Gjest wild bird Skrevet 8. november 2010 #21 Skrevet 8. november 2010 Jepp. Om familien ikke har vane for å markere denne dagen, så tror jeg ikke mange blir klar over den før de mister en av de aller nærmeste. For min del skjedde det det året jeg mistet en sønn i dødfødsel. Da kom det invitasjon fra den lokale kirken til allehelgensdagmarkering, hvor man tente lys og leste opp navnet til alle i området som hadde dødd det siste året. Det var en fin markeing, og jeg har også tatt en tur på kirkegården hvert år siden da. Jeg syntes det er godt med en dag i året, som er viet ettertanke og savnet etter de som er borte. Som nevnt, så mistet jeg moren min, men fikk aldri noe sånn informasjon. Kan forstå at det sikkert er en fin tradisjon for noen å markere på en slik måte. Men vi har alle hver vår måte å minnes de vi har mistet. Ikke alle føler behov for å tenne lys eller besøke en grav
Anglofil Skrevet 8. november 2010 #22 Skrevet 8. november 2010 Nei, det er ikke noe jeg har noe forhold til. Mvh Yvonne
Gjest Vampen Skrevet 8. november 2010 #23 Skrevet 8. november 2010 Som nevnt, så mistet jeg moren min, men fikk aldri noe sånn informasjon. Kan forstå at det sikkert er en fin tradisjon for noen å markere på en slik måte. Men vi har alle hver vår måte å minnes de vi har mistet. Ikke alle føler behov for å tenne lys eller besøke en grav Selvfølgelig er det individuelt! Jeg hadde heller ikke behov for å oppsøke graver, før sønnen min. Da var det et behov for å være der, men også et rent praktisk ansvar. Etter begravelsen fikk jeg et ganske tjukt brev med beskrivelse av plikter og ansvar som festeeier, så det er noe der også. Graven til andre kjente og kjære er ikke mitt ansvar, men det er denne. Her tror jeg de sender info/invitasjon til den som står som festeeier på graven. Det er nemlig første og eneste gang jeg har fått et slikt brev, og også første og eneste gang jeg har stått oppført som festeeier. Så om du ikke fikk en slik invitasjon, så er det kanskje noen andre som står oppført som festeeier på graven til moren din? Eller at de rett og slett ikke har en tradisjon med å invitere der du bor.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #24 Skrevet 8. november 2010 DA var det nok Halloween, min venn... Fra Wiki: Halloween er det engelske navnet på allehelgensaften, det vil si natta før allehelgensdag, den katolske minnefesten for helgener og martyrer, og feiringa av denne kvelden. Ifølge engelsk tradisjon feires halloween om kvelden den 31. oktober, dagen før 1. november, mens allehelgensdagen eller «helgemess» i Norge er lagt til første søndag i november. ----- Personlig kjørte jeg rundt og tente lys på distriktets kirkegårder (min familie ligger spredt) akkurat når det hadde blitt mørkt. Et vakkert og verdig syn var det som utspant seg. Da står det feil i leksikon da? http://www.caplex.no/web/ArticleView.aspx?id=9800437 Allehelgensaften, 31. oktober. Opprinnelig var dette en keltisk nyttårsfest som ble dyrket på De brit. øyer. Man feiret døde sjeler og tente bål for å beskytte seg mot onde ånder.
Gjest Vampen Skrevet 8. november 2010 #25 Skrevet 8. november 2010 Da står det feil i leksikon da? http://www.caplex.no/web/ArticleView.aspx?id=9800437 Allehelgensaften, 31. oktober. Opprinnelig var dette en keltisk nyttårsfest som ble dyrket på De brit. øyer. Man feiret døde sjeler og tente bål for å beskytte seg mot onde ånder. Nei, det står ikke feil i leksikonet, det står feil i overskriften. Dagen i går, som det er snakk om her heter AllehelgensDAG, ikke -aften. Halloween er altså kvelden før allehelgensdag 1. november, og denne dagen har tradisjoner her i landet. Den ble kalt helgemesse eller aldermesse og var merket av på primstaven som minnedag for de helgener som ikke hadde fått sin egen dag. Den feires på forskjellige datoer: I den romersk-katolske kirke blir dagen vanligvis feiret 1. november, og datoen ble fastsatt av pave Gregor IV på 800-tallet. Tidligere ble allehelgensdag feiret 13. mai, og i den gresk-ortodokse kirke feires dagen første søndag etter pinse. I Norge, både i statskirken og i Den katolske kirke, er allehelgensdag lagt til første søndag i november som en festdag til minne om de døde – for den katolske kirke til minne om helgener og martyrer. Tradisjonelt var dagen ansett som en halv helligdag og en viktig merkedag for været – man kunne gjerne vente ”helgemesseflom”, og regn på dagen ville vare i sju uker. En opprinnelig katolsk skikk som fortsatt praktiseres i Norge, er å stelle gravene til sine kjære og sette ut lys denne dagen. http://www.caplex.no/web/Magazine.aspx?id=halloween allehelgensdag, festdag til minne om helgener og martyrer, i den kat. kirke 1.11, i Norge 1. søndag i nov. til minne om de døde. http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9336646
AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #26 Skrevet 8. november 2010 Det er en stor kirkegård her i nærheten. Hadde jeg visst om dette, så tror jeg jeg hadde tatt turen dit for å tenne lys på enkelte av gravene, selv om det ikke er familiemedlemmer. Det er for eksempel en liten del her med ti graver for soldater fra andre land som falt under krigen. De fortjener å ikke bli glemt. 2
Gjest brutal_mann Skrevet 14. november 2010 #27 Skrevet 14. november 2010 Jeg har tenkt meg ut når det blir mørkt, og sette lys på alle familiens gravsteder. Ingen i min familie har hatt den skikken før, men jeg syns det er en god og fredfull tradisjon. Hva med deg? Niks. Har ingen døde familiemedlemmer, eller andre, jeg ønsker å besøke graven til. De får ligge i fred der de ligger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå