Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2002 #1 Skrevet 5. mai 2002 Hei, lurer på om det er noen som har erfaring/tanker rundt kostnader og arbeidsmengde rundt koldtbord istedefor vanlig middag.. Jeg har fryktelig lyst å ha koldtbord, mens svigermor mener at det ikke passer i bryllup. Vi blir ca. 80 personer. Har tenkt å ha forrett(suppe eller spekekjøtt m/eggerøre) middag(svinekam med tilbehør) dessert(is og multer), skal ordne maten selv. Hvis vi skulle hatt koldtbord, ville det ha blitt billigere, og hva med arbeidsmengden? Vi hadde tenkt å ha nattmat også, dette skulle være en slags gryterett, men kanskje vi ikke hadde behøvd dette da det kunne vært en rett på koldtbordet.. Trenger noen gode råd og tips.. Blir koldtbord "rotete" når det er så mange gjester? Dette var svigermors store argument..
Maggie74 Skrevet 5. mai 2002 #2 Skrevet 5. mai 2002 Var i bryllup hvor det var rundt 70 gjester. De hadde koldtbord. Gikk helt bra det. Bare folk har litt tålmodighet og køkultur går det strålende. Talene klarer toastmasteren å skvise inn. Man må ta litt høyde for at ikke alle rekker å sitte ned når talene begynner, men hvis man ikke skal ha det hyperhøytidelig, men koselig går det så bra som bare det! Maggie!
scorpion73 Skrevet 5. mai 2002 #3 Skrevet 5. mai 2002 Vi skal ha koldtbord, og vi er ca 75 stk. Kan ikke skjønne hvorfor koldtbord skal bli rotete,har vært i bryllup før der det har vært koldtbord, og jeg oppfattet det som koslig i rotete. Dessuten så får gjestene velge selv hva de vil spise,og en slipper å ta hensyn til allergier,kresne mennesker osv. Om det blir billiger vet jeg ikke,men det kommer jo ann på hva en skal ha til middag, og hva en vil ha på koldtbordet. Gryteretten dere skulle ha som nattmat kan du godt ha som en varmrett på koldtbordet,men dersom koldtbordet skal spises veldig tidlig, og festen skal vare veldig lenge er det kanskje lurt å spare den. Nei si til svigermoren din, at koldtbord er nok det lureste, og hvis dere skal lage det selv, så kan hun få kose seg med jobben(hehe)12
CecilieB Skrevet 5. mai 2002 #4 Skrevet 5. mai 2002 Du sparer uansett inn på serveringspersonale når du har koldtbord.12
Kame Skrevet 5. mai 2002 #5 Skrevet 5. mai 2002 NB! Men, det lønner seg absolutt å ha noen servitører/ryddehjelper til koldtbord! Vi kommer til å ha ca. 80-90 gjester, og i tillegg til kokken skal det være ihvertfall 3 ryddehjelper - det må ofte etterfylles på fat, man må rydde av tallerkner og slikt. I tillegg kommer vi til å ha servitører på første runden med drikke - etterpå forsyner gjestene seg selv av flaskene på bodet, sånn at de ikke går tomme og behøver å vente lenge på mer.
CecilieB Skrevet 5. mai 2002 #6 Skrevet 5. mai 2002 Vi var 28 stk. og hadde 2 hjelpere. De gikk etter de hadde servert kaffe og kaker. Folk forsynte seg i baren selv. 12
LindaK Skrevet 6. mai 2002 #7 Skrevet 6. mai 2002 Vi skal også ha koldtbord, fordi det er det vi har lyst på! Kjenner meg igjen når du sier at svigermor ikke liker tanken, hos oss er det min mor som mener at koldtbord ikke er festmat. I vårt tilfelle tror jeg det er fordi hun aldri selv har vært i bryllup der koldtbord er servert! For meg er det absolutt festmat, og blir jo bare mer og mer "vanlig". Dessuten er det veldig sosialt...og som flere andre her nevner, enklere å håndtere allergier, kresne gjester etc. Min mor har "kommet på gli" i forhold til koldtbord på den store dagen vår, håper for deg at du får til det samme! Linda
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2002 #8 Skrevet 6. mai 2002 Hadde denne diskusjonen med svigers og svigermormor i går. De mente at det ikke var "fint" nok til et bryllup, og ikke "høytidelig" nok. Jeg vil ikke ha det så fint og høytidelig at ikke koldtbord er bra nok, men siden de er så imot det så tror jeg at vi må droppe det. De var virkelig imot det. Jeg ønsker meg koldtbord, fordi jeg synes det er helt supert, og alle får noe de liker og det blir ikke stivt og det er mere sosialt.. De går for tre retters middag. Mamma mener at koldtbord er helt supert. Bor i telemark, men jeg kommer fra Troms og skal også gifte meg der oppe. Tror det er litt kulturforskjeller ute og går. At det er mere vanlig med koldtbord i bryllup i nord enn hva det er i sør. Jeg vet ikke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå