Gå til innhold

Trenger svar ang samværsrett i julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mor til en fantastisk gutt på 2 år. Jeg og far bor ikke sammen og snakker dårlig sammen. Far har samvær annenhver helg fra fre-mand. I julen mener han at han skal ha sønnen vår fra lillejulaften til 3 juledag? Hva er det som er normalt? Da har jo han sønnen vår nesten hele julen da.. Håper det er noe som vet noe om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slike ting burde jo presiseres i samværsavtalen, har dere ikke skrevet en sånn?

Skrevet

Dette står vel vanligvis i samværsavtalen ja?

Skrevet

Jeg er mor til en fantastisk gutt på 2 år. Jeg og far bor ikke sammen og snakker dårlig sammen. Far har samvær annenhver helg fra fre-mand. I julen mener han at han skal ha sønnen vår fra lillejulaften til 3 juledag? Hva er det som er normalt? Da har jo han sønnen vår nesten hele julen da.. Håper det er noe som vet noe om dette.

Jeg er nylig separert og julen tilfaller meg. Der er sikkert mange måter å gjøre det på men for barnas del håper jeg vi kan være sammen denne julen. Jeg vil hvertfall gi far muligheten til å komme til oss.. Jeg vil råde deg å få samværsavtale på papiret.

Skrevet

Hei.

Hvis dere har delt foreldrerett så er vel regelen at man skal ha barnet annenhver jul.

Her gjør vi det sånn at når ungene er hos faren i jula så er de hos meg i romjula og nyttårsaften så blir det omvendt neste år.

Hvis dere ikke har delt foreldrerett så bestemmer du alt og han kan ikke kreve noe.

Med foreldrerett mener jeg da ikke omsorgsretten som vil si at barnet bor fast hos deg.

Delt foreldrerett har man dersom man er gift eller registrert samboer da barnet blir født.

Er man ikke det så skriver man under papirer på sykehuset.

Hvis ingen av disse tingene er tilfelle for deg vil jeg tro du har foreldreretten alene.

Skrevet

Ja vi har del foreldre rett. Og annhver jul er skrivd opp på samværsavtalen men ikke fra hvem dato og hvor mange dager. er det som jeg er usikker på.

Skrevet

Skjønner. Hvem var det som hadde han på disse datoene i fjor da?

Om du hadde han så bør vel far få ha han i år kanskje. Men om dere var

sammen på den tiden i fjor så blir det jo annerledes.

Skrevet

Det er riktig at far skal ha ungen fra lillejulaften til 3. juledag, neste år skal han ha ungen fra 3.juledag til 1. nyttårsdag. Dette er hverfall slik retten bestemte det da jeg og min eks var der.

Skrevet

Dette høres helt normalt ut. Eller julaften til fjerde eller femte juledag. Og omvendt neste år. Det er bare å venne seg til det først som sist. ;)

Skrevet

Lillejulaften til 3. juledag høres da fint ut. Skjønner at du vil savne gutten, men neste år er det din tur. Eventuelt kan du jo foreslå for far at du kan treffe gutten iløpet av disse dagene.

Hos oss har vi et mye lengre julesamvær, men her er ungene store og vi reiser ofte til familie på andre kanten av landet i jula så da er det greit å ha litt tid til rådighet. Når det er vår jul er ungene her fra kvelden på siste skoledag til ca. 2. januar. Det pleier å bli ca. to uker tilsammen. Både store og små trives med denne ordningen, og dette har vært praktisert siden yngste var ca. fem år gammel (det var da foreldrene gikk fra hverandre, jeg kom inn i bildet flere år etterpå).

Gjest wild bird
Skrevet

Hvorfor er det verre for mor å være uten barnet på juleaften enn det er for far?

Når man går fra hverandre, setter man opp en samværsavtale som, i tillegg til vanlig samvær, omfatter jul, påske og sommerferie. Da er det vanlig at barnet er hos mor en juleaften og hos far neste.

Jeg er selv skilt, og første julen vi var separtert, var det egentlig far som skulle ha barna. Men siden min mor var kreftsyk, og det sannsynligvis var hennes siste jul, ville min mann at vi skulle bytte. En fin gest av han.

Hvis TS sliter så med dette, så kan dere vel feire juleaften sammen i år, hvis det er mulig?

Hvis ikke, så må du faktisk innfinne deg med at sånn er situasjonen og gjøre det beste ut av det.

Skrevet

Far kan ikke ALENE bestemme hvordan det skal være - men han kan selvsagt komme med ønsker - og så må DERE bli enige. Og du må først som sist belage deg på at annenhver jul er du uten barn.

Vi har også hatt ordningen lillejulaften - 3.juledag, og 3.juledag - 2.januar, annethvert år.

Hvis dere snakker dårlig sammen, ville jeg rett og slett sagt til far at du godtar hans forslag - med tilføyelse om hvordan resten av jula fordeles, og at dere setter det ned på papir som en spesifisering av samværsavtalen. Da er dette måten det skal gjøres på i forbindelse med jul/nyttår, og dere trenger ikke ta den diskusjonen hvert år - det er ganske mange juler dere skal gjennom.

Noe å tenke på når det gjelder påske og sommerferie og - dersom det pt. ikke er særlig spesifisert i avtalen.

Dette har forøvrig INGENTING med delt foreldreansvar å gjøre, kun med samværsavtalen dere har. Man har samværsrett selv uten del i foreldreansvaret.

Skrevet

Her er ungene hos moren sin (de bor hos oss) denne julen. De reiser da 22. desember, og kommer hjem 3. eller 4. dag, det kommer an på hennes turnus. Så er de hos oss resten av romjula og nyttårshelga. Neste år er det motsatt.

Helt normalt samvær, jeg ser ikke noe spesielt i det du skisserer. Dersom det er et problem at dere ikke blir enige om slikt, anbefaler jeg et møte på familievernkontoret, der dere får hjelp til å skrive ned en rettferdig - og mer detaljert! - avtale. Da kan det blant annet tas med hvilke dager barnet skal være når, osv.

Skrevet

Definisjonen på "vanlig samvær" er annenhver jul og påske etc. Hvor lang jula skal bli må dere to bli enige om. Det hanger jo ofte sammen med bl.a reisevei, planer for juleferien osv. Ingen vits å være vanskelig på dette. Det er like ille for far som for mor å feire uten ungene sine, men sånn blir det nå en gang når man ikke bor sammen.

Skrevet

Ja vi har delt foreldre rett. Og annhver jul er skrivd opp på samværsavtalen men ikke fra hvem dato og hvor mange dager. er det som jeg er usikker på.

Første jula feriret vi sammen.

Deretter trakk vi lodd om hvem som skulle ha første del av jule/nyttårsferien (jeg "tapte" da julaften, men "vant" nyttårsaften!) og sånn har det gått annenhver jul/nyttår etter det (i 13 år!).

Eksen min har forresten hatt ungene 2 jul'er på rad - dvs. den ene gangen hadde han dem både jul og nyttår i forbindelse med en utenlandsreise. Ikke noe problem - ungene hadde det kjempefint!!

Det er greit å sette opp en regel - men også greit å vise litt storsinn om det skulle være noe spesielt.

Vi har delt juleferien 50/50. Skoleferien er sånn ca 2 uker så da blir det en uke hos hver av oss.

Det er bare å hoppe i det!! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...