AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Når man har mange FB-venner som ikke er norsksrpåklige så er det jo naturlig å skrive statusoppdateringer på engelsk eller både engelsk og norsk. Men jeg har kun ei FB-venninne som er australsk, alle andre er norske. Bør jeg da av respekt for henne skrive mine oppdateringer på engelsk? :klø: Jeg skriver greit engelsk, men føler ikke det er naturlig å bruke engelsk på FB siden de aller fleste jeg kommuniserer med der er norske. Og hun australske venninnen min er ikke ei veldig nær venninne, mer av sorten venn av en venn. Er det da frekt av meg å skrive oppdateringer kun på norsk? Hvis hun australske skriver kommentarer eller noe så svarer jeg selvsagt på engelsk.
Norbertine Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Nei, du trenger overhodet ikke å skrive oppdateringer på engelsk bare fordi du har én engelsktalende venninne. De fleste jeg kjenner har da flere venner fra utlandet, hvis det ikke er noe spesielt man absolutt vil at alle skal kunne lese, skriver de aller fleste på norsk uansett.
FoxyFish Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 Med mindre det er superviktig at denne ene venninnen leser hva du skal ha til middag (eller lignende) behøver du ikke ofre det en tanke. Dersom du ønsker å formidle noe til henne, gjør du det privat.
JumboJenny Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 Jeg synes det blir litt teit å skulle skrive på engelsk fordi man har 1 person som ikke er norsk-talig f.eks. Selv er jeg i en vennegruppe der alle kommer fra forskjellige land siden vi studerer i utlandet men jeg skriver da ikke facebookstatus på engelsk av den grunn. Skal jeg da tilpasse meg 20-30 stk av de jeg har på lista mi? 2
Pingting Skrevet 8. november 2010 #5 Skrevet 8. november 2010 Skal jeg da tilpasse meg 20-30 stk av de jeg har på lista mi? Det har vel ikke så mye med tilpasning å gjøre, men hvem man vil at skal forstå budskapet? Hvis du skriver noe som har med studiene å gjøre eller noe som er relevant for studenter, så er det ikke noe rart om du gjør det på engelsk da, synes jeg.
Heisannmannen Skrevet 8. november 2010 #6 Skrevet 8. november 2010 Hun er sikkert ikke så fryktelig interessert i at du vasker klær uansett, så kjør på med norsk! 2
aline Skrevet 8. november 2010 #7 Skrevet 8. november 2010 Jeg ville aldri tenkt tanken på å skrive på engelsk om jeg kun hadde en på lista som ikke snakket norsk! Så det synes jeg ikke du skal tenke på. Selv skriver jeg stort sett på engelsk, da en relativt stor del av de jeg holder kontakt med via fb, er ikke-norsk-talende. Til tross for dette, så hender det jeg skriver på norsk også, det kommer jo an på hva jeg ønsker og hvem jeg bryr meg om at skal kunne skjønne hva jeg skriver. Det er ikke alltid jeg bryr meg om alle forstår eller ikke. Skriv på det språket du føler det er naturlig for deg å skrive, så blir det så bra så.
Gjest Airi Skrevet 8. november 2010 #8 Skrevet 8. november 2010 Kommer jo veldig an på hva du formidler på statusen din. Det hender jeg skriver på engelsk med tanke på de som ikke forstår norsk, men da er dette bare fordi statusoppdateringen kan ha noe slags relevans for dem. Stort sett bruker jeg ikke status til annet enn tull og tøys, beskjeder tar jeg på veggen eller inboxen.
Arkana Skrevet 8. november 2010 #9 Skrevet 8. november 2010 Jeg ville ikke gjort det for bare én venninne tror jeg. Selv har jeg flere venner på FB som ikke snakker norsk, det er både familie i utlandet og venner fra tiden jeg studerte i England. Jeg skriver ikke alle ting på engelsk, men en god del.
Glitnir Skrevet 8. november 2010 #10 Skrevet 8. november 2010 Tja, FB-status skriver vel folk ikke egentlig for alle sine "venner", men for seg selv. Så da kommer det vel an på om du synes det er viktig å få formidlet akkurat denne statusen til din engelsktalenede "venninne"?
Sugerøret Skrevet 8. november 2010 #11 Skrevet 8. november 2010 Jeg har mange venner fra rundt om i verden på FB men bruker ikke engelsk som hovedspråk der. Men om det er noe spesielt ,da skriver jeg på english ...
Meaty Skrevet 8. november 2010 #12 Skrevet 8. november 2010 Jeg hadde nok ikke giddet å skrive på engelsk hvis jeg kun hadde et par perifere venner som ikke forstod norsk. Jeg har fått negative kommentarer fordi jeg stort sett skriver statuser på engelsk. Men siden jeg har britisk samboer, og han har veldig stor familie, så er ca. 50% av vennelista mi folk som ikke kan norsk. Dersom jeg skal kommentere noe som skjer lokalt, f.eks. noe jeg har sett på norsk tv, eller lokalpolitikk, da skriver jeg på norsk. Jeg har et par venner i Tyskland, Østerrike, Sveits og Finland. De få gangene de skriver på morsmålene sine, lurer jeg jo fælt på hva som står der. Det er ikke alltid jeg gidder å kjøre det gjennom Google translate.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå