Henkie Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 På skolen hvor vår sønn går, er det en gjeng "tøffe" gutter. Norn med påvist adhd. De skal være tøffest på skolen, og er da selvsagt fysiske mot andre elever. Bl.a vår sønn blir plaget av en av disse guttene med slag, spark og lettere "juling". Ikke noe alvorlig skader, men.... Har mest lyst å reise opp til gutten, og skambanke han så han skjønner vi vil ha slutt på dette, men da blir det vel bare dobbelt igjen på vår sønn. Lærerene opplever denne gutten som håpløs å snakke til. De har nærmest gitt opp. Foreldrene hans er fortvilet, men KAN snakkes til - uten at jeg vet om det hjelper særlig... Hva synes dere at vi som foreldre skal gjøre?
Gjest BabyBlue Skrevet 7. november 2010 #2 Skrevet 7. november 2010 Fortell gutten at hvis han rører sønnen din igjen så smeller det? : ) Hvis du har prøvd alle de typiske barnevennlige og tradisjonelle metodene er det etter min mening bedre å gå litt hardere til verks bare sånn for å se om det synker inn...
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #3 Skrevet 7. november 2010 Jeg vet om en smart metode. Ta det opp med læreren, og spørr om læreren kan be foreldrene til de tøffe guttene å fotfølge guttene på skolen. Det vil si at foreldrene til mobberne sitter i klasserommet, og går rundt med dem hele dagen for å passe at de ikke plager andre. Da vil de tøffe guttene bli veldig flaue, og til slutt så slutter de med mobbingen for å unngå at foreldrene skal være etter dem. Og begyner de å mobbe igjen når foreldrene ikke er der, sørger man får at foreldrene blir med de på skolen igjen. Til slutt vil guttene gi opp helt. 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #4 Skrevet 7. november 2010 Du kan klage dersom du mener miljøet på skolen er dårlig. Både elever og foreldre kan klage. Det kan klages både på det psykososiale miljøet. Det psykososiale miljøet er om noen blir utsatt for krenkende adferd, mobbing, vold eller rasisme. Reglene om dette finnes i opplæringsloven kapittel 9a. Husk å ta kopi av klagene dine før du sender dem. Be også om skriftlig referat fra alle møter, og om å bli holdt løpende orientert i prosessen fra skolen. I linken under finner du maler for henvendelser og lenker til nyttig lovverk: http://www.barneombudet.no/temasider/skole_og_b/mobbing/fakta_mobbing/slik_gar_d/ 1
Chakoya Skrevet 7. november 2010 #5 Skrevet 7. november 2010 Dersom din sønn blir mobbet plikter skolen og sette igang tiltak straks. Ta straks kontakt med kontaktlærer på din skole og forklar ytteligere hva som er skjedd. Som noen nevner over meg, ta kopi av alle klager du skriver. For at skolen skal sette igang tiltak må man ofte SKRIVE en klage p.g.a diverse grunner skolene har. Ofte er ikke bestandig en muntlig bekymring nok. Jeg vil anbefale deg å være engasjert. Forhør dere gjerne om hvordan skolens arbeid mot forebygging av mobbing er. Skoler har gjerne et skriv på dette hvordan dem skal håndtere mobbing. Vær med på skole-hjem sammarbeid. I Læringsplakaten i Kunnskapsløftet finner vi at skolene er forpliktet til å arbeide for å utvikle et godt læringsmiljø, og at det er skolens ansvar å legge til rette for at foreldre/foresatte involveres. Vi finner tilsvarende forpliktelser i opplæringsloven. I opplæringsloven står det også om FAU og foreldrekontakene at deres oppgaver blant annet er å medvirke til at foreldre tar aktivt del i arbeidet for å skape et godt skolemiljø og bidra til et godt samarbeid mellom hjem og skole. Kilde: http://www.fug.no/hvordan-haandtere-mobbing-paa-skolen.4645695-145985.html Her finnes det også litt nyttig informasjon om hva foreldrekontaktene og FAU kan gjøre i forhold til mobbing. Samt hva ansatte og skoleledelsen kan gjøre. Hvordan håndtere mobbing på skolen? http://www.fug.no/hvordan-haandtere-mobbing-paa-skolen.4645695-145985.html Gå gjerne innom Kjetil & Kjartans nettside mot mobbing. http://www.kjetilogkjartan.no/ Sjekk også ut Trivselsledere, og om skolen din har tatt ibruk dette programmet. http://www.trivselsleder.no/index.aspx Barneombudet http://www.barneombudet.no/temasider/skole_og_b/mobbing/arkiv/hva_gjor_j/ Angående din sønn: I mellomtiden & fremtiden omsorg og fortell han og samtidig gi masse omsorg til din sønn. Vær lyttende og tålmodig til hva din sønn forteller/opplever. Ellers vil jeg anbefale to sterke grupper mot mobbing som har vokst frem, og som arbeider rettet mot dette. Den ene drives av Tore Sveum http://www.stoppmobbingen.net/ og den andre drives av Jan Frode Johansen http://www.stoppmobbing.net/. Disse to har relativt like adresser med merk deg at det står stoppmobbingen & stoppmobbing. Begge disse gruppene er også aktive på facebook.
Gjest wild bird Skrevet 7. november 2010 #6 Skrevet 7. november 2010 (endret) Jeg syns forslaget til AB#1 var veldig bra. Det skulle en tro virket preventivt så det holder. Eneste er vel at det i praksis er vanskelig å gjennomføre, da de fleste foreldre er i arbeid. Jeg vet om et tilfelle hvor en far gjorde det samme som Babyblue sier, truet gutten selv med grisebank hvis han så mye som nærmet seg sønnen hans igjen. Funket det. Om det er moralsk rett å gjøre, kan sikkert diskuteres, men mobbing er ikke spesielt moralsk det heller. Har selv jobbet i skolen, og vet hvor unnvikende lærere er i mobbesaker. De har ikke kompetanse til å takle det, og det er vanskelig å ta tak i, når elever er utagerende. Lærere har veldig få sanksjonsmidler å bruke. Senter for atferdsforskning har utarbeidet et nytt antimobbeprogram som visst nok skal være veldig effektivt. Be skolen undersøke dette. Det er jo noe som gagner alle, både elever, lærere og foreldre. Endret 7. november 2010 av wild bird
Antlers Skrevet 7. november 2010 #7 Skrevet 7. november 2010 Jeg er også enig med BabyBlue her. Klart man kan begrense mobbingen litt i perioder ved hjelp av konstant tilsnakk, men det eneste som kan få slutt på det er trussel om en konsekvens barnet virkelig frykter. Har mobbet selv, og det å snakke om det hadde svært liten effekt. Faren til en gutt vi mobbet oppsøkte oss og truet oss med grisebank om vi ikke lot sønnen hans være i fred, og det var ingen som mobbet sønnen etter den episoden.
Gjest Caylee Skrevet 7. november 2010 #8 Skrevet 7. november 2010 Jeg er også enig med BabyBlue her. Klart man kan begrense mobbingen litt i perioder ved hjelp av konstant tilsnakk, men det eneste som kan få slutt på det er trussel om en konsekvens barnet virkelig frykter. Har mobbet selv, og det å snakke om det hadde svært liten effekt. Faren til en gutt vi mobbet oppsøkte oss og truet oss med grisebank om vi ikke lot sønnen hans være i fred, og det var ingen som mobbet sønnen etter den episoden. Det hadde du godt av. Om bare flere foreldre var like modige som faren til an gutten.
Gjest BabyBlue Skrevet 7. november 2010 #9 Skrevet 7. november 2010 Det hadde du godt av. Om bare flere foreldre var like modige som faren til an gutten. Tror ikke det. Er nok for mange tilbakeholdne foreldre som frykter å bli anmeldt for barnemishandling til å gjøre noe med saken når alt annet håp er ute
Antlers Skrevet 7. november 2010 #10 Skrevet 7. november 2010 Det hadde du godt av. Om bare flere foreldre var like modige som faren til an gutten. Skjønner at du er bitter, men om jeg hadde godt av det eller ikke var neppe det viktigste for faren. Tror nok han var mer opptatt av at sønnen hans skulle ha det bra. Jeg skulle også ønske at flere foreldre løste problemet på denne måten, men i dag må man tenke på at det kan få store konsekvenser om en voksen person fremsetter en slik trussel mot en mindreårig.
Gjest Caylee Skrevet 7. november 2010 #11 Skrevet 7. november 2010 Skjønner at du er bitter, men om jeg hadde godt av det eller ikke var neppe det viktigste for faren. Tror nok han var mer opptatt av at sønnen hans skulle ha det bra. Jeg skulle også ønske at flere foreldre løste problemet på denne måten, men i dag må man tenke på at det kan få store konsekvenser om en voksen person fremsetter en slik trussel mot en mindreårig. Du forsvarer mobbere, det er problemet mitt.
Gjest Caylee Skrevet 7. november 2010 #12 Skrevet 7. november 2010 Tror ikke det. Er nok for mange tilbakeholdne foreldre som frykter å bli anmeldt for barnemishandling til å gjøre noe med saken når alt annet håp er ute så det er barnemisandling at en voksen kommer med en trussel? hva faen blir mobbeofre utsatt for da? Barnemishandling ganger 10000000?
Antlers Skrevet 7. november 2010 #13 Skrevet 7. november 2010 Du forsvarer mobbere, det er problemet mitt. Det gjør jeg ikke, men det kan vi vel heller diskutere i tråden din?
Gjest BabyBlue Skrevet 7. november 2010 #14 Skrevet 7. november 2010 så det er barnemisandling at en voksen kommer med en trussel? hva faen blir mobbeofre utsatt for da? Barnemishandling ganger 10000000? Har jeg sagt det er barnemishandling? Poenget er at mange hysteriske foreldre tolker det som barnemishandling i disse dager, uansett om deres lille gull fortjente truslene eller ei.
Gjest Caylee Skrevet 7. november 2010 #15 Skrevet 7. november 2010 Det gjør jeg ikke, men det kan vi vel heller diskutere i tråden din? du gjør jo det når du skrev du ville ha løyet til barnet ditt om at jeg var en mobber hvis jeg kom til deg å sa du var en mobber. Nå du egentlig var en mobber.
Gjest BabyBlue Skrevet 7. november 2010 #16 Skrevet 7. november 2010 du gjør jo det når du skrev du ville ha løyet til barnet ditt om at jeg var en mobber hvis jeg kom til deg å sa du var en mobber. Nå du egentlig var en mobber. Hvis vi alle skal henge oss opp i hvordan vi var som barn istedenfor hvordan vi er den dag i dag tror jeg jommen meg at 80% av forumet blir sett på som noen småjævler
Gjest Caylee Skrevet 7. november 2010 #17 Skrevet 7. november 2010 Har jeg sagt det er barnemishandling? Poenget er at mange hysteriske foreldre tolker det som barnemishandling i disse dager, uansett om deres lille gull fortjente truslene eller ei. beklger, jeg tolke innlegget ditt feil jeg. Jeg er bare i forsvarsmodus, etter alle de som støtter mobberne.
Kamikatze Skrevet 7. november 2010 #18 Skrevet 7. november 2010 Handlingsplaner og forstå-mobberne-ihjel-dilldall kan kanskje virke i noen tilfeller. Det skader selvsagt ikke å prøve. I mellomtiden sender du soppen på karatekurs, Krav Maga, Jiu Jitzu eller noe i den dur. Om ikke annet, kan han lære å parere, så skadene minimeres.
Evighet Skrevet 7. november 2010 #19 Skrevet 7. november 2010 Jeg vet om en skole hvor de fikk slutt på nesten all mobbing da de tok tak i mobberen i stedet for mobbeofferet. Ofte er det jo offeret som holder seg litt i bakgrunnen, holder seg inne i friminuttene, går sammen med en voksen osv. Det denne skolen bestemte seg for å gjøre var derfor å frata mobberen friheten. Mobberen måtte være inne i friminuttene/gå sammen med vaktene og sitte igjen noen minutter etter endt skoledag (slik at alle andre kom seg et stykke foran). Dette kunne kanskje blitt nevnt som et forslag for skolen? Mobbing er aldri lett for noen, men det er utrolig viktig å ta tak i!
Nyxe Skrevet 7. november 2010 #20 Skrevet 7. november 2010 (endret) Mange mobbere har gjerne problemer og velger å skyve oppmerksomheten over på noen som er svakere for å unngå å bli mobbet selv. Ofte er det barn som var mobbet før og fant løsningen på å unngå å bli det videre. Situasjonen er ofte missforstått og jeg syntes det burde være fokus på mobberen og hva som kan gjøres med de. Jeg blir trist kvalm og sint når jeg hører om mobbing, men jeg kan ikke la være å tenke at mobberen kan da vel ikke ha det spesielt godt med seg selv slik de holder på. Og forslaget til AB#1 var fantastisk. Trenger ikke være foreldre, tar gjerne besteforeldre, tanter eller en lærer som skygger mobberen og passer på dem til enhver tid hadde funket det og Endret 7. november 2010 av Nyxe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå