Gå til innhold

katt - senker ryggen, og "patter' med bakbena, smerter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en katt her som står og "patter" med bakbeina, senker ryggen slik at det blir bøy nedover, samtidig som hun prater veldig mye. Hun vrenger seg når jeg løfter henne opp. Hun virker stresset. Hun vrenger halen til sides (slik som hunder i løpetid gjør).

Jeg fikk henne i hus i går, så jeg aner ikke om dette er vanlig oppførsel for henne. Det er nok dramatisk for henne å bli flyttet inn i nytt hus, med nye mennesker, og en hund. Så det kan jo hende det er stress som utløser det. Men jeg har aldri sett noe slikt hos en katt før. Er det noen her som har erfaring med denne type atferd? Skal jeg ringe dyrlegen ? Hun har spist våtfor, kan det utløse det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har løpetid.

Skrevet

Hvis ikke hun er kastrert kan det være løpetid, men ellers synes jeg det høres ut som en forstoppelse rett og slett.. Lenge siden hun har bæsjet?

Skrevet

Hun har løpetid.

Takk for svar! :) Da trenger jeg ikke å bekymre meg!

Hvor ofte har de løpetid, og hvor lenge varer det?

Gjest BabyBlue
Skrevet

Tror du burde kastrere henne både for din og kattens del. Løpetid sliter veldig på katten både psykisk og fysisk, og enda verre er det når de ikke får tilfredsstilt instinktet og hormonene sine :fnise:

Skrevet

vår jentepus hadde perioder med en til to uker med løpetid med en måned mellomrom :S det ble slitsomt for oss eiere også :)

Skrevet

Hvis ikke hun er kastrert kan det være løpetid, men ellers synes jeg det høres ut som en forstoppelse rett og slett.. Lenge siden hun har bæsjet?

Jeg har to katter, så jeg er ikke helt sikker på når hun bæsjet! Men jeg skal følge med fremover. Er det noe jeg kan gi henne som er bra for magen i tilfelle forstoppelse?

Skrevet

Tror du burde kastrere henne både for din og kattens del. Løpetid sliter veldig på katten både psykisk og fysisk, og enda verre er det når de ikke får tilfredsstilt instinktet og hormonene sine :fnise:

Jeg er fosterhjem for kattene, men vi skal muligens beholde den ene, og da skal jeg sterilisere den. Har dessverre ikke råd til å sterilisere to katter. Men jeg skal helt klart anbefale sterilisering til nye eiere! Ingen vits å produsere flere katter til et overfylt marked heller.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg er fosterhjem for kattene, men vi skal muligens beholde den ene, og da skal jeg sterilisere den. Har dessverre ikke råd til å sterilisere to katter. Men jeg skal helt klart anbefale sterilisering til nye eiere! Ingen vits å produsere flere katter til et overfylt marked heller.

Bra! :jepp:

Men sterilisering er vel ikke noe som utføres lenger? :klø: Trodde kastrering gjaldt både hun og hannkatter nå for tiden?

Skrevet

Bra! :jepp:

Men sterilisering er vel ikke noe som utføres lenger? :klø: Trodde kastrering gjaldt både hun og hannkatter nå for tiden?

Det kjenner ikke jeg til! Trodde det het sterilisering hos hukatter og at man brukte kastrering på hannkatter... men jeg er kanskje ikke helt oppdatert! =)

Nå ser det ut til at det ordner seg slik at begge blir steriliserte (eller kastrerte? =p) før de omplasseres likevel! Heldigvis! :)

Skrevet (endret)

dobbelpost

Endret av Kiro
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Det kjenner ikke jeg til! Trodde det het sterilisering hos hukatter og at man brukte kastrering på hannkatter... men jeg er kanskje ikke helt oppdatert! =)

Nå ser det ut til at det ordner seg slik at begge blir steriliserte (eller kastrerte? =p) før de omplasseres likevel! Heldigvis! :)

Da tar vi en raske oppdatering her Kiro :)

Kastrering er det begrepet som brukes om kirurgisk fjerning av testikler hos hankatt og av livmor, eggledere og eggstokker hos hunkatt.

Begrepene har endret seg litt over tid, og tidligere sa man gjerne at man kastrerte hankatter (operasjon som beskrevet ovenfor) mens man steriliserte hunkatter (og utførte akkurat den operasjonen som jeg beskrev ovenfor for hunkatter).

Flott jobb du gjør som fosterhjem :blomst:

Endret av Lille-pus
Skrevet

Da tar vi en raske oppdatering her Kiro :)

Kastrering er det begrepet som brukes om kirurgisk fjerning av testikler hos hankatt og av livmor, eggledere og eggstokker hos hunkatt.

Begrepene har endret seg litt over tid, og tidligere sa man gjerne at man kastrerte hankatter (operasjon som beskrevet ovenfor) mens man steriliserte hunkatter (og utførte akkurat den operasjonen som jeg beskrev ovenfor for hunkatter).

Flott jobb du gjør som fosterhjem :blomst:

Okey, forstår jeg det riktig med at det kun er begrepet som har forandret seg, og at inngrepet enda er likt?

Takk for det! =) Valget var enkelt når alternativet var avliving.....

Skrevet

Visste ikke at det begrepet har endret seg? Er dette bare en generell greie, eller står det skriftlig noe sted at det heter kastrering av hunnkatt?

Så bra situajonen ordnet seg TS! :) Det var nok til det beste både for deg og katten, så slipper hun å gå slik å jamre seg etter noe hun ikke får :fnise:

Gjest BabyBlue
Skrevet

Visste ikke at det begrepet har endret seg? Er dette bare en generell greie, eller står det skriftlig noe sted at det heter kastrering av hunnkatt?

Så bra situajonen ordnet seg TS! :) Det var nok til det beste både for deg og katten, så slipper hun å gå slik å jamre seg etter noe hun ikke får :fnise:

Tror sterilisering er en mindre operasjon, og hunnkatten har fremdeles eggløsning (men kan ikke bli gravid?), mens kastrering er når de fjerner alt... hmm... :klø:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Tror det er litt tidspreget det med begrepsbruken :)

Det er fremdeles mange, både vetrinærer og helt vanlige mennesker, - som Lille-pus -, som bruker begrepene litt om hverandre.

Begrepet kastrering kobles jo normalt sett til "balle-fjerning" hos handyr :fnise:

En tradisjonell sterilisering av et hundyr innebærer bare fjerning av eggstokker,men det fjerner ikke ulemper som livmorbetennelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...