Octavia Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 Noen som vet hvor jeg finner omtalt krav til foreldre og deres kjøretøy når de skal kjøre andres barn i regi av skolen? Har hørt rykter om krav til dokumentasjon av at både bilen og sjåføren er i ok stand, men hvor finner jeg det?
pøbelsara Skrevet 7. november 2010 #2 Skrevet 7. november 2010 Nå finnes det jo regler for hva som skal til for å ferdes på veiene i Norge, da - som for eksempel at man må ha førerkort og at bilen du kjører må være registrert, EU-godkjent, og forsikret. Mener du at det finnes ytterligere krav?
Octavia Skrevet 7. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 7. november 2010 Nå finnes det jo regler for hva som skal til for å ferdes på veiene i Norge, da - som for eksempel at man må ha førerkort og at bilen du kjører må være registrert, EU-godkjent, og forsikret. Mener du at det finnes ytterligere krav? Det vet jeg jo selvfølgelig, men jeg mener bestemt å ha hørt at det finnes ytterligere krav til de som skal kjøre andres barn i skoletiden. Ingen som vet?
SmallTalk Skrevet 7. november 2010 #4 Skrevet 7. november 2010 Det vet jeg jo selvfølgelig, men jeg mener bestemt å ha hørt at det finnes ytterligere krav til de som skal kjøre andres barn i skoletiden. Ingen som vet? Aldri hørt om. Så lenge de har førerkort, bilen har skilter, betalt forsikring, er EU-godkjent og sjåføren ellers følger vegtrafikkloven, så tror jeg ikke skolen er i noen posisjon til å komme med ytterligere krav.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #5 Skrevet 7. november 2010 Så lenge de har førerkort, bilen har skilter, betalt forsikring, er EU-godkjent og sjåføren ellers følger vegtrafikkloven, så tror jeg ikke skolen er i noen posisjon til å komme med ytterligere krav. Tror de er skrekkelig takknemlige for de foreldre som faktisk stiller opp og kjører, ja.. Dessuten forstår jeg ikke helt bekymringen for kjøretøyet. Det er jo sjelden noen skades pga bilens tilstand. Det er vel heller sjåførens kjøring som pleier å være problemet?
Frøken Smilla Skrevet 7. november 2010 #6 Skrevet 7. november 2010 Tror de er skrekkelig takknemlige for de foreldre som faktisk stiller opp og kjører, ja.. For noen år siden forelå det et domsvedtak og en lovendring (i opplæringsloven, tror jeg? Hvis det ikke bare er i en forskrift) om at foresatte ikke får lov til å kjøre elevene (annet enn egne barn) til eller fra arrangementer i skolens regi. Dette kom som en konsekvens av at en skole på Romeriket hadde fått det som en sak, og det der ikke var ønskelig at foreldre kjørte barna. Artikkel om saken fra RB I etterkant har Utdanningsdirektoratet slått fast at dette vedtaket ikke gjelder for alle og er absolutt, men krever at dersom foreldre ikke ønsker at sitt barn skal få sitte på i privatbil med andre (i skoletiden), plikter skolen å ordne skyss som ikke er av privat art: Fra Trygg Trafikk I en del kommuner kan dette få den praktiske konsekvensen at dersom man vet at man har elever som ikke får sitte på i privatbil, så blir det ingen skoletur, da annen transport blir for dyrt. Så ja, i utgangspunktet er skolen glad for at noen kan hjelpe til. Men dersom noen av barna ikke kan sitte på, er man nøyaktig like langt. Med eller uten EU-godkjent bil, riktig førerkort og aldri så plettfritt førerkort.
Octavia Skrevet 7. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 7. november 2010 (endret) For noen år siden forelå det et domsvedtak og en lovendring (i opplæringsloven, tror jeg? Hvis det ikke bare er i en forskrift) om at foresatte ikke får lov til å kjøre elevene (annet enn egne barn) til eller fra arrangementer i skolens regi. Dette kom som en konsekvens av at en skole på Romeriket hadde fått det som en sak, og det der ikke var ønskelig at foreldre kjørte barna. Artikkel om saken fra RB I etterkant har Utdanningsdirektoratet slått fast at dette vedtaket ikke gjelder for alle og er absolutt, men krever at dersom foreldre ikke ønsker at sitt barn skal få sitte på i privatbil med andre (i skoletiden), plikter skolen å ordne skyss som ikke er av privat art: Fra Trygg Trafikk I en del kommuner kan dette få den praktiske konsekvensen at dersom man vet at man har elever som ikke får sitte på i privatbil, så blir det ingen skoletur, da annen transport blir for dyrt. Så ja, i utgangspunktet er skolen glad for at noen kan hjelpe til. Men dersom noen av barna ikke kan sitte på, er man nøyaktig like langt. Med eller uten EU-godkjent bil, riktig førerkort og aldri så plettfritt førerkort. Takk for god info. Fant også info fra Utdanningsdirektoratet om saken her: http://www.udir.no/Brev/_lover-og-regler/Transport-av-elever-i-private-biler Endret 7. november 2010 av Octavia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå