Gå til innhold

Til mobbeofre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble mobba før, og jeg ser mobberne noen ganger. Og jeg har så lyst til å gå bort til personen å slå han ned, eller skrike til hans nye venner på vidregårende at an er en mobber eller lignende.

Jeg har bestemt meg for å ta hevn på mobberne før jeg dør. Ikke på en ille måte, men så de kjenner det enten fysisk eller psykisk. Foreksempel hvis jeg ser en av de på butikken om 10 år med barn så skal jeg gå bort å si "hei mobber, hvordan går det"? "Du er vel mer moden i hodet nå håper jeg, enn at du plager andre"? Og da begyner jo barna å lure. Var faren dems en mobber?

Eller hvis jeg blir sjef i en jobb og noen av mobberne kommer på jobbintervju ikke snakk om at jeg skal ansette dem. Men selvfølgelig hvis de kommer å ber meg om unskyldning en dag, da er det "glemt".

Hva skal dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde bare latt det ligge. Jeg hadde hvert fall ikke gått bort til en av de og sagt hei mobber foran barna til han eller hun.

• Liker 3
Skrevet

Hev deg over det. Hevn løser intet. Øye for øye er en tullete tankegang.

Ja, jeghar blitt mobba selv. Om jeg skulle møte på noen av de som plaga meg i skoletida hadde jeg bare glatt oversett de, og tenkt at jeg kom godt ut av det i andre enden.

http://www.itgetsbetterproject.com/

Dette prosjektet begynte med en mann som ble mobba i skoleårene fordi han var homofil, men det gjelder like mye for de som blir mobba av andre grunner.

Skrevet

Mobbing er alltid veldig sårt og vanskelig. Og jeg beklager at du har måttet oppleve dette! For din egen del håper jeg du har kommet deg opp på beina, eller har tatt tak i det tunge lasset og skal prøve å finne din lykke oppover stigen.

Du trenger ikke nå toppen, men finn et trinn der du vil trives med deg selv!

Jeg vet ikke hvor du står i livet ditt nå, men jeg kan anta at du bærer nag og bitterhet over det mobberne har påført deg av smerte.

Du har sikkert mange spørsmål også til mobberene om hvorfor du ble mobbet, eller hvorfor dem mobber? Kanskje er du bitter og sint på at livet har vært hardt og sårt også.

Sårene i deg vil ta lang tid å gro i din sjel. Kanskje en del av sårene etterlater arr også.

Jeg vil ikke anbefale deg å ta igjen på den måten du skriver her. For utviklingmessig er det ikke sikkert mobberene har kommet så veldig lenger i tankegang og hvem vet, om du kan bli mobbet igjen. Det er alltid vanskelig å forutse hva som blir utfallet.

Hevn, du vil hevne deg så dem kan føle samme sårheten som du har gjort. Men desverre for mange av disse mobbere så føler dem ikke den sårheten mobbeoffer føler selv om en blir konfrontert med dette. Følelser & tidsperspektivet er ikke klart inne til å nå disse følelsene.

Om 10 år kan det godt hende utviklingsmessig at mobberene har tatt lærdom av det dem har gjort, og ser at at dette var fryktelig galt. Kanskje følelsesmessig da er tiden inne til å røre dem litt og vekke opp minnene over hva dem påførte deg av smerte.

Kanskje dem har rekt og fått et oppgjør med sine egne problemer også, dersom dem hadde noen problemer.

Kanskje om 10 år kan du ta denne samtalen opp på privaten (uten barna tilstede) eller i et brev og konfrontere mobberen med det du har bært på.

Ellers vil jeg råde deg til å prøve å prøve å nyte når noen gir deg gode ord, omsorg og kjærlighet. Å tørre å stole på at noen av de som gir deg denne omsorgen ikke vil krenke deg som mobberne har krenket deg. Slik at du får reist deg, får selvtillit og varme i deg!

Husk på å velge de riktige folkene som du trenger i ditt liv!

Kanskje du er en av dem en dag som vil stå som talsperson for mange i fronten av tiltak i norge: Stopp mobbing! Om det blir så trenger mange deg og din kunnskap i kampen mot mobbing! :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble mobbet, men det er sånt en må legge fra seg en gang i livet.. som signaturen til noen her inne, husker ikke hvem, men den var veldig fin; skriv det kjipe i snø og hogg det fine i stein, eller noe i den duren :)

Alt jeg har gått igjennom har gjort meg til den jeg er i dag, og jeg liker meg selv og er stolt. Gjelder å leve i nuet ;)

Skrevet

Jeg ble mobbet i hele barndommen min. Ser mobberne ganske ofte, men bryr meg ikke om det. Det som er morsomt er at det virker som de blir overrasket når de ser meg ;) Og jeg/vi bor på et veldig lite sted :fnise: Men jeg syns også de fortjener å få igjen på en eller annen måte.

Gjest Jentehumor
Skrevet

Jeg har heller hevnet meg på denne måten:

Jeg er blitt kjendis i forhold til de, de ser meg hver dag i avisa og jeg tjener bedre. Så sitter de der, en snekker, en rørlegger osv osv å ser på TV og jeg plutselig dukker opp i alle reklamene! :D

ha ha, dette er nesten fullført faktisk. Trenger bare noen år til på meg :)

Gjest Helene_Mari
Skrevet

Mobbere fortjener å få igjen, de ødelegger liv. Jeg kommer ihvertfall til å ta hevn over mine før eller siden, med mindre de kommer og sier unnskyld, og MENER det. Tror jeg kommer til å gjøre det samme som du sier her, nemlig å drite dem ut foran barna, det FORTJENER de

Skrevet

Huff, er jo ikke helt bra å føle seg bedre ved å se ned på andre bare fordi du har nådd langt heller... gir det deg noe?

Gjest Blondie65
Skrevet

Skal du virkelig la de mobberne fortsatt ha makt over deg ved å gå å vente resten av livet på en mulighet for hevn? Er det ikke bedre å hevde seg på livets områder - i yrkeslivet eller privat - få et godt liv og vise disse mobberne at de er små de, og at du er større enn dem?

Jeg ble mobbet også. Men jeg bruker ikke daglig energi på det.

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Mobbere fortjener å få igjen, de ødelegger liv. Jeg kommer ihvertfall til å ta hevn over mine før eller siden, med mindre de kommer og sier unnskyld, og MENER det. Tror jeg kommer til å gjøre det samme som du sier her, nemlig å drite dem ut foran barna, det FORTJENER de

Enig! Fortjener bank og fengselsstraff. An eye for an eye..

Gjest BabyBlue
Skrevet

Huff :klemmer:

Trøst deg med at mobberne garantert har hatt det fælt selv, noe som igjen har ført til at de ble bøller. Mange sliter også veldig med det i ettertid, og noen lever med skyldfølelse.

Men jeg synes det er litt dobbeltmoralsk... du skal mobbe mobbere for å vise at mobbing ikke er greit? :klø:

Gjest Helene_Mari
Skrevet

Huff :klemmer:

Trøst deg med at mobberne garantert har hatt det fælt selv, noe som igjen har ført til at de ble bøller. Mange sliter også veldig med det i ettertid, og noen lever med skyldfølelse.

Men jeg synes det er litt dobbeltmoralsk... du skal mobbe mobbere for å vise at mobbing ikke er greit? :klø:

Er vel mer for å la de kjenne den samme ydmykelsen hun selv kjente da de mobbet henne

Gjest Uglefot
Skrevet

Forstår du føler deg bitter..men det føles så mye bedre ut når man ikke ofrer disse folka en tanke!

Jeg var såpass heldig å oppleve at den ene mobberen unnskyldte seg i voksen alder,det gjorde veldig godt.

Håper du er like heldig.

Skrevet

Skal du virkelig la de mobberne fortsatt ha makt over deg ved å gå å vente resten av livet på en mulighet for hevn? Er det ikke bedre å hevde seg på livets områder - i yrkeslivet eller privat - få et godt liv og vise disse mobberne at de er små de, og at du er større enn dem?

Jeg ble mobbet også. Men jeg bruker ikke daglig energi på det.

Signerer denne så evig mye!

Hvis man går rundt hele livet og venter på sin hevn, da har jo mobberne fortsatt makten over deg!

Skrevet

Hvorfor trekke uskyldige barn inn i driten? De kan i alle fall ikke noe for at en eller begge foreldrene er/var mobbende drittsekker.

• Liker 1
Gjest Helene_Mari
Skrevet (endret)

Hvorfor trekke uskyldige barn inn i driten? De kan i alle fall ikke noe for at en eller begge foreldrene er/var mobbende drittsekker.

Er ikke sikkert barna er så uskyldige. Er skremmende ofte at barn av mobbere blir til mobbere selv.

Mobbeofferet var også uskyldig, men alikvel bestemte mobberen seg for at " hun der skal jeg bryte ned og plage!"

Endret av Helene_Mari
Skrevet

Er ikke sikkert barna er så uskyldige. Er skremmende ofte at barn av mobbere blir til mobbere selv

Skremmende resonnering.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Er vel mer for å la de kjenne den samme ydmykelsen hun selv kjente da de mobbet henne

Jeg tror jeg hadde nøyd meg med at de må leve med noe slikt på samvittigheten for resten av livet... Mobbere mobber nok ikke uten grunn, så til syvende sist er det de som lider aller mest. Bitterhet og hevn fører ikke til tilfresstillelse på noen måte. Ikke tro at jeg støtter det mobberne gjør, men har selv sett hvordan mobbere faller på den sosiale rangstigen pga. hva de har gjort tidligere i livet sitt: noe de fikk til helt på egenhånd.

Gjest Uglefot
Skrevet

Er ikke sikkert barna er så uskyldige. Er skremmende ofte at barn av mobbere blir til mobbere selv.Mobbeofferet var også uskyldig, men alikvel bestemte mobberen seg for at " hun der skal jeg bryte ned og plage!"

Ohoi!....

:tre:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...