Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De to siste månedene har jeg prøvd å ligge på ca 1500 kalorier pr. dag, for å gå ned i vekt. I tilegg trener jeg ca. 2 ganger i uken (skulle gjerne vært mer, men må prioritere eksmaen). Jeg tillater meg selv litt godteri på helg.

En dags matinntak for meg kan se omtrent slik ut:

Frokost:

150 g cottage cheese, et eple og ei ss syltetøy eller to knekkebrød med pålegg.. En sjelden gang havregrynsgrøt

Lunsj: To - tre knekkebrød med pålegg eller salat

Middag: Helt vanlige middager og bruker ikke frityr mat, fete sauser osv, men nå blir det ofte brødmat pga jobb og eksamenslesing..

Kvelds: To knekkebrød med pålegg

Spiser også en - to frukter pr dag som mellommåltid.

Jobber i barnehage, på småbarnsavd., så det blir en god del løft osv pr. dag og lite sitting.

Vekten hopper bare opp og ned mellom 64 og 67 kg... Og gjerne fra dag til dag.. Hva gjør jeg feil? Målet er ned til 60 :) På en sunn måte! Har tidligere gått ned 10 kilo til sammen, men dette over to "slankeperioder" hvor jeg trente hver dag og det har jeg ikke tid til nå lengre..

Gode råd mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikkje vei deg hver dag ihvertfall.

Du bør kanskje vurdere å variere litt mer, og prøve å lage deg middag istede for å ty til brød.

Gjest Mahareth
Skrevet

Med en aktiv jobb og trening 2 ganger i uka vil jeg tro at problemet ligger i for lite mat. Prøv å øke kaloriinntaket til 1800 en stund, og se om det hjelper.

Som ab over sier, ikke vei deg hver dag. Velg deg en dag i uka, og hold deg til den.

Skrevet

Spise litt meir grønnsaker og frukt :)

Og kanskje variere litt meir, du må vel bli lei knekkebrød etter ei stund kan eg tenke meg.

Skrevet

Takk for gode råd!

Jeg skal ta å prøve å spise litt mer.. og kanskje litt mer variert, begynner å bli litt lei av knekkebrød etterhvert kjenner jeg... :)

Og det med å veie meg hver dag er jeg veldig klar over, men mååå liksom bare sjekke. Men får prøve å ha en veiedag :)

Skrevet (endret)

Altså - det gjør jo ingenting å veie seg hver dag - så lenge man er klar over at den gjerne variere veldig fra dag til dag og innenfor samme dag.. Men, er jo ikke vits i å henge seg opp i vekten heller. Så for å få et mer konkret svar på hva man faktisk går ned (evt. opp) så lønner det seg nok å ikke veie seg så ofte da dette er missvisende..

Uansett, hva med å lage opp litt mat, både til middag og lunsj, kvelden i forveien? Feks. steke kylling osv? Evt. spis salater osv.. Spiser du mye brød burde du kanskje bytte ut noe av dette med noe av det over - evt. gå for de grove variantene eller de uten for mye raske karbohydrater.. Og, btw, da ville jeg ikke gått etter "grovhetsskalaen" på brødene i butikken hehe.. Jeg syntes i allefall ikke at de fleste er særlig grove ..

En annen ting er å være litt oppmerksom når man trener... At man passer på å faktisk presse seg godt - spesielt om man ikke trener så ofte man gjerne skulle.. Vet ikke om dette gjelder for deg da - men jeg trente faktisk nesten et halvt år før jeg forsto at jeg kunne presse meg mye mer enn jeg trodde.. DA kom resultatene raskt.

Anbefaler også på det STERKESTE styrketrening når det kommer til vektreduksjon..

Så - dette var MIN erfaring ;)

Lykke til :)

Endret av luckygal
Skrevet

jeg trente 2 eller 3 ganger i uken. å så åt jeg hver tredje time.

på måltida ble d 2 knekkebrød. frukt imellom måltider. å en middag te dagen, gikk ikke ned.

rett og slett for lite. spis 3-4 knekkebrød per gang ble jeg anbefalt. begynte med d, og da gikk vekten ned .

Skrevet

jeg trente 2 eller 3 ganger i uken. å så åt jeg hver tredje time.

på måltida ble d 2 knekkebrød. frukt imellom måltider. å en middag te dagen, gikk ikke ned.

rett og slett for lite. spis 3-4 knekkebrød per gang ble jeg anbefalt. begynte med d, og da gikk vekten ned .

Det var egentlig det jeg er redd for ja.. Så da skal jeg prøve å øke matmengden litt og kanskje heller spise skikkelig grovbrød (kjøper ikke, men baker selv) og i tilegg presse meg selv ekstra på trening. Så får jeg virkelig håpe det hjelper på :) Blir litt bedre tid til trening igjen fra midten av desember når jeg er ferdig med alle eksamenen mine..

Skrevet

ønsker deg masse lykke til. er jo god start å ha begynt litt, å så blir det nok lettere når eksamener er unnagjort.

til grovere brød er , til bedre er det.

får jeg være frekk?? å spør om du har en god oppskift å vil dele d?

Gjest scorpius
Skrevet

Spis mer grønnsaker! Det er kjempegodt og metter masse :D

Masse lykke til!

Skrevet

ønsker deg masse lykke til. er jo god start å ha begynt litt, å så blir det nok lettere når eksamener er unnagjort.

til grovere brød er , til bedre er det.

får jeg være frekk?? å spør om du har en god oppskift å vil dele d?

Det er da vel ikke frekt :) Står på farten til å dra til jobb nå, men kan skrive ned oppskrift til deg i kveld!

Skrevet
:) tusen takk . da titter jeg innom igjen i kveld. god vakt på jobb så lenge. :)
Skrevet

:) tusen takk . da titter jeg innom igjen i kveld. god vakt på jobb så lenge. :)

Nå har jeg akkurat satt en brøddeig og noterte ned det jeg brukte... Pleier stortsett å bake på slump, men denne deigen ser ut til å bli bra den altså! :)

1 dl kruskakli

3 dl havregryn

1 dl linfrø

5 dl vann

Kruskakli, linfrø og havregryn legges i 5 dl varmt vann minst en time, gjerne lengre.

4 dl vann

1/2 boks kesam (kan byttes ut med fks. naturell yoghurt eller droppes helt, men det gir både smak og fuktighet til brødet)

25 g fersk gjær (hvis du ikke har tid til at deigen kan heve over 1 time så bruker du 50 g gjær)

1 ts salt

2 ss olje

3 dl rugmel

4 dl hvete - grovmalt

Hvetemel til passende deig

Ha alle ingrediensene i bakebollen og tilsett hvetemel etterhvert (jeg bruker kjøkkenmaskin) og elt i minst 10 minutter, det gir et luftigere resultat...

Etterheves minst en time - gjerne lengre. Rull deretter brødene til passende emner og ha i brødformer etter hvor store du vil ha brødene. Etterhev og stek nederst i ovnene ved 200 grader til dem ser ferdige ut ;) Jeg tipper omtrent 40 - 50 minutter, men jeg har ikke fått deigen i ovnen enda :)

Skrevet

takker så mye for oppskriften, og gleder meg til å prøve den :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...