Gå til innhold

Er det noen vits å gå kveldstur for trim?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger å gå ned noen kilo, men har litt problem med å komme meg på noe organisert trening. Forsøker å gå en rask kveldstur på ca 1 time 3-4 ganger i uka.

Noen sier det er bare tull og ikke har noen effekt hvis man vil ned i vekt, men det må vel være bedre å gå en tur i stedefor å sitte stille foran TV'en?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

All bevegelse er bedre enn ingen bevegelse :) Vekttap handler om flere forbrukte kalorier enn inntatte. En times tur tilsvarer vel omkring 300-400 forbrukte kalorier, og det har mange positive effekter for kroppen din. Med høyt tempo får du trent kondisen din. Velger du skog og mark har du god effekt for ryggen din og styrke i bein i tillegg til at det er mer skånsomt enn asfalt.

Selvsagt har andre treningsformer mer effekt, men det finnes ingen grunn til at gåturer ikke er en god start!

Skrevet

En times tur tilsvarer vel omkring 300-400 forbrukte kalorier, og det har

Men forbrenner i BESTE FALL 300 kalorier på en times gåtur. 50 % av dette går imidlertid til varme, som det også ville gjort den timen på sofaen, så det reelle forbruket er i beste fall 150 kalorier forbrent. Hurra ;)

Skrevet

Sier som sunshine, alle bevegelse er bedre enn ingen bevegelse :)

Har du kjæreste? Noe av det mest kaloriforbrennende du kan gjøre er jo å ha heftig sex!

Skrevet

Hard gange tilsvarer ca 6 kcal/min. Dette er i tillegg til basalforbrenningen, som er det du forbrenner for å holde deg i live. Terreng, trapper og bakker gjør det mer interessant. Du bør bli anpusten noen ganger. Du kan regulere dette med hastigheten og skrittlengden, akkurat som når du girer med bilen.

Turene gir lite i forhold til ordentlig trening, men himmelropende mye i forhold til å sløve foran TV-skjermen.

En motiverende faktor kan være å visualisere sånn omtrentlig hvor mange Kcal du mister pr minutt eller distanse, sett i forhold til ting du tilfører deg. Et glass lettmelk tilsvarer 90 kcal og "nøytraliseres" i løpet av 15 minutter. 90 kcal tilsvarer 12g forbrent fett.

Ganger du vekta di med 30 bør du komme nær basalforbruket ditt som sofapotet. Trekker du fra 20% bør du sitte igjen med antallet kcal du kan tilføre deg pr dag, og ta av i et fornuftig tempo.

Når du begynner å lee på deg, vil du etterhvert bli strammere i fisken. Du kan nesten gå ned en størrelse bare i oppstrammede muskler, som begynner å holde deg på plass igjen. Går du i trapper og bakker bygges muskler som veier mer enn fett. Da veier du tilsynelatende det samme, men er blitt betraktelig smalere. Slanker du deg for voldsomt er det fare for at du begynner å tære på muskelvev også, noe som ikke er ønskelig.

Muskler forbrenner 8-9 kcal kg for kg mer enn fett, så det er ikke allverdens å tjene på å "bytte ut" fettet med muskler. Ja, før du begynner å bruke musklene da. For da øker forbrenningen markant med mer masse. (Nei, ikke klumpkropp, bare litt mer atletisk kropp enn spaghettiarmer med fiskebollestruktur).

Husk å variere ruta litt, slik at du ikke går lei. Og å ha med øremusikk, som hjelpemotor. Men vær forsiktig med å blande musikk og trafikk, da! Lykke til :goodbye:

Skrevet

Jeg hadde hatt samme kosthold lenge, oh holdt vekten. Men når jeg plutselig begynte å gå 1 times turer 4-5 ganger i uken gikk plutselig vekten nedover. Jeg gikk da ikke svette-turer, men gikk i medium/rask gange :)

Skrevet

Puls og pust er mye viktigere enn svette. For helsa. For vekta teller forbrente kalorier. Et gram fett tilsvarer 7 kcal, enten du blir svett eller ei. Men svette er ofte en bivirkning av hurtigere kaloriforbruk... :nigo:

Skrevet

Høyintensitetsintervalltrening er det som har best effekt tror jeg.

Skrevet

Jeg har gått ned 8 kg ved å kun gå tur som "trening". Selvfølgelig kombinert med kostholdet, men ja, man forbrenner jo kalorier av det, og da går man ned i vekt! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...