Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg river meg i håret for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå.

Jeg har en jobb som jeg på en måte er glad i. Jeg har jobbet i dette firmaet i over 10 år. Men jeg trives egentlig ikke så godt.

Jeg er nå hjemme i permisjon med barn og stillingen jeg har hatt ligger "på vent" til jeg kommer tilbake. Dvs. det ble ikke ansatt vikar i min stilling, den blir mer eller mindre fordelt på de andre på jobb. At kanskje på en måte så vil arbeidsgiver ikke at jeg skal komme tilbake? det er litt vanskelig, for vi er i slekt, men allikevel ikke så veldig nært knyttet, synes det er vanskelig å snakke med ham (sjefen altså).

I tillegg fikk jeg beskjed da jeg ble syk veldig tidlig under graviditeten, i uke 6,(jeg var syk store deler av svangerskapet) at det var best at jeg bare ble hjemme resten av svangerskapet, det ble så mye styr med sykepenger og "byråkrati". Jeg sa at det ikke var mulig hvis jeg ble bedre, at jeg kan ikke lyge meg syk for å tilpasse meg. Så jeg kom etterhvert tilbake på deltid. Men det ga meg jo en ubehagelig følelse og jeg var ganske opprørt lenge etter at han hadde sagt det til meg (han ser veldig ned på sykemeldte - henger folk ut hvis de er syke, vet han har sagt direkte til folk at han vil at de skal finne seg annet arbeid hvis de ikke møter "hans standard". Jeg er som sagt i slekt med ham, så det våger han vel ikke å si til meg.

Har nettopp flyttet nærmere jobb, i gåavstand for at ting skal gli lettere i hverdagen nå som vi har fått en større familie, da trenger vi også bare en bil, noe som er greit når vi har fått dyrere bolig.

Men så har jeg fått et tilbud fra en bekjent om et vikariat (med mulighet for fast). Dette innebærer at jeg må avslutte permisjonen min 2,5 mnd. tidligere enn planlagt, og at jeg trenger bil allikevel - kjøring 20-30 min. morgen og ettermiddag. Lønnen er like god som den jeg har. Høres ut som et kjekt sted å jobbe, hun jeg kjenner er veldig fornøyd der.

Jeg vet ikke hva jeg ber om, men har noen av dere noen innspill? jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Tror jeg er redd for å "ta sats og hoppe". Samtidig så var jeg så innstilt på å kunne spasere til jobb, ha et roligere tempo liksom, og å være hjemme med barnet de siste 2,5 mnd. At det er trygt å gå tilbake der jeg kjenner oppgavene og folkene, og få en myk overgang tilbake i jobb og barnehage. Så kan jeg søke jobb senere? samtidig så har jeg fått en fin mulighet til å slippe å hele søknads- og intervjuprosessen for å finne en ny stilling...

Noen som har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svangerskapspermisjon er jo et perfekt tidspunkt for å bytte jobb - men det forutsetter jo at det er en jobb du vil ha.

Dersom du egentlig ikke trives så godt der du er, du er klar for nye utfordringer og tror du vil trives godt på det nye stedet, så hadde jeg hoppet i det. Særlig dersom du regner med at du kommer til å søke ny jobb om ikke så lenge likevel. Pappa kan vel ta resten av permisjonen?

Skrevet

Som tidligere ansatt i et firma med samme innstilling som sjefen din ovenfor sykemeldte, anbefaler jeg definitivt å bytte jobb hvis du kan. Det høres kanskje ut som om det er lett å gjøre det jeg sier, men grunnen til at jeg sier det er at etter å ha fått en sjef som er kjempeforståelsesfull, har jeg aldri følt meg mer verdsatt på jobb.

Min forrige jobb var kanskje litt ekstrem, så jeg vet ikke om det kan sammenlignes, men hvis du tror du vil bytte og sjefen din er som du sier, så hadde jeg i det minste sjekket stillingsannonser og forhørt meg med andre for å bli inspirert. Kanskje du til og med kunne tatt et ekstra permisjonsår og studert litt på siden? Da har man jo litt flere muligheter :jepp:

Jeg sitter mye på nks.no, utdanning.no og på finn.no sine nettsider og forsøker å finne ut hva jeg har lyst til å gjøre med livet mitt.

Også leser jeg litt hva dere driver med da, her er det masse inspirasjon å hente :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...