Gå til innhold

Julemarked i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnehagen skal ha julemarked og forlanger at alle foreldrene leverer inn hjemmelagede ting som kan selges for minimum 500 kroner. Det kan være hjemmebakst eller "ting og tang" man har laget selv. For meg er dette helt uoverkommelig... Jeg er ikke flink til å bake/lage mat og har aldri vært spesielt kreativ og fingernem, det samme gjelder i grunn mannen min. Vi er rett og slett ikke sånne folk som alltid har fryseren full av hjemmebakst og har hobbyrom i kjelleren. Dette har jeg forsøkt å forklare i barnehagen, men møter ingen forståelse, noe jeg blir ganske irritert over. Jeg synes det er utrolig frekt at de forlanger dette - det er da ingen selvfølge at folk er hobbykokker eller har et lager av hjemmestrikkede sokker å bidra med? Er dette vanlig?

• Liker 1
Skrevet

Nei, og som Vilma sier, jeg hadde ikke godtatt dette. Hvem av de ansatte har du snakket med? Jeg ville kanskje bedt om et møte med styrer

Skrevet

Er jo litt koseligere å lage julemarked med ting som barna selv har laget i barnehagen..

Støtter deg, TS!

Skrevet

Dette synes jeg var drøyt. Selv skulle jeg med nød og neppe klart å lage en kake om jeg måtte, men ikke så mange at det ble kakestykker for 500 kroner. De må da ha alternativer for de som ikke kan bidra med noe på den måten.

Skrevet

Dette er uakseptabelt. Summen mener jeg. Å bake er da en ting... Men at det skal selges til den prisen a gitt. Hadde forhørt meg med flere foreldre i barnehagen og bedt om felles møte med barneh.'s sjef.

Skrevet

Helt enig med Vilma. Noe slikt hadde jeg aldri godtatt. Barnehagen er jo faktisk et tilbud man allerede betaler for å kunne benytte seg av, og slik snikbetaling har jeg virkelig ikke sansen for.

Skrevet (endret)

At alle foreldrepar skal lage noe til 500 kr som skal selges på julemarked er en ting, men hvem er det som skal kjøpe dette? De julemarkedene jeg er vant til er for foreldre og besteforeldre og ingen jeg kjenner bruker 500 kr på slike tilstelninger, jevnt over bruker vi kanskje en hundrelapp slik at vi støtter barnehagen og barna. Det må jo komme fryktelig mange folk hvis alle kun bruker rundt hundre kroner og alle tingene skal bi solgt?

Skal dere ha kjøpetvang også?

Endret av Vilma
Skrevet

MINIMUM 500 kr?

La oss si at noen baker ei kake som gir 20 biter, kanskje. Verdi 10 kr pr stykke blir jo da 200 kr

Så altså to kaker må en bake for at det skal bli for 400 kr, og helst ei lita til slik at det blir en 10 stykker i allefall.

Det er FEMTI kakebiter. La oss si at 10 andre foreldre velger denne metoden også, det blir jo 500 kakebiter..!

En ting er at hvem som skal bruke penger på dette her, så tett opp mot jul, en annen ting er hvordan skal de få solgt alt sammen? Om det blir så at de av nevnte 500 kakebiter bare får solgt en 100, så er det 400 igjen, hvem skal de fordeles på? Hvis det bare skal gis vekk, eventuellt KASTES, så var det mye jobb for foreldrene som ikke ga noe resultat.

Unnskyld, men barnehagen din er litt.. :slår:

• Liker 7
Skrevet

Dette ble det opplyst om på et foreldremøte i forrige uke. Det var ingen foreldre som protesterte nevneverdig, bortsett fra oss, noe som gjorde at vi følte oss enda teitere. Denne barnehagen har visst alltid hatt et stort julemarked siste helgen i november, og det kommer visstnok langt flere enn bare familiene til barna. (Vi er nyinnflyttede her og var bare glade for å få plass i en barnehage i nærheten av både hjem og arbeidsplass, så vi kjente ikke til denne barnehagens tradisjoner.) Pengene fra markedet går til forskjellige ting i barnehagen, i år håper de å få nok penger til å sette opp et nytt lekeapparat.

TS

Gjest Spinell
Skrevet

Hjemmelaget (e) ting som kan selges for kr 500?!?

Hadde ikke kommet på tale om jeg hadde hatt barn i barnehage.

Med tommeltotter stikkende ut fra hendene på alle sider, inkludert inni håndflatene, lurer jeg på hva i all verden jeg kunne bidratt med. Forventes det virkelig at alle har evne til eller er interessert i å lage flotte ting som kan selges? Tror jeg måtte endt opp med å kjøpe noe overpriset og rart på Epla (eller kanskje en haug av raggsokker fra den lokale sanitetsforeningen eller misjonsforeningen) som kunne selges videre.

Gjest wild bird
Skrevet

Verste jeg har hørt. Jobber selv i barnehage, og ingen hadde i sin villeste fantasi kommet på noe sånn. Dette hadde jeg boikottet, rett og slett.

Skrevet

Jeg synes også dette var litt drøyt!

Jeg er ganske fingernem selv, og kunne nok laget et lite bidrag, men 500 kroner! Det er virkelig mye penger, og må være en meget stor ting, eller flere små, om man skulle solgt for å få inn den summen. Og da er det ikke lenger for kosen sin del, da blir det rett og slett stress!!

Dessuten synes jeg ikke noe om at man MÅ noe som helst. Man betaler allerede i dyre dommer for å ha barn i barnehagen. Og de fleste barnehager har vel dugnad også. I tillegg skal man pålegges noe slikt? Greit at de kan gjøre noe sånt for kosen sin del, men da må det være på en helt annen måte. Som noen sa; kanskje ungene burde laget eller bakt (sammen med barnehagepersonalet) det som skal selges på julemarkedet. Men det blir vel for mye for de ansatte?

Nei, dette hadde jeg virkelig ikke funnet meg i!!

Skrevet

Sånn prinsippielt ville jeg ikke bidratt med noe, men da får man sikkert stygge blikk når poden klatrer i det lekestativet mor og far ikke har bidratt til å kjøpe inn...

Så derfor ville jeg nok KJØPT inn FERDIGE ting til julemarkedet, fra Nille, ferdige kaker fra matbutikken osv...

Er grenser for hvor moro det er å produsere stygge trolldeigfigurer for 500 kroner helgen før et påtvunget julemarked.

Skrevet

Det høres helt vannvittig ut...

Snakk med styrer om dette, det er langt fra alle som har muligheten til å produsere ting til den summen...

Hvis de ikke vil høre på klagene dine ville jeg kjøpt inn et lerret og latt barnet male på det med vannmaling. Satt på prislapp 500 kr og sagt her er mitt bidrag, et ekte bilde av en fremtidig kunster. Det kommer til å bli verdt millioner i fremtiden ;)

• Liker 7
Annonse
Skrevet

HÆ? Jeg synes dette hørtes veldig merkelig ut. Jeg jobber selv i barnehage og skal vi ha julemarked/fest lager barna ting selv som selges for en femtilapp. Det er maksprisen de fleste foreldre er villige til å gi uansett, for noe barna har laget. Da har pengene gått til et veldedig formål, som fattige barn osv. Og har vært en del av prosjekt vi har hatt i barnehagen uker i forveien.

Et par ganger i året har vi fest. Da tar foreldrene med seg kaker, mat, boller som de selv har laget, og alle deler.

Syntes bare dette hørtes dumt ut. Er du sikker på du ikke har misforstått? Hva med å høre litt med de andre foreldrene hva de bruker å ha med seg og hvilke erfaringer de har?

Skjønner du blir frustrert..

Skrevet

Jeg er selv førskolelærerstudent, og jeg har aldri hørt på maken. Er du et troll? Eller kan du ha misforstått fullstendig?

Dette kolliderer fullstendig med alt vi har hatt i pedagogikken om foreldresamarbeid. Jeg skulle likt å hørt den faglige begrunnelsen for hvorfor barnehagen velger å gjøre det slik!

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Barnehagen skal ha julemarked og forlanger at alle foreldrene leverer inn hjemmelagede ting som kan selges for minimum 500 kroner. Det kan være hjemmebakst eller "ting og tang" man har laget selv. For meg er dette helt uoverkommelig... Jeg er ikke flink til å bake/lage mat og har aldri vært spesielt kreativ og fingernem, det samme gjelder i grunn mannen min. Vi er rett og slett ikke sånne folk som alltid har fryseren full av hjemmebakst og har hobbyrom i kjelleren. Dette har jeg forsøkt å forklare i barnehagen, men møter ingen forståelse, noe jeg blir ganske irritert over. Jeg synes det er utrolig frekt at de forlanger dette - det er da ingen selvfølge at folk er hobbykokker eller har et lager av hjemmestrikkede sokker å bidra med? Er dette vanlig?

herregud så fjernt de kan ikke kreve at alle kan lage hjemmelagede ting. Er det bare gamle kjerringer som jobber i den barnehagen som er vant med en tid da kvinner var husmødre og lagde alt fra grunnen av?

Rasshøl er de. Kjøp noe og lat som at du har laget det selv.

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

At alle foreldrepar skal lage noe til 500 kr som skal selges på julemarked er en ting, men hvem er det som skal kjøpe dette? De julemarkedene jeg er vant til er for foreldre og besteforeldre og ingen jeg kjenner bruker 500 kr på slike tilstelninger, jevnt over bruker vi kanskje en hundrelapp slik at vi støtter barnehagen og barna. Det må jo komme fryktelig mange folk hvis alle kun bruker rundt hundre kroner og alle tingene skal bi solgt?

Skal dere ha kjøpetvang også?

enig. 500 kr var en sinnsyk pris

Skrevet

Først av alt: Det høres helt teit ut.

Men er du sikker på at du ikke kan klare å få til noe ok da? Det er fantasien og ikke håndarbeidsferdihetene det kommer an på. Og reell verdi er det vel ikke snakk om uansett, er ikke dette slikt folk betaler litt rundhåndet for, sånn fordi det går til et godt formål?

Hva med tre rammer fra Ikea med noe fin tapet/papir el.l. i?

Kubbelys med englebilde på? (man printer ut et bilde eller tar det ytterste laget av en fin serviett, og stryker raskt på med bakepapir mellom strykejernet og lyset)

Cookie-in-a-jar? Man heller de tørre ingrediensene til cookies lagvis i et pent glass, og henger på en lapp med hvilke våte ting som må oppi og hvordan man blander/steker. Da trenger du ikke lage kjeksene selv en gang.

Pyntet (ferdigkjøpt) pepperkakehus? Eller bare pyntete store pepperkaker?

Google er din venn, mange idéer for de som vil lage noe uten å ha så mye peiling. Særlig i disse førjulstider.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...