikt folk betaler litt rundhåndet for, sånn fordi det går til et godt formål?

Hva med tre rammer fra Ikea med noe fin tapet/papir el.l. i?

Kubbelys med englebilde på? (man printer ut et bilde eller tar det ytterste laget av en fin serviett, og stryker raskt på med bakepapir mellom strykejernet og lyset)

Cookie-in-a-jar? Man heller de tørre ingrediensene til cookies lagvis i et pent glass, og henger på en lapp med hvilke våte ting som må oppi og hvordan man blander/steker. Da trenger du ikke lage kjeksene selv en gang.

Pyntet (ferdigkjøpt) pepperkakehus? Eller bare pyntete store pepperkaker?

Google er din venn, mange idéer for de som vil lage noe uten å ha så mye peiling. Særlig i disse førjulstider.

hallo akkurat som ts ikke har andre ting å gjøre? Jeg syns hun skal la være å lage noe av rent prinsipp.

• Liker 3
Skrevet

Skjønner seriøst ikke hva som feiler disse barnehagene.Som om foreldrene ikke har et liv og tusen andre beskymringer og ikke nok med det skal de lage noe verdt 500kr.Tenker de på økonomien til folk i det hele tatt?Jævla tullinger jeg hadde ikke laget noe og forlanget et møte med styreren.

Gjest gurimalla ii
Skrevet

Jeg forstår ikke alle tilbakemeldingene som går på at barnehagen er “jævla tullinger” og ”rasshøl”. De har hatt en tradisjon som mange tydeligvis synes er hyggelig, hva ligger egentlig bak slike kommentarer? Kanskje det er stor tradisjon i det området de bor at alle i nabolaget går til bhg denne dagen for å kjøpe småting?

Når det er sagt forstår jeg at ts ikke er jublende glad for julemarkedet og forventning om hjemmelagede ting for kr 500, det ville i alle fall vært svært utfordrende for min egen del. Jeg synes også det er litt rart at barnehagen ikke forstår dine innvendinger. Du kan forvente at barnehagen må ha et alternativ for de som ikke kan bake eller lage ting til julemessen. Vi har barna i privat barnehage og bidrar sikkert med rundt 500 kr årlig til småting til barnehagen, det er ikke så uvanlig.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du kan tilby deg å hjelpe til på julemarkedet i stedet for å lage ting? Kanskje du kan stå i en bod og selge kaker, eller hjelpe til med loddsalg, stå i garderobe el.l.

Jeg skjønner godt at dere protesterte, men hvis det er et lite sted og dere er nyinnflyttet, er det kanskje verdt å gjøre noe for å holde seg "inne" med de ansatte og de andre foreldrene...

(Jeg kan selv ikke bake, og hvis jeg skal lage noe (som er vanskelig å få tid til med full jobb og småbarn) blir det ikke så fint at jeg kan selge det til andre (knapt gi bort), så jeg ville selv heller valgt å hjelpe til på en annen måte, når de nå har denne litt unødvendige tradisjonen.)

Skrevet (endret)

Jeg synes det var en rimelig stiv pris, men det at foreldre bidrar til julemarked er ikke direkte uvanlig. Dette gjelder vel i større grad private barnehager enn offentlige.

Julemarkedene på Steinerskolene (Steinerbarnehagene) er jo viden kjent - og der ligger det store krav til hva foreldrene skal bidra med.

Men - får man jo vite om i forbindelse med at man får plass, og velger man å ta imot en plass der - så er det bare å stille opp.

Info om julemarked med tips

Endret av LilleBille
  • Liker 1
Skrevet

Slenger meg på de andre om at summen var stiv. Og når det da er tillegg om at det må være håndlaget, blir jeg litt satt ut...

Om det var snakk om en hundrelapp kunne de aller, aller fleste av oss heldigvis fått til dette uten noen videre bekymringer, men da hadde man i alle fall hatt muligheten til å kjøpe en blomst, en ferdigkake eller noe sånt, da!?

Skrevet

Jeg tror jeg hadde bakt en langkake, delt den i 25 stykker og sagt "prisen per stykke er 20 kr, velbekomme."

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg hadde bakt en langkake, delt den i 25 stykker og sagt "prisen per stykke er 20 kr, velbekomme."

:klappe: Støttes!

Skrevet

Jeg synes det var en rimelig stiv pris, men det at foreldre bidrar til julemarked er ikke direkte uvanlig. Dette gjelder vel i større grad private barnehager enn offentlige.

Julemarkedene på Steinerskolene (Steinerbarnehagene) er jo viden kjent - og der ligger det store krav til hva foreldrene skal bidra med.

Men - får man jo vite om i forbindelse med at man får plass, og velger man å ta imot en plass der - så er det bare å stille opp.

Tja. Dette fikk vi ikke vite noe om før vi hadde tatt imot plassen.

Gjest nr 234567
Skrevet

Hvis barnehagen tar makspris (noe nesten alle barnehager gjør) er det neppe lovlig å kreve 500 kroner i naturalia i tillegg.

Skrevet

Synes prisen var alt for høy...

Vi har også julemarked i vår bhg, men der får vi lister over hva foreldrene på de ulike avdelingene skal stille opp med. F.eks. avd A: 1 langpannekake i biter, avd B: rydding etterpå avd C: småpremier til lotteriet for kr 50,-, avd D: loddsalg og kaffekoking.

Skrevet

Synes dette hørtes fryktelig rart ut. Hva slags barnehage er dette?

Leser flere steder at det er så mange barnehager som krever ditt og datt ekstra av foreldrene. Vi har aldri krevd noenting vi, det går rett og slett ikke an om man skal ta hensyn til alle.

Gjest Håpløs
Skrevet

Støttes! Og siden TS ikke er så god til å bake kan hun benytte er halvfarbrikat Toro sjokoladekake.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Syns du 500 kr var en rimelig pris???? Det koster ikke engang så mye å lage en kake, så skal man forvente at folk skal betale så mye for så lite?

Skrevet

Syns du 500 kr var en rimelig pris???? Det koster ikke engang så mye å lage en kake, så skal man forvente at folk skal betale så mye for så lite?

Rimelig stiv pris. Altså dyrt;)

Annonse
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Rimelig stiv pris. Altså dyrt;)

åå

Skrevet

Dette hadde jeg ikke gidda å finne meg i, som om barnehagen er gratis!

Skrevet

Hvis jeg var deg TS, så hadde jeg kjøpt en Langpanne-mix. De er ikke vanskelig å lage. Er de ikke fornøyd med mengden, så får de sette opp prisen pr. stykke. De kan ikke forlange at folk skal ha mer med seg enn en langpanne-kake eller et brett med boller el.l.

Skrevet

Jeg er uvanlig fingernem og kreativ, for å å skryte litt, men det her synes jeg var i overkant drøyt. både prisen, og det at man MÅ lage noe, det går ikke an synes jeg. Det burde være et alternativ synes jeg. Jeg tror jeg hadde gått i bruktsjappa, (freetex eller noe slikt) og kjøpt en håndstrikket genser og levert. Det koster ikke så mye som kravet er fordi de er brukt, men om de skulle blitt kjøpt nytt eller laget ville de ksotet skjorta...

Skrevet

Jeg synes ikke dette var så gale ts selvsagt skulle du fått vite om dette på forhånd men er det en bra barnehage ville jeg stilt opp:)

Du kan kanskje også spørre de andre ansatte om råd hvordan de gjør det og hva de pleier og lage?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...