Gå til innhold

Sidemålet i skolen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Må bare...

Norskkunnskapene skrives i ett ord, Manji :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Men mener du at det er viktigere med bedre norsk kunnskaper enn hva vi har i dag, enn det å lære noe annet vi kunne tjent mer på? Mener du at norsk kunnskapene til elevene i skolene (og resten av befolkningen) er så dårlig, at vi er nødt til å ha dette tiltaket?

Et godt motargument er de med lese og - skrivevansker. Det gjørt det bare vondt værre for dem å måtte forholde seg til begge skriftformene.

~*~

JA - eg meinar at gode norskkunnskapar faktisk er noko av det viktigaste me kan lære borna våre! Det dreier seg om kommunikasjon, som faktisk er livsviktig... Kjem ikkje på noko eg trur elevane ville vere meir tente med enn å lære seg å kommunisere godt, både skriftleg og munnleg...

Elles - i dei klassane eg har vore, har me søkt omsidemålsfritak for elevar med såkalla sterk dysleksi. Dei har alltid fått det.

Skrevet
Manji: Noen saksopplysninger.

* Det gis opplæring i samisk i områder der samisk er/har vært en del av kjernekulturen.

* På flere norske videregående skoler er latin et mulig valgfag. F. eks. der jeg gikk, på Katta i Trondheim.

* De germanske språkene bygger i liten grad på latin. Det gjør derimot de romanske språkene (fransk, italiensk, spansk, portugisisk, rumensk).

* Er det lettere for elever med skrivevansker å lære latin eller samisk enn nynorsk?

Noen saksopplysninger tilbake.

Latin hadde vært bedre som sidemål, enn valgfag på vgs. Sånn sett kunne man jo hatt nynorsk/bokmål som valgfag i vgs i stede. Jeg tenker primært på hva vi trenger. Og ser et større behov for latin (evt. samisk).

Ang, germansk kontra latin. Hvis du blar opp i en bok som omfatter språkhistorie ville du kanskje hatt litt bedre innsikt i hvor jeg skal med det.

Og det du sier øverst ang samisk, hvorfor ikke hele landet? Det er en likestor den av kulturen. Og jeg ser ingen grunn for å ikke lære det. Men du mener vel at det er bedre hvis det er avgrenset til visse områder?

I såfall kunne vi avgrenset bokmål til øst-landet, midt-norge hadde fått lært trøndersk, vest-landet bergensk, og nord-norge samisk.

Ble det for teit?

...helt enig.

Skrevet
Kjem ikkje på noko eg trur elevane ville vere meir tente med enn å lære seg å kommunisere godt, både skriftleg og munnleg...

Dette er jeg helt enig i. Men synes dette allerede er godt nok i skolene i dag. Og ser derfor ingen grunn til å ha sidemålet tilstede. Vi er jo ikke analfabeter.

Skrevet

Dette er jeg helt enig i. Men synes dette allerede er godt nok i skolene i dag. Og ser derfor ingen grunn til å ha sidemålet tilstede. Vi er jo ikke analfabeter.

Vel, eg jobbar i skulen, og er IKKJE samd med deg! Når 14-15-åringar ikkje kan skrive utan skrivefeil på kvar einaste linje (og då snakkar me ikkje om dei med lese-/skrivevanskar, og heller ikkje om sidemål), og den einaste måten dei kan gjere seg forstått munnleg på er ved hjelp av masse slang-uttrykk, banning og ehhh... mellom kvar leddsetning - då tykkjer iallefall ikkje EG det er godt nok!

Når desse skal ut i arbeidslivet, vil dei langt fleste ha behov for betre språk enn dette - både munnleg og skriftleg.

Ad Samisksynspunktet ditt: Skjønar kor du vil. Men samisk er eit framandspråk, som krever særs mykje lengre tid å lære! (Det høyrer jo dessutan, som du sikkert veit, til ei heilt anna språkgrein, med dertil annan grammatikk etc). Dessutan er det få som vil få bruke samisk-kunnskapar i løpet av livet - bortsett frå dei som allereie lærer det. Når eg tenkjer på kor mykje tysk eg har kunna, men aldri brukt, tykkjer eg det er trist at eg har 'kasta bort' så mykje... Trur mange ville følt det same viss dei lærte samisk...

Skrevet

Pip; Vi er rett og slett bare uenige på mange områder.

Så jeg tror ikke vi kommer ikke til noen enighet. Men uansett, det ikke opp til oss to å bestemme hvordan det blir likevel. :wink::)

Skrevet

Jada, Manji, jeg vet at latin har hatt innflytelse også på de germanske språkene - noe blant annet den normanniske invasjonen av England i 1066 og romerrikets herjinger blant germanerne har vært årsaker til. Men innflytelsen har uansett vært større på de romanske språkene, som jo er direkte avledninger av latin. Det var for så vidt ikke hovedpoenget, og jeg synes ikke det var noen grunn til å være spydig for det.

Samme hvordan du argumenterer, så har den samiske kulturen vært sterkere i visse områder av landet enn andre. Du har det sørsamiske området fra trøndelag og et stykke nordover, lulesamisk i deler av nordland etc. (Også samisk består av flere språk!) De senere hundreårene i hvert fall har imidlertid den samiske innflytelsen på sør-, øst- og vestlandet vært svært begrenset. Så nei, innflytelsen har ikke vært like sterk fra samisk som fra "bonde-norsk".

Skrevet

Forresten: Innmari flott at vi kan ta en saklig diskusjon om dette, folkens - alt for mange diskusjoner om sidemål ender med usaklige argumenter, og det har denne (så langt) ikke gjort!

Skrevet
Pip; Vi er rett og slett bare uenige på mange områder.

Så jeg tror ikke vi kommer ikke til noen enighet. Men uansett, det ikke opp til oss to å bestemme hvordan det blir likevel. :wink::)

OK - då tek me kvarandre i handa på det! (Aldri semje!) :wink::ler:

Men, heilt ærleg - må seie meg samd med Ingeborg - kjempefin og sakleg debatt! :D

Skrevet

Ingeborg

Vi to blir heller ikke enige. Jeg mener vi ikke på langt nær har bruk for sidemål, og at vi vil tjene langt bedre på å ha noe annet istede. Sånn som det er i dag, mener jeg det er å kaste bort resurser. Du mener anderledes, og det er greit.

Skrevet

Nynorsk = norsk

Bokmål= norsk

Samisk = samisk

Samisk kan ikkje erstatte norskopplæring. Det er eit anna språk!

Men det kunne sjølvsagt ha vore eit valfag istadenfor tysk/fransk på ungdomsskulen. Det er det vel kanskje også i andre område av landet for alt eg veit?

Då måtte ein også hatt lærarar som kunne undervise i det! Eg trur at ein lærar som kan samisk, prioriterer å undervise samisktalande elevar.

Eg tippar vidare at samisktalande lærarar alt i dag er ei mangelvare? Iallfall er eg sikker på at det ikkje er nok av dei til at vi kan innføre obligatorisk samisk til alle i Norge, og heller ikkje å tilby det som valfag til alle.

Ein dyslektikar som slit fælt med rettsskrivinga, vil som oftast bli friteken i sidemål og i engelsk skriftleg.

Han vil sannsynlegvis ha store problem med å lære samisk og latin også! Så det er neppe ei god løysing å erstatte sidemål med slike framandspråk....

Skrevet

På Holmlia har ei gruppe elevar no valgt å nytte nynorske lærebøker i KRL. Korleis vil dette slå ut på språkkunnskapane til elevane? Skal bli spanande å høre resultatet.

Skrevet

Særlig fordi det er Holmlia! Der er det vel ganske mange elever med utenlandsk opprinnelse?

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noen her som har brukt sidemålet sitt, og da tenker jeg nynorsk, etter at de var ferdig med skolen da?

Jeg har, og jeg hadde like gode karakterer i begge fag. Og jeg likte nynorsk godt!

Men jeg har mistet "respekten" for nynorsken da jeg finner de som bruker dette språket for å være svært intolerante når det gjelder bokmål og helt fanatiske i sitt syn. Når folk på østlandet ikke vil bruke nynorsk da dette ikke hører til deres målføre blir det alltid stor oppstandelse her..mens selv så forlanger de at ALT her skal være på nynorsk.

Skrevet

Jeg kan bruke mitt sidemål (bokmål), men trives best med det skriftspråket som ligger nærmest talemålet og da blir det nynorsk. Når det blir vist til at dialektene på østlandet passer best til bokmålet er det en snever grensesetting av området "Østlandet". Har lært at fylkene Østfold, Akeshus, Oslo, Hedemark, Oppland, Buskerud, Vestfold og Telemark er på Østlandet. Innenfor dette området er det mange dialekter som ligger nærmere nynorsk enn bokmål.

I mange områder i landet er det en tradisjon for å skrive bokmål selv om dialekten er nærmest nynorsk. Da blir det naturlig for disse å tenke "på bokmål" når det skal skrives. Kanskje det hadde vært lettere å beholde særpreget på dialekten dersom en skriver nor helt forskjellig? Merker selv at det muntlige, i mange sammenhenger, får en normalisering over mot nynorsk rettskriving.

Skrevet
Jeg kan bruke mitt sidemål (bokmål), men trives best med det skriftspråket som ligger nærmest talemålet og da blir det nynorsk

Bare lurer på hvorfor du skriver bokmål her da?

Gjest hanni (ikkje logga på)
Skrevet

Kanskje fordi Steggen, som eg av og til, skriv på sidemål i ordskifte som handlar om sidemål. Det kallar ein å tilpasse språket til situasjonen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Eller kanskje for å vise at h*n kan sitt sidemål (bokmål) like godt som nynorsk?

Skrevet

Eller kanskje fordi det vert meir anonymt? Det var iallefall difor eg skreiv bokmål her inne lenge. (I samband med at eg vanka ein del på bryllaupsforumet i starten, og ikkje ville at nokon skulle finne ut noko...) Er jo lettare å vere 'ein i mengda' på bokmål...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...