Gjest Tippe Skrevet 12. oktober 2003 #1 Skrevet 12. oktober 2003 Hei! Jeg er klar over at det finnes en annen tråd som omhandler diskusjonen om bokmål og nynorsk, men den tar ikke slutt Ønsker å vinkle problemstillingen litt annerledes, jeg, og spør: Hva er din mening om den plassen sidemålet (les: nynorsk) har i skolen i dag?
manji Skrevet 12. oktober 2003 #2 Skrevet 12. oktober 2003 Blir bare sånn at jeg repeterer meg selv, men ok. Jeg synes sidemål i skolene bør avvikles. Det er i bunn og grunn samme språket, og sånn sett kunne vi liksågodt hatt trøndersk el. nordlands dialekten som sidemål. Vi forstår hverandre, muntlig og skriftlig, så jeg ser rett og slett ikke poenget. Det gjør også bare vondt værre for de med lese - og skrivevansker. Hvis vi på død og liv skal bruke disse pengene på språk, så hadde vi tjent bedre på å fått latin inn i skolene istede. Evt. Samisk (vet er det mange som argumenterer på vegne av kultur). Med samisk hadde vi holdt litt bedre på vår egen kultur, og med latin hadde vi fått en generell bedre forståelse for mange andre språk rundt om i verden (f.eks alle innen den germanske familien) Selv ville jeg brukt disse pengene på mer aktivitet i skolene. Et våkent og fokusert sinn er tross alt bedre motakelig for lære.
Gjest Kira Skrevet 12. oktober 2003 #3 Skrevet 12. oktober 2003 Jeg synes at nynorsk burde blitt fjernet fra skolene. Jeg synes det er unødvendig å ha det skriftspråket. Vi har nok med å lære BOKMÅL, er jo endel elever som enda er rustne på det! Joda, jeg vet at man skal kunne svare på nynorsk, hvis du får brev fra en "av det høyere", så skal du kunne svare på nynorsk tilbake. Nei, nei. Nynorsk er både slitsomt og vanskelig ... etter min mening.
tuji Skrevet 12. oktober 2003 #4 Skrevet 12. oktober 2003 Hva er din mening om den plassen sidemålet (les: nynorsk) har i skolen i dag? Hvis vi skal diskutere dette igjen, er det vel greit å begynne med å presisere at for noen er bokmål faktisk sidemål.
Tusseline Skrevet 12. oktober 2003 #5 Skrevet 12. oktober 2003 og med latin hadde vi fått en generell bedre forståelse for mange andre språk rundt om i verden (f.eks alle innen den germanske familien) Nja, manji, dette er jeg litt uenig i skjønner du. Er det noen land i verden som i det hele tatt snakker latin fremdeles, utenom få og enkelte tilfeller?
'Lilly' Skrevet 12. oktober 2003 #7 Skrevet 12. oktober 2003 eh....... er det ikke snakk om hovedmål og sidemål her, da..... Sidemål og nynorsk er ikke det samme.... Noen har nynorsk som sitt hovedmål, og får da bokmål som sitt sidemål..... Få begrepene på plass først... Synes det blir helt feil å diskutere dette kun ved å betrakte nynorsk som sidemål.....
'Lilly' Skrevet 12. oktober 2003 #9 Skrevet 12. oktober 2003 Ja, det var jo det jeg sa... Ja, jeg fikk med meg det - Måtte bare markere at jeg var enig...
Joplaya Skrevet 12. oktober 2003 #10 Skrevet 12. oktober 2003 Hovedinnlegger ber jo om individuelle synspunkt. Derfor er vel også hovedinnlegger subjektiv - og i hennes tilværelse er sidemål = nynorsk. Jeg har ingenting imot at nynorsk fjernes fra pensum. Men det er jo fordi jeg foretrekker bokmål. Mnaji som trakk frem latin sa ikke det var for å snakke latinsk med andre. Men for å få en bredere forståelse av de fleste språk i verden.
Agnes Skrevet 12. oktober 2003 #11 Skrevet 12. oktober 2003 Jeg har bokmål som hovedmål og ønsker ikke at nynorsk skal fjernes som sidemål. Jeg mener nynorskundervisning bedrer norsk språkforståelse, både muntlig og skriftlig. Nynorsk er dessuten en del av den norske språkkulturarven, dog bygget Aasen det på et noget snevert grunnlag (om jeg skal ha noe å utsette på nynorsken). Bokmål som skriftspråk har mye danske aner. Jeg synes det er viktig å ta vare på norske røtter, altså nynorsk. Samisk og latin skulle vært tilbudt som valgfag på skolen. Jeg har selv lest latin (etter grunnskolen), og det er et absolutt nyttig språk mht forståelse av mange andre språk som snakkes i verden, selv om det er "dødt".
Gjest Embla s Skrevet 12. oktober 2003 #12 Skrevet 12. oktober 2003 Det er alt for amibisiøst å forvente at alle skal beherske begge former. Som det er i dag er sidemål et eget fag med egen karakter, det burde heller vært innlemmet i norsk faget uten så strenge krav til skriftlig beherskelse. For, det er jo viktig at vi kan lese og forstå sidemålet! Som det er i dag, fører det til fortvilelse og avsky hos veldig, veldig mange..
tuji Skrevet 12. oktober 2003 #13 Skrevet 12. oktober 2003 Snakket med en tiendeklassing senest i går, og hun fortalte at de hadde hatt bare to timer med sidemål før de hadde prøve i det. Det er ikke rart at elevene ikke liker det da! Gi lærerne skylda for at sidemål er upopulært, ikke målet i seg selv!
Pip Skrevet 12. oktober 2003 #14 Skrevet 12. oktober 2003 Hva er din mening om den plassen sidemålet (les: nynorsk) har i skolen i dag? Lurer, som ein del andre her, kvifor eg skal lese sidemål og nynorsk som synonym? Har sjølv alltid hatt bokmål som sidemål. Svært mange norsklærarar, særleg i den vidaregåande skulen, kan fortelje deg at dei merkar stor betring i språkbruk og språkføring (skriftleg) òg på hovudmålet etter at elevane har jobba med sidemål. Dette meinar eg må vere eit godt argument for å halde på sidemålsundervisninga - å utvikle eit godt skriftspråk er viktigare enn me kanskje trur! Mine tankar kring kvifor nynorsk er sp upopulært blant mange bokmålsfolk: Lærarane i skulane deira er utrygge på nynorsk sjølv, og brukar difor all energien sin på å formidle fakta. Får ikkje fram verken engasjement eller energi i formidlinga. Ein annan ting er at nynorsk litteratur sjeldan eller aldri vert brukt i skulen før ein brått skal lære å skrive dette nye målet òg. Eg tykkjer alle elevar burde møte nynorsk i litteratur - lese sjølve og verte lesne for - på eit tidelgare stadium, slik at dei kjende til det før dei skulle gå eitt steg til, om de skjønar... Det er ikkje nynorsken si skuld at lærarane kjem til kort! Men eg meinar altså at sidemålet absolutt forsvarar plassen sin i skulen.
Gjest Paff Skrevet 12. oktober 2003 #15 Skrevet 12. oktober 2003 Jeg har hatt både bokmål og nynorsk som sidemål - og har ingen problemer med noen av dem. Med tanke på at vi kunne lært oss et helt nytt språk flytende på alle timene vi hadde sidemål så syns jeg nynorsk og bokmål bør SLÅES SAMMEN slik at vi får ett skriftspråk her i landet. De nærmer hverandre såpass mye likevel - og det er jo kjempekult å kunne flere språk!! (Eller hva med å gi bokmål eller nynorsk til Sveits - de har ikke skriftsprål de, stakkars!!!! )
Lilleba Skrevet 12. oktober 2003 #16 Skrevet 12. oktober 2003 Har ingen problem med nokon av skriveformene. Trur det går på haldningar blant folk. Eg er positiv til begge målformene, og då er det ingen kunst å lære dei heller.
Ingeborg Skrevet 12. oktober 2003 #17 Skrevet 12. oktober 2003 Er enig med flere tidligere debattanter her i at lærerne/skolen må ta en stor del av skylda både for at elever misliker nynorsk og for at de ikke blir flinke i det. Negative holdninger forplanter seg. Jeg husker godt at norsklæreren min i 8. klasse var uttalt negativ til nynorsk - klart det forplantet seg til klassen! Når sidemål i tillegg er nedprioritert i norskundervisningen slik at man f.eks. bare har to timer før man har prøve i det, er det ikke rart folk blir misfornøyde med sidemålet. Jeg mener at sidemål har en naturlig plass i det norske skoleverket. Det er flere grunner til det. For det første har begge de to målformene en sterk tradisjon i norsk historie. De representerer arven fra to ulike tider og samfunn, det dansk-norske og det bonde-norske. Det er god grunn til å lære bort dette, om ikke annet fordi dette er norsk språkhistorie i praksis! For det andre er mye god, norsk litteratur skrevet på nynorsk (som er sidemål for de fleste). Og, som Pip skrev lenger oppe i tråden, i mange tilfeller møter ikke elevene nynorsk litteratur før de skal begynne med skriftlig sidemål. Det er for seint! Som en annen skrev her oppe - i Norge har vi små problemer med å forstå hverandre skriftlig eller muntlig, uansett dialekt eller språklig tilhørighet. Og takk og pris for det! Men når vi allerede forstår hverandre, synes jeg ikke det er et argument for å droppe sidemålet. Tvert i mot: En av grunnene til at vi forstår både "fremmede" norske dialekter og de andre nordiske språkene så godt, er den norske tradisjonen for språklig toleranse i skoleverket. Det gjelder både det skriftlige og det muntlige, og det er god grunn til å opprettholde den tradisjonen. Kampen for å fjerne sidemålet kan i mange tilfeller sidestilles med en kamp mot nynorsk som fenomen - de fleste som ikke ønsker sidemål, er bokmålsbrukere. For meg vitner dette om mangel på respekt for de drøyt ti prosentene av befolkningen som har nynorsk som sitt hovedmål. Språk er identitet. Norsk forskning viser at identiteten knyttet til språkutøvelse er sterkere blant nynorskbrukere enn blant bokmålsbrukere. Språk er identitet, og vi bør respektere andres rett til å utøve sin språklige preferanse - for eksempel ved å kunne sende svar på riktig målform i brev fra offentlige etater. Det klarer vi ikke hvis ikke sidemålsopplæringen i skoleverket både opprettholdes og styrkes. ... og jeg har en mengde andre argumenter, men dette innlegget er blitt kjempelangt allerede. Mer kommer på oppfordring! Hilsen Ingeborg (bokmålsbruker som ikke synes nynorsk er vanskelig!)
manji Skrevet 12. oktober 2003 #18 Skrevet 12. oktober 2003 Nja, manji, dette er jeg litt uenig i skjønner du. Er det noen land i verden som i det hele tatt snakker latin fremdeles, utenom få og enkelte tilfeller? Det var ikke helt det jeg siktet på. Poenget mitt er at med å lære latin, så vil du få bedre grobunn for å lære andre språk, spesielt innen den germanske familien. Det vil bidra med bedre innsikt og forståelse. Svært mange norsklærarar, særleg i den vidaregåande skulen, kan fortelje deg at dei merkar stor betring i språkbruk og språkføring (skriftleg) òg på hovudmålet etter at elevane har jobba med sidemål. Dette meinar eg må vere eit godt argument for å halde på sidemålsundervisninga - å utvikle eit godt skriftspråk er viktigare enn me kanskje trur! Jeg skjønner hva du mener. Men mener du at det er viktigere med bedre norsk kunnskaper enn hva vi har i dag, enn det å lære noe annet vi kunne tjent mer på? Mener du at norsk kunnskapene til elevene i skolene (og resten av befolkningen) er så dårlig, at vi er nødt til å ha dette tiltaket? Et godt motargument er de med lese og - skrivevansker. Det gjørt det bare vondt værre for dem å måtte forholde seg til begge skriftformene. ~*~ Ser noen nevner kulturarv, og spør derfor om det da ikke hadde vært bedre med samisk framfor bokmål/nynorsk som sidemål? Samisk er en like stor del av kulturen vår, (riktig nok en forgotten del), men dog. Og det er det nesten ingen som kan. Nynorsk/bokmål er noe en hver kan forstå uten å ha hatt det i skolen, siden det er så likt. (... manji slår et slag for samisk, latin og mer aktivitet i skolene ...) Btw, Lilleba. Nevn positiv holdning til noen med dysleksi. Er langt fra altid positiv holdning holdning hjelper.
Gunilla Skrevet 12. oktober 2003 #19 Skrevet 12. oktober 2003 Svært mange norsklærarar, særleg i den vidaregåande skulen, kan fortelje deg at dei merkar stor betring i språkbruk og språkføring (skriftleg) òg på hovudmålet etter at elevane har jobba med sidemål. Dette meinar eg må vere eit godt argument for å halde på sidemålsundervisninga - å utvikle eit godt skriftspråk er viktigare enn me kanskje trur! Mine tankar kring kvifor nynorsk er sp upopulært blant mange bokmålsfolk: Lærarane i skulane deira er utrygge på nynorsk sjølv, og brukar difor all energien sin på å formidle fakta. Får ikkje fram verken engasjement eller energi i formidlinga. Ein annan ting er at nynorsk litteratur sjeldan eller aldri vert brukt i skulen før ein brått skal lære å skrive dette nye målet òg. Eg tykkjer alle elevar burde møte nynorsk i litteratur - lese sjølve og verte lesne for - på eit tidelgare stadium, slik at dei kjende til det før dei skulle gå eitt steg til, om de skjønar... Det er ikkje nynorsken si skuld at lærarane kjem til kort! Men eg meinar altså at sidemålet absolutt forsvarar plassen sin i skulen. Dette var kloke ord; slutter meg til dem!
Ingeborg Skrevet 12. oktober 2003 #20 Skrevet 12. oktober 2003 Manji: Noen saksopplysninger. * Det gis opplæring i samisk i områder der samisk er/har vært en del av kjernekulturen. * På flere norske videregående skoler er latin et mulig valgfag. F. eks. der jeg gikk, på Katta i Trondheim. * De germanske språkene bygger i liten grad på latin. Det gjør derimot de romanske språkene (fransk, italiensk, spansk, portugisisk, rumensk). * Er det lettere for elever med skrivevansker å lære latin eller samisk enn nynorsk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå