AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 Ser i mange tråder her at mange av dere er flinke til å spare, nå sparer jeg med automatisk trekk til høyrentekonto hver mnd. Det er ikke mye, men det er en begynnelse. Det jeg tenker på er at nå når vi kommer til årsavsluttning vil penger på mine kontoer stå som formue på selvangivelsen, og jeg skatter for dem en gang til? Dette er jo arbeidsinntekt jeg har skattet for, og spart noe av. Med offentlige skattelister vil da også min familie og arbeidskollegier kunne se at jeg har klart å spare noen kroner, jeg synes ikke noe om det! Men det er arbeidskollegier jeg vet har større verdier i aksjer/fond å slikt, men de står med 0 i formue, kun oppgitt med arbeidsinntekten sin. Er ikke å spare i aksjer/fond opplyst verdien av på skattelistene? Kan dessverre lite om dette som dere ser, så jeg håper det er noen arme sjeler som vil forbarme seg over meg og forklare litt! På forhånd takk!
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. november 2010 #2 Skrevet 7. november 2010 Kanskje de bare har veldig høye lån? Hvis lånet er høyere enn formuen betyr det at du blir stående i 0 på skattelistene.
Glitnir Skrevet 7. november 2010 #3 Skrevet 7. november 2010 Mange har 0 i formue på skattelistene fordi nettoformuen er negativ. Det vil si at de gjerne kan ha 1 million stående på konto, men så lenge de samtidig har minst 1 million i boliglån eller annen gjeld, vil formuen stå på 0. Formueskatt trenger du nok neppe å bekymre deg for om du nettopp har begynt å spare - da må du i så fall ha minst 700 000 i nettoformue først. Og selv over den summen er skatten bare 0,7 % (selv om formueskatten etter min mening burde vært avskaffet i sin helhet, men det er nå en annen sak...).
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #4 Skrevet 7. november 2010 Mange har 0 i formue på skattelistene fordi nettoformuen er negativ. Det vil si at de gjerne kan ha 1 million stående på konto, men så lenge de samtidig har minst 1 million i boliglån eller annen gjeld, vil formuen stå på 0. Så dem som har formue på skattelistene, har ikke gjeld? Ferdig nedbetalt bolig/bil/hytte og båt alså? Men jeg har 1 million gjeld, men mindre enn million inntekt, hvorfor vil mitt lille sparte beløp vise som formue på skattelistene da? hilsen TS
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #5 Skrevet 7. november 2010 Man kan ha gjeld selv om man har nettoformue, men bare mindre gjeld enn formue. Jeg har f eks studielån, men mer formue enn summen av lånet er på, så min formue står i skattelistene selv om jeg generelt har mindre både lån og faktisk formue enn de fleste på min alder (eier ikke bolig som er delvis nedbetalt f eks). Du vil heller ikke ha nettoformue dersom du ikke sparer over en million kr, og inntekten din har ingenting å gjøre med dette.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #6 Skrevet 7. november 2010 Så dem som har formue på skattelistene, har ikke gjeld? Ferdig nedbetalt bolig/bil/hytte og båt alså? Jo, de kan gjerne ha gjeld. Men gjelden må være lavere enn formuen - altså penger på bok, aksjer, ligningstakst på bolig, m.m. Men jeg har 1 million gjeld, men mindre enn million inntekt, hvorfor vil mitt lille sparte beløp vise som formue på skattelistene da? hilsen TS De vil ikke vises. Siden du har høyere gjeld enn formue
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #7 Skrevet 7. november 2010 Jeg forstår ikke. På konto den 31.12.2009 stod det inne la oss si 50 000. Dette ble da vist som formue på skattelistene. Jeg har gjeld på 1 mill. Hvorfor har jeg formue på skattelistene? Hilsen TS
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #8 Skrevet 7. november 2010 Jeg forstår ikke. På konto den 31.12.2009 stod det inne la oss si 50 000. Dette ble da vist som formue på skattelistene. Jeg har gjeld på 1 mill. Hvorfor har jeg formue på skattelistene? Hilsen TS Ups, beklager, jeg skrev feil, de 50 000 ble lagt til inntekt på likningsoppgaven for 2010.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #9 Skrevet 7. november 2010 De skal vel ikke legges til inntekten, men på selve likningen/selvangivelsen står det som bruttoformue. Hvis det er avkastning på aksjer o.l er det mulig det står som inntekt (for dette skal skattes av), men vanlige sparepenger står definitivt ikke som inntekt. Det kan ha skjedd en feil, eller så har du misforstått hva det er oppgitt som.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #10 Skrevet 7. november 2010 Så når jeg mottar selvangivelsen for 2010, så skal mine oppsparte midler som står på høyrentekonto og eventuelle kr som står på lønnskontoen den 31.12.2010 stå som bruttoformue på selvangivelsen? Dette kan jeg spare opp til 700 000 før staten vil ha prosenter av det? Dette vil heller ikke vise på skattelistene før min formue er høyere enn min gjeld? Hilsen TS.
Glitnir Skrevet 7. november 2010 #11 Skrevet 7. november 2010 Så når jeg mottar selvangivelsen for 2010, så skal mine oppsparte midler som står på høyrentekonto og eventuelle kr som står på lønnskontoen den 31.12.2010 stå som bruttoformue på selvangivelsen? Dette kan jeg spare opp til 700 000 før staten vil ha prosenter av det? Dette vil heller ikke vise på skattelistene før min formue er høyere enn min gjeld? Hilsen TS. Det er riktig.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #12 Skrevet 7. november 2010 Okey, da begynner jeg å forstå! Tusen takk for alle tålmodige svar jeg har fått! Hva med spareform da? Ettersom jeg leser i tråden her, kan jeg spare på høyrentekonto uten at staten skal ha noe for jeg kommer opp mot 700 000, men om jeg sparer i fond/aksjer da er det skattbart fra første krone eller? Hva er skattbart, er det den årlige avkastningen? Får man i så tilfelle fradrag hvis man har tapt på fond/aksje det året? hilsen TS
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #13 Skrevet 7. november 2010 Nesten riktig - du betaler ikke skatt om bruttoformuen er på over 700 000, så lenge du har gjeld som gjør at NETTOformuen er under 700 000. Lær deg forskjellen på netto og brutto Hvis du sparer i aksjer betaler du ikke skatt av selve "verdien på aksjene", men av eventuelt utbytte (altså om selskapet du har aksjer i velger å betale ut en viss sum pr aksje til aksjonæren). Du betaler også skatt på renter fra vanlig sparing i banken.
Glitnir Skrevet 7. november 2010 #14 Skrevet 7. november 2010 (endret) Nesten riktig - du betaler ikke skatt om bruttoformuen er på over 700 000, så lenge du har gjeld som gjør at NETTOformuen er under 700 000. Lær deg forskjellen på netto og brutto Hvis du sparer i aksjer betaler du ikke skatt av selve "verdien på aksjene", men av eventuelt utbytte (altså om selskapet du har aksjer i velger å betale ut en viss sum pr aksje til aksjonæren). Du betaler også skatt på renter fra vanlig sparing i banken. Jepp, samt at aksjeverdien regnes inn i total formue - og at verdiøkning av aksjene beskattes som kapitalinntekt når de selges. Endret 7. november 2010 av Glitnir
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #15 Skrevet 7. november 2010 Nesten riktig - du betaler ikke skatt om bruttoformuen er på over 700 000, så lenge du har gjeld som gjør at NETTOformuen er under 700 000. Lær deg forskjellen på netto og brutto Bruttoformue er min formue inkl. skatt? Skal jeg beregne 28%? skatt på oppsparte midler over 700 000, men så lenge mine oppsparte midler u/skatt er under 700 000 betaler jeg ikke skatt? Hilsen TS
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #16 Skrevet 7. november 2010 Bruttoformue er min formue inkl. skatt? Skal jeg beregne 28%? skatt på oppsparte midler over 700 000, men så lenge mine oppsparte midler u/skatt er under 700 000 betaler jeg ikke skatt? Hilsen TS Nei, du skatter ikke 28% av oppstarte midler. Du må ikke blande formue og inntekt her. Du skatter kun av nettoformue som noen har nevnt her tidligere, men av f.eks renteinntekter så skatter du 28%.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #17 Skrevet 7. november 2010 Nei, du skatter ikke 28% av oppstarte midler. Du må ikke blande formue og inntekt her. Du skatter kun av nettoformue som noen har nevnt her tidligere, men av f.eks renteinntekter så skatter du 28%. Oh, sorry, 0,7% på nettoformue over 700 000, men alså 28% av renteinntekter på sparing som f.eks på høyrentekonto. hilsen TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå