AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 jeg har lyst til å jobbe med barn med spesielle behov. alt i fra barn/ungdom med downs, celebral parese, pw-syndrom, autisme, etc. Lurer på om man må være faglært og/eller utdanna for å kunne jobbe med dem? Hvis man må være utdanna, hva slags utdannelse burde man ha da?
sunnyside Skrevet 7. november 2010 #2 Skrevet 7. november 2010 Det kommer nok litt an på hvor du ønsker å jobbe! Men nei, du behover nok ikke ha utdannelse, så lenge du er personlig egnet. Alltid noen ufaglærte som jobber på institusjoner og slikt også. Det kan jo være en ide å bli støttekontakt? Vet du om det er et slags avlastningshjem i nærheten av der du bor? Flere kommuner har avlastningshjem, der barn kan komme noen helger, så foreldrene får avlastning. Har jobber litt med barn med både downs og CP, og det er så herlig og givende:)
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #3 Skrevet 7. november 2010 Det kommer nok litt an på hvor du ønsker å jobbe! Men nei, du behover nok ikke ha utdannelse, så lenge du er personlig egnet. Alltid noen ufaglærte som jobber på institusjoner og slikt også. Det kan jo være en ide å bli støttekontakt? Vet du om det er et slags avlastningshjem i nærheten av der du bor? Flere kommuner har avlastningshjem, der barn kan komme noen helger, så foreldrene får avlastning. Har jobber litt med barn med både downs og CP, og det er så herlig og givende:) Oki. Hva heter tittelen man er når man jobber med slikt? Jeg har vært støttekontakt, og vil nå prøve meg på institusjon. Snakket med en på telefon, men vet ikke om de krever utdannelse, men det han sa var at noen ikke takla det, og slutta. Skjønner ikke hvorfor, men han nevnte noe med at de kunne være utagerende...? Vil jo ikke slutte, men jeg kunne kanskje prøvd meg et sted hvor dem ikke er utagrende, eller er dette typisk for down, cp, autisme, osv? Takk for svar.
sunnyside Skrevet 7. november 2010 #4 Skrevet 7. november 2010 Tittel varierer kanskje litt, men den jeg er kjent med er assistent. Ja, noen av barna kan bli litt utagerende. Disse barna blir lett veldig sterke, og man må ha tålmodighet og et godt lag med dem. Så det å si at du vil jobbe et sted hvor de ikke er utagerende blir litt vanskelig, da du aldri vet. Men barna er så forskjellige. Det viktigste er å være tålmodig, og vite hva man skal si/ikke si i ulike situasjoner. Men dette er jo noe som kommer etter hvert som man blir kjent med barna. Så du må nok gå i deg selv å se hvordan du tror du takler ulike situasjoner. Kan du mye om disse sykdommene? Greit å sette seg inn i dem.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #5 Skrevet 7. november 2010 Takk igjen. Nei, jeg kan ikke veldig mye om disse sykdommene. Litt om downs, autisme og cp, men ikke mye om PW-syndrom. Ja, ok, nei jeg skal ringe han mannen fra denne institusjonen hvor de var litt utagrende over helgen, så jeg får se hva det blir til. Lurer på hvorfor folk ikke takler det, men det er vel ikke for alle kanskje. Får høre med han da. tar gjerne i mot innspill og tips og råd.
Chakoya Skrevet 7. november 2010 #6 Skrevet 7. november 2010 (endret) Jeg vil si at det lønner seg å lese litt hva en skal begi seg ut på. Og om man bør være faglært eller ikke kommer an på arbeidsmålet og arbeidet som skal gjøres mener jeg. Jeg sier gjerne takk til flere faglærte/utdannede inn både her og der som har mye kunnskap om diagnosene osv. Men også hvordan du klarer å sette sammen det teoretiske, samtidig som du skal se barnet og arbeide ut ifra barnets behov har mye å si. Hvordan du som person kan skape gode relasjoner med for eksempel akuratt ¨det¨ barnet har også mye å si. Noen når inn hos noen, mens andre igjen ikke når inn så bra. Om det settes konkrete mål til hva barnet skal lære bør en ihvertfall lese om treningsmetoder, oppfølgingsmetoder og lignende. Hva som er vanskelig for barnet å lære, hvordan det psykiske og fysiske osv. Og hva det er barnet sliter med og hvilke gode sider barnet har, og hva en mer skal utvikle. Dette sier jeg fordi hverdagen ofte til disse barna handler om å tilrettelegge mye av hverdagen dems på best mulig måte og følge dem mot et voksent liv. Noen av disse barna trenger fremdeles mye trening i sosiale sammhengenger, hvordan en oppfører seg blandt mennesker, lære sosiale kodekser, lære å rydde & ha orden, Dersom målet er at barnet skal oppleve glede eller komme seg mer ut trenger man kanskje ikke være faglært. Men kunnskap med hva barn/diagnoser en arbeider med synes jeg nesten burde være et krav i mange tilfeller. Jeg vil anbefale deg å lese litt psykologi, pedagogikk og spesialpedagogikk, og krisepedagogikk. Det er en drøss med informasjon en kan suge til seg der ute! Kanskje også lese litt om relasjonsbygging ++ Dette hjelper deg og arbeidet ditt til å bli lettere. Ville også ha satt meg litt inn i hva PPT driver med, og BUP/BUPA. For disse er ofte inne i bildet til de som har diagnoser. Som omhandler tilretteleggingstiltak til barna. Induviduell opplæringsplan osv. Under koden ICD-10 vil en også kunne få litt nyttig informasjon. ICD-10-koder. Alle sykdommer er klassifiserbare i forhold til WHOs International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, hvor den norske oversettelsen er utgitt av KITH på oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet. Wikipedia:http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_ICD-10-koder Dersom du har ønske med tiden å utdanne deg og arbeide med barn (med/uten diagnoser) kan du jo sjekke ut; pedagog, spesialpedagog, barne- og ungdomsarbeider, sykepleier, hjelpepleier, sosionom, lege, psykolog og psykiater. Lykke til! Endret 7. november 2010 av Chakoya
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #7 Skrevet 7. november 2010 (endret) forundrer meg ikke at man IKKE trenger utdannelse da de færreste orker slike folk. ikke for å være slem men tenk deg godt før du jobber med dette. Endret 8. november 2010 av Kråkesaks
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #8 Skrevet 7. november 2010 Jeg vil si at det lønner seg å lese litt hva en skal begi seg ut på. Og om man bør være faglært eller ikke kommer an på arbeidsmålet og arbeidet som skal gjøres mener jeg. Jeg sier gjerne takk til flere faglærte/utdannede inn både her og der som har mye kunnskap om diagnosene osv. Men også hvordan du klarer å sette sammen det teoretiske, samtidig som du skal se barnet og arbeide ut ifra barnets behov har mye å si. Hvordan du som person kan skape gode relasjoner med for eksempel akuratt ¨det¨ barnet har også mye å si. Noen når inn hos noen, mens andre igjen ikke når inn så bra. Om det settes konkrete mål til hva barnet skal lære bør en ihvertfall lese om treningsmetoder, oppfølgingsmetoder og lignende. Hva som er vanskelig for barnet å lære, hvordan det psykiske og fysiske osv. Og hva det er barnet sliter med og hvilke gode sider barnet har, og hva en mer skal utvikle. Dette sier jeg fordi hverdagen ofte til disse barna handler om å tilrettelegge mye av hverdagen dems på best mulig måte og følge dem mot et voksent liv. Noen av disse barna trenger fremdeles mye trening i sosiale sammhengenger, hvordan en oppfører seg blandt mennesker, lære sosiale kodekser, lære å rydde & ha orden, Dersom målet er at barnet skal oppleve glede eller komme seg mer ut trenger man kanskje ikke være faglært. Men kunnskap med hva barn/diagnoser en arbeider med synes jeg nesten burde være et krav i mange tilfeller. Jeg vil anbefale deg å lese litt psykologi, pedagogikk og spesialpedagogikk, og krisepedagogikk. Det er en drøss med informasjon en kan suge til seg der ute! Kanskje også lese litt om relasjonsbygging ++ Dette hjelper deg og arbeidet ditt til å bli lettere. Ville også ha satt meg litt inn i hva PPT driver med, og BUP/BUPA. For disse er ofte inne i bildet til de som har diagnoser. Som omhandler tilretteleggingstiltak til barna. Induviduell opplæringsplan osv. Under koden ICD-10 vil en også kunne få litt nyttig informasjon. ICD-10-koder. Alle sykdommer er klassifiserbare i forhold til WHOs International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, hvor den norske oversettelsen er utgitt av KITH på oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet. Wikipedia:http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_ICD-10-koder Dersom du har ønske med tiden å utdanne deg og arbeide med barn (med/uten diagnoser) kan du jo sjekke ut; pedagog, spesialpedagog, barne- og ungdomsarbeider, sykepleier, hjelpepleier, sosionom, lege, psykolog og psykiater. Lykke til! TAKK FOR SVAR Her var det mye godt å hente. Har du tilfeldigvis noen pensumbøker du kan tipse meg om å lese? Altså navnet på forskjellige temaene? Jeg er snart 30 år. og er ikke klar for for mange år på skolebenken igjen. er utdannet, men ikke innen dette. ønsker derimot og utdanne meg, men for å være ærlig ønsker jeg ikke en lengre utdannelse enn cirka 3 år. Vurderer barne og undomsarbeider. Har du tips til bøker angående det? Tusen takk igjen.
Gjest wild bird Skrevet 7. november 2010 #9 Skrevet 7. november 2010 Du kan få jobb som miljøarbeider eller assistent i institusjon for psykisk utviklingshemmede. De fleste steder trenger de folk, både som vikarer, engasjementer og faste stillinger. Ring din kommune og be om å få snakke med noen som har ansvaret for personal i boliger for psykisk utviklingshemmede. Det gjorde jeg da jeg ville jobbe med det samme, og jeg jobbet i samme institusjon i 5 år Du får opplæringsvakter til å begynne med, og det gir deg en pekepinn på om dette er noe for deg. Du trenger slett ikke være utlært innen faget for å starte opp som vikar. Du lærer gjennom praksis, får veiledning, kurs osv.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #10 Skrevet 7. november 2010 sorry at jeg bryter innm men hvem vil egentlig jobbe med kåte downs-folk, siklene celebral parese folk?? forundrer meg ikke at man IKKE trenger utdannelse da de færreste orker slike folk. ikke for å være slem men tenk deg godt før du jobber med dette. Okey? Det er i såfall din mening og vær glad du slipper å jobbe med det da vet du.
Chakoya Skrevet 7. november 2010 #11 Skrevet 7. november 2010 TAKK FOR SVAR Her var det mye godt å hente. Har du tilfeldigvis noen pensumbøker du kan tipse meg om å lese? Altså navnet på forskjellige temaene? Jeg er snart 30 år. og er ikke klar for for mange år på skolebenken igjen. er utdannet, men ikke innen dette. ønsker derimot og utdanne meg, men for å være ærlig ønsker jeg ikke en lengre utdannelse enn cirka 3 år. Vurderer barne og undomsarbeider. Har du tips til bøker angående det? Tusen takk igjen. Dette er en del av bøkene på linjen barne og ungdomsarbeider fag: Forebyggende helsearbeid Sosialfag Psykologi Arbeid med ungdom Arbeid med barn Oppvekst - helsefremmede arbeid Dersom du er ute etter ytteligere informasjon ville jeg gått inn på forskjellige forbund/organisasjoner for å se etter fagstoff, eventuelt ringt for å få noe tips rettet mot teoretisk lesing mot spesielle diagnoser du kan komme over som du interesserer deg for. www.Bokkilden.no har også mye fagstoff som du kan bla deg gjennom. Ellers til andre som leser her glemte jeg og nevne utdannelser som for eksempel ergoterapeut og musikkterapeut. Det finnes mange spennende utdannelser
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #12 Skrevet 7. november 2010 Du kan få jobb som miljøarbeider eller assistent i institusjon for psykisk utviklingshemmede. De fleste steder trenger de folk, både som vikarer, engasjementer og faste stillinger. Ring din kommune og be om å få snakke med noen som har ansvaret for personal i boliger for psykisk utviklingshemmede. Det gjorde jeg da jeg ville jobbe med det samme, og jeg jobbet i samme institusjon i 5 år Du får opplæringsvakter til å begynne med, og det gir deg en pekepinn på om dette er noe for deg. Du trenger slett ikke være utlært innen faget for å starte opp som vikar. Du lærer gjennom praksis, får veiledning, kurs osv. Det hørtes veldig bra ut. Tuuusen takk for god informasjon. Dette er en del av bøkene på linjen barne og ungdomsarbeider fag: Forebyggende helsearbeid Sosialfag Psykologi Arbeid med ungdom Arbeid med barn Oppvekst - helsefremmede arbeid Dersom du er ute etter ytteligere informasjon ville jeg gått inn på forskjellige forbund/organisasjoner for å se etter fagstoff, eventuelt ringt for å få noe tips rettet mot teoretisk lesing mot spesielle diagnoser du kan komme over som du interesserer deg for. www.Bokkilden.no har også mye fagstoff som du kan bla deg gjennom. Ellers til andre som leser her glemte jeg og nevne utdannelser som for eksempel ergoterapeut og musikkterapeut. Det finnes mange spennende utdannelser Tusen takk. Skal kjøpe meg minst en bok til å begynne med. Takk for masse nyttig informasjon.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #14 Skrevet 8. november 2010 Ellers til andre som leser her glemte jeg og nevne utdannelser som for eksempel ergoterapeut og musikkterapeut. Det finnes mange spennende utdannelser Du glemte vernepleier også. Den er den høyskoleutdannelsen som retter seg aller mest mot psykisk utviklingshemming.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå