Dyreelskern Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 Jeg har begynt med styrketrening, og det har jeg omtrent aldri gjort før. Jeg har også slitt med dårlige knær som har hindra meg fra å trene ordentlig (får hjelp av fysio nå). Altså har jeg ikke noe grunnlag når det gjelder styrketrening. Mitt spørsmål er om stølhet er et tegn på at jeg har trent "nok" for å bli sterkere? Noen øvelser klarer jeg nemlig ikke gjøre mer enn 8 - 10 ganger, og bare ett sett. Men jeg blir støl av det likevel. Vil det da over tid styrke musklaturen, selv om jeg ikke klarer 3 x 15 av alle øvelsene?
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #2 Skrevet 7. november 2010 ja alt hjelper. sliter selv med knærne, og begynte å trene for kort tid siden. har og andre helseplager. så noen ganger blir det 10-12rep å et sett istedefor *3 per øvelse de sier at en skal ha såpass tungde at en slit med klare nr 10 f eks. å så liten pause å så neste rep på 10 .... men en har også utbytte av treningen selv om en ikke blir så veldig støl. noenn ganger blir jeg mer støl en andre ganger, på samme apparatene å med same motstand. behøver ikke å være støl for at det er hjelp i treningen
Wiggins Skrevet 7. november 2010 #3 Skrevet 7. november 2010 Jeg har begynt med styrketrening, og det har jeg omtrent aldri gjort før. Jeg har også slitt med dårlige knær som har hindra meg fra å trene ordentlig (får hjelp av fysio nå). Altså har jeg ikke noe grunnlag når det gjelder styrketrening. Mitt spørsmål er om stølhet er et tegn på at jeg har trent "nok" for å bli sterkere? Noen øvelser klarer jeg nemlig ikke gjøre mer enn 8 - 10 ganger, og bare ett sett. Men jeg blir støl av det likevel. Vil det da over tid styrke musklaturen, selv om jeg ikke klarer 3 x 15 av alle øvelsene? Generelt vil man alltid bli veldig støl når man bruker en muskel(gruppe) man ikke har brukt noe særlig før, eller når man bruker den på en måte man ikke er vant til. Det tar noen ganger før man ikke blir så støl lenger. Når du klarer maks 8-10 ganger av en øvelse så trener du maksimal styrke, det vil jeg ikke anbefale hvis du aldri har trent styrke før. Du bør justere ned belastningen et hakk eller to slik at du klarer 15-20 repitisjoner, så kan du heller gå opp på vekten og ned på repitisjonene etterhvert. Hvis du bare klarer 10 repitisjoner er det mye større sjanse for belastningsskader nå i den innledende fasen der du trener opp støttemuskulaturen.
Dyreelskern Skrevet 8. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 8. november 2010 Ah, okei! Tusen takk for tipset. Da skal jeg justere ned belastningen til jeg orker mer:)
hercules Skrevet 10. november 2010 #5 Skrevet 10. november 2010 Ikke bry deg om stølheten. Det er kun en bivirkning av det å ha brukt muskelen. Jeg har trent styrke i 7 år nå, og er fortsatt like støl. Det er kroppens måte å fortelle at muskelen er sår og trenger litt hvile.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå