Gå til innhold

Hjelp! Vil et piano tåle kulde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to bosteder, og har nylig flyttet pianoet mitt inn i huset vårt. Huset vil ikke bli bebodd denne vinteren, og dermed vil det bli fryktelig kaldt der pianoet står. Vil det påvirke pianoet på noen annen måte enn at det blir ustemt? Jeg vet nemlig at de blir ustemte om de står kaldt/er utsatte for temperatursvingninger... Det må uansett stemmes neste vår siden det har blitt flyttet på (og dermed blitt ustemt), men vil det kunne bli ødelagt på andre måter av å stå kaldt? Noen som vet? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tre er et levende materiale, og har ikke godt av store temperatursvingninger. Når det er sagt er det jo mang et piano som har blitt hentet inn fra fjøs og stabbur, stemt opp og vært gode instrumenter, men som hovedregel må pianoet stå i et stabilt klima, både temperatur og fuktighetsmessig.

du kan lese litt mer om det her; http://www.pianosalg.no/various/nptf.htm :-)

Skrevet (endret)

Nei, det vil "slå" seg og bli ustemt.

Så lenge det bare blir ustemt, er det greit. Som jeg skriver så har det allerede blitt litt ustemt ved flyttingen, og vi vil vil stemme opp pianoet til våren.

Det jeg lurte på var om det er andre ting som kan skje, bortsett fra at det blir ustemt? :)

Endret av finkel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...