Gå til innhold

Redusere antallet man gir gaver til

Anbefalte innlegg

Gjest AnneShirley
Skrevet (endret)

Etter å ha lest tråden om hvilke gaver folk ikke ønsker seg til jul, har jeg fått ennå mer tro på min egen tilnærming -nemlig å forsøke å redusere antallet personer jeg gir gaver til (og får gaver fra).

Vi gir "store gaver" kun til familiens barn (dvs barn og tante/onkel-unger). Og en single bror som får en eller annen teknisk duppeditt ;). Til våre søsken med barn gir vi en mindre ting -mer som en symbolsk hilsen.

To gamle besteforeldre (dvs våre barns oldeforeldre) på hjem får hver sin konfekteske (vi får ikke noe av dem).

Svigerfar får sigarer og svigermor får ofte noe ala badeskum (fra det riktige merket vi vet hun vil ha).

Til venner og fjernere slektninger sender vi julekort.

Det vi mottar blir da grovt sett noe slikt:

- en småting (ala en julekule el) fra søskenpar

- en eller annen type "morosak" fra den single bror

- en kokebok (evt annet, men det er ofte kokebok) fra svigers

- gaver fra hverandre (jeg og mannen)

Altså ikke det helt store potensialet for at det blir brukt mye penger på noe folk slett ikke vil ha.

Ps. Venner og venners barn får bursdagsgaver gjennom året, så de er ikke helt glemt ;)

Endret av AnneShirley
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om...? :sjenert:

Jeg er samboende student, og gir kun gave til samboeren min, bestevennen min (dersom jeg finner noe passende), og til foreldrene mine, samt broren min. Søskenbarn er voksne, og jeg får kun gave fra en av dem. Han får også en fellesgave fra familien min (god konjakk e.l.). Tanter/onkler o.l. hverken får eller gir julegaver. Besteforeldre er døde.

Venninnene mine og jeg har avtalt at vi heller tar en kosekveld ute på restaurant i dagene før jul, så der blir det heller ingen gaver.

Alt i alt gir jeg gaver til 5 personer, evt. 6 om jeg finner noe praktisk til hunden.

:klø:

Å ha avtaler på at man dropper julegaver synes jeg er helt fint, rett og slett. Slipper styret, sparer miljøet, sparer (kanskje) penger, osv. :)

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om...? :sjenert:

Burde jeg ha spurt om noe?

Jeg bare beskriver hva jeg synes er lurt, jeg.. Om folk synes det er interessant kan de kommentere eller komme med sine synspunkter. Og om ingen synes temaet er interessant, så blir det ikke noe mer ut av tråden -noe som også er helt ok for meg :)

Skrevet

Tror det blir litt som et spørsmål når overskriften er med spørsmålstegn på slutten. Det virker som du spør om måter å slippe uønskede gaver på og at vi skal svare. Og jeg hadde tips og ville legge de til :goodbye:

Ble glad når jeg så du hadde alt svart på det selv, og hadde full kontroll.

Mye rare gaver som man egentlig bare vil slippe.

Hadde mange venninder før, og når de fikk barn var det nesten umulig å slutte med gaver. Men nå tar vi vennindene å spiser felles middag sammen i stedet.

Skrevet

Gode råd! Jeg kjører noe av det samme opplegget selv, og forventer heller ikke noe spesielt lenger til jul.

Jeg og samboeren min kommer også til å iverksette et nytt prosjekt i år! Det er ikke så lenge siden vi kjøpte oss vår første leilighet, og fordi det fortsatt er mye vi trenger/vil ha i den anledning, kommer vi til å minimere gaver til hverandre i år. Vi ønsker heller å kunne finne oss noe fint sammen, og bruke litt penger på det. Dessuten blir jo selve julegavehandelen litt mer krevende dersom vi setter en grense på 2-300 kroner. Man må rett og slett legge inn en større innsats for å finne noe helt perfekt.

:gave:

Gjest AnneShirley
Skrevet

Da er spørsmålstegnet fjernet ;) Takk Wonders.

Jeg sluttet med gaver til barndomsvenninner da jeg flyttet hjemmefra og har passet på å ikke begynne med julegaver til venner som har kommet til i løpet av årene. Dette var noe jeg var veldig bevist på alt da pga de tåpelige gavene som ble resultatet av "tennåringsjenter med dårlig råd som må gi gaver til mange andre tennåringsjenter". Det var mye bede å gå over til en hilsen på julekort. Vel så personlig også, syntes jeg.

Skrevet

Da er spørsmålstegnet fjernet ;) Takk Wonders.

Jeg sluttet med gaver til barndomsvenninner da jeg flyttet hjemmefra og har passet på å ikke begynne med julegaver til venner som har kommet til i løpet av årene. Dette var noe jeg var veldig bevist på alt da pga de tåpelige gavene som ble resultatet av "tennåringsjenter med dårlig råd som må gi gaver til mange andre tennåringsjenter". Det var mye bede å gå over til en hilsen på julekort. Vel så personlig også, syntes jeg.

Helt enig! Julekort er ofte ganske undervurdert, og noe jeg liker særdeles godt å sysle med.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg og samboeren min kommer også til å iverksette et nytt prosjekt i år! Det er ikke så lenge siden vi kjøpte oss vår første leilighet, og fordi det fortsatt er mye vi trenger/vil ha i den anledning, kommer vi til å minimere gaver til hverandre i år. Vi ønsker heller å kunne finne oss noe fint sammen, og bruke litt penger på det.

Lurt :)

Jeg og mannen har et litt mer "fleksibelt system" (resultat av at vi har kjøpt gaver til hverandre i over ti år?) det vi gjerne bruker en del penger dersom vi finner noe vi er veldig sikre på er en god gave (og den kan godt være like mye til oss begge som til den som mottar gaven, det har vi heldigvis sluttet å bry oss med). Men dersom vi egentlig ikke har noe skrekkelig god ide til gave, så kjøper vi bare en god bok og litt sjokolade.. Eller noe sånt.

Skrevet

Jeg kjøper gave til svigers og foreldre, lillesøster og samboer. Det er de som er på lista. Finner jeg noe som jeg ser passer, kan jeg kjøpe til venninner, men ingen av oss er noe opptatt av at vennskapet liksom skal manifisteres i form av gaver. I tillegg kan jeg kjøpe en liten symbolsk gave til de vi skal feire sammen med. Synes det fungerer veldig greit. Lett å finne ting som blir satt pris på, og slipper styr med masse gaver. Synes ikke noe særlig om julegaver i det hele tatt egentlig, og er godt fornøyd med å ha det sånn som dette.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Vi har også begrenset vennegaver til et minimum. For noen år siden, mens mange i venneflokken var samlet, kom vi inn på temaet. Det viste seg at mange hadde tenkt det samme, nemlig at det ofte er vanskelig og uforholdsmessig tidkrevende å finne passende "smågaver", og av de fleste av oss har skapene fulle av småtteri som vi ikke helt vet hva vi skal gjøre med. Med mange venner går det fort en del penger også, selv om hver gave ikke er veldig dyr.

Endret av Spinell
Skrevet

Heia,jeg har redusert masse etter det året jeg fikk 7 julegaver som gikk i sekken med julepapiret ;-)) Kjøper kun 5 gaver,spør hva de ønsker seg og kjøper det!Har de ingen ønsker får de penger.Blir igrunnen forbanna når noen spør hva jeg ønsker og jeg sier ting til 50-100 kr men neida,da kommer de med en haug med fjas som overhode ikke kommer over min dørstokkel!Syntes gavene er billige og de har de i byen her.JUeg vil at de som får av meg skal få det de ønsker.Ønsker de noe fordyrt sier jeg ifra men har ikke sjedd enda.Og etter jeg kutta ned på gavene, har jeg endel tusen igjen og kan kjøpe noe jeg trenger til hjemmet ;-)

Skrevet

Her er det så redusert at nest siste jul så fikk jeg null gaver. I fjor fikk jeg kun et hjemmelaget gavekort som jeg ikke har hatt hjerte til å innløse da jeg vet at giverne ikke har god økonomi. Jeg må innrømme at jeg synes det er litt stusselig, men sånn er det bare.

Jeg og venneflokken er enige om å ikke kjøpe presang til hverandre.

Selv gir jeg kun 5 presanger, men de gis med omtanke.

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Jeg gir primært til barna (har 8 tantebarn + en datter, som er 7 måneder når jula kommer og igrunn ikke forstår en døyt av jula i år) og foreldre, svigers og besteforeldre. Det blir foråvidt mange nok.

Jeg gir ikke til venner (med mindre jeg får en gave overraskende på, da må jeg jo kjøpe en igjen også)

De siste årene har ikke sambo og jeg kjøpt til hverandre heller.

Synes det er helt topp og ikke få så mange gaver jeg. (ikke så veldig jule-menneske nei)

Skrevet

Jeg gav i fjor beskjed til mine venninner at jeg ikke synest vi skulle kjøpe gaver til hverandre og de fleste godtok den. Men en ville fortsette å gi, fordi hun vil ha flest mulig gaver og synest det var stusselig å få færre gaver bare fordi hun blir eldre (Vi er i starten av 20-årene). Hun jobber og jeg er student som har eksamen frem til 20. desember. Jeg synest det er vanskelig og tidkrevende å kjøpe gaver og økonomien er stram. Fra august og frem til jul kommer jeg til å sett og snakket med henne en gang. Har ikke hørt noe om gave i år, men kan tenke meg at hun vil fortsette å gi. Jeg har ikke noe stort behov for flere ting som ligger å slenger. Er det jeg som er vanskelig og bare ser det negative ved å gi gave eller skal jeg stå på mitt om at jeg egentlig ikke vil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...