Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gått barne og ungdomsarbeider linja og har fagbrev som det, men jeg lurer på.. har jeg generell studiekompetanse? Hvis ikke, finnes det voksenopplæring som jeg kan gå å få det? Er 28.

Jeg vil bli noe innenfor ernæring, har jeg en sjans??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gikk du to år på vgs eller tre? Du gikk vel helse- og sosial første året og så barne- og ungomsarbeider.. Men gikk du ett tredjeår? Hvis ikke har du ikke studiekompetanse, men det kan du ta på voksenopplæring. Det skal de ha flere steder i landet. Fant en link hvor jeg fant en del informasjon om det å være privatist (som man blir i en del fag) og ta opp fag/få kompetansen.

Klikk her

Endret av Plutseliten
Skrevet

Gikk du to år på vgs eller tre? Du gikk vel helse- og sosial første året og så barne- og ungomsarbeider.. Men gikk du ett tredjeår? Hvis ikke har du ikke studiekompetanse, men det kan du ta på voksenopplæring. Det skal de ha flere steder i landet. Fant en link hvor jeg fant en del informasjon om det å være privatist (som man blir i en del fag) og ta opp fag/få kompetansen.

Klikk her

Man får ikke nødvendigvis studiekomp. når man går tre år, jeg gikk tre år men fikk ikke studiekomp. da sisteåret mitt ikke inneholdt noen almenfag.

Skrevet

Jeg har gått barne og ungdomsarbeider linja og har fagbrev som det, men jeg lurer på.. har jeg generell studiekompetanse? Hvis ikke, finnes det voksenopplæring som jeg kan gå å få det? Er 28.

Jeg vil bli noe innenfor ernæring, har jeg en sjans??

Jeg kan bare om hvordan det fungerer i dag, vet ikke om det var helt likt når du gikk, men la oss gå ut ifra det. For å bli barne- og ungdomsarbeider må man gå 2 år på Helse og Sosial for så å arbeide som lærling. På helse og sosial linje får man IKKE nok fag til å ha fullstendig studiekompetanse, så i ditt tilfelle har du ikke det hvis du ikke har tatt opp noen fag etterpå eller gått 3P. Det er ikke sånn at man nødvendigvis har studiekompetanse hvis man har gått 3 år på VGS. Det handler om fag kombinasjoner, og mye mer.

For å få studiekompetanse må du ta opp noen fag, men det er ikke så vanskelig så lenge du tar deg tid til det. :)

Skrevet

Man får ikke nødvendigvis studiekomp. når man går tre år, jeg gikk tre år men fikk ikke studiekomp. da sisteåret mitt ikke inneholdt noen almenfag.

Nei, jeg er klar over det. Regnet med hun ikke gikk tre år - for tredje året er påbygging. Så jeg hadde ikke behøvd å skrive det..

Gjest WendyClear
Skrevet

Om du ikke har tatt påbygg for generell studiekompetanse er det mulig å ta fagene du trenger ved bjørknes privatskole om du bor i Oslo.

Skrevet

Dersom du ikke har studiekompetanse kan du forsøke å bruke realkompetansen din når du søker studieplass. Du finner reglene ved å gå inn på samordnet opptak. Evt så tar du opp de fagene du mangler, hvilke finner du også på SO.no

Skrevet

Nei du har da ikke studiekompetanse for du gikk vel Helse og sosial GK også Barne og ungdomssarbeider også to år lærling?

Det mange steder, både offentlige og private skoler som gir studiekompetanse til voksne.

Realkompetanse er vanskelig å komme inn på og da må du også være utdannet innen noe av det samme som du har tenkt å bli, f.eks hjelpepleier - sykepleier.

Skrevet

Du har ikke studiekompentanse hvis du har gått helse og sosialfag , så barne og ungdomsarbeider og så lærling for og få fagbrevet. På videregående må man ta påbygning til generell studiekompentanse etter 2 året eller etter lærlingtiden for og få studiekompentanse. Det finnes voksenopplæring her jeg bor, men det er noe du må undersøke om finnes i din komune.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...