Minnimusepus Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 Vi tok for noen mnd siden ett års bilder av sønnen vår hos en fotograf. Jeg var klar på at jeg ville ha "bleiebilder", vanlige bilder samt bilde med pysj, teppe og sutt. Når jeg kom dit skrudde hun av lyset og bad meg ta på han pysjen for det var hun veldig gira på å ta bilder av. Vel, hvor smart det var å begynne med teppe og sutt sier seg vel selv, for resten av tiden ble det bare gråting. Hun måtte ha lyset av fordi hun "fokuserte bedre uten". Vel, når vi kom for å se på bildene var det bare gråtebilder, han så rett og slett syk ut på alle bildene. Vi fikk ny time som vi just nå har tatt. Vi begynte å ta bilder og det virket greit. Tingen der var at det var JEG som gjorde ALT med unntak av å ta bilder. Hun satt bare der og tok noen bilder, skravlet med sidedamen og gikk faktisk glipp av de beste øyeblikkene. Like før vi var ferdige tok hun til og med inn en fremmed mann i studioet for å ta bilder av han "Det tar ikke lang tid, så jeg tar bare bilder av han mens dere ordner dere" sa hun. Er dette noe som er vanlig? Iallefall så var jeg å tittet på de nye bildene nå, og det endte faktisk med at jeg har valgt ut flesteparten fra den første shooten, altså er heller de nye bildene ikke noe fine. Og det er ikke ett eneste bilde hvor han ser inn i kameraet. Hvorfor? Jo, fordi det var meg og min mann som måtte underholde han. Åååå, jeg er så sint Så til spørsmålet, kan vi klage på noen måte? Til og med barnehagebildene er finere, og de hadde 15 unger å ta bilde av.
FrøkenJ Skrevet 7. november 2010 #2 Skrevet 7. november 2010 Dette hørtes veldig rart og uprofesjonelt ut, uten at jeg har noen spesiell erfaring med det. Det kan da ikke være meningen at det skal være sånn? Man betaler jo en del for fotografering mener jeg. Hørtes ikke ut som noe ordentlig sted, har du brukt det før/kjente til det?
Lulilelu Skrevet 7. november 2010 #3 Skrevet 7. november 2010 Jeg hadde ikke valgt noen bilder jeg. Hadde sagt at jeg ikke var fornøyd og ikke betalt en dritt. Men siden du allerede har valgt og sikkert da betalt så er det bare å klage i vei. Du skal ikke være nødt til å betale for noe du ikke er fornøyd med. Om hun er vanskelig så får du dra inn at hun ikke gjorde noe god jobb under fotograferingen, at dere måtte stå for underholdningen osv. Det er HENNES jobb å sørge for gode bilder. Ikke gi deg, og finn en annen fotograf.
fruBeist Skrevet 7. november 2010 #4 Skrevet 7. november 2010 Jeg har tatt en del barneserier de to seneste årene, og kan bare snakke ut i fra hvordan jeg jobba. For det første, jeg hadde ALDRI begynt å ta bilde av noen andre mens jeg var midt i en serie med en kunde. Det hendte seg flere ganger at jeg merka barnet ikke hadde verdens beste dag, og heller avtalte ny time etter å ha prøvd litt. Når det gjelder underholdning av barnet under fotograferinga så har jeg ofte (selvfølgelig ikke bare) brukt foreldrene til dette, da barna gjerne responderer mest positivt på kjente. Men da har jeg bedt foreldrene stå rett ved siden av meg, eller rett bak meg, for at barnet skal se mest mulig i riktig retning. Dessuten kan bilder der barnet ikke ser i kamera bli minst like fine som når de ser i kamera. Men det er jo greit å ha litt å velge i. Hadde og en vane med å spørre foreldrene om de hadde flere antrekk, og hvilke antrekk som var viktigst å få bilder av. Så starta vi med dette. Av erfaring blir barna sliten i løpet av den timen vi gjerne holdt på, så det er mest praktisk å få det viktigste først. Utover det prøvde jeg å legge opp til at det ikke ble veldig mye av/påkledning, da slikt gjerne gikk utover humør. F.eks, om barnet kom i klær som ikke skulle fotograferes, skulle ha bleiebilde, lett påkledning, og finstas, så var det ofte praktisk å ta i just den rekkefølgen. Men igjen, det som var viktigst for foreldrene å få bilde av ble jo prioritert. Regner med at du har fått prøvebildene på cd? Disse er sjelden redigert. Husk at mye kan gjøres i etterbehandlinga, som gir et annet sluttinntrykk av et bilde. Her snakker jeg da om justering av lys og farge, kanskje litt softing. Altså ikke “photoshopkirurgi”, men småjusteringer som fort gir et annet resultat enn prøvebildet. Om du ikke er fornøyd med bildene, så er det bare dumt å bruke penger på bestilling. Du kommer til å gremmes i lang tid. Du kan jo spørre om du kan få se en prøve på et ferdig redigert bilde, så får du se om det er noe å bruke penger på videre. Si at du ikke er fornøyd med resultatet så langt, og er usikker på om du vil bestille noe. Hvis du fortsatt ikke er fornøyd, så be om pengene tilbake, og gå til en annen fotograf, eller spør om de har en annen fotograf der du har tatt bildene nå. Fotografer har forskjellig måte å arbeide på, og noen klikker bare ikke sammen. Har hatt ufornøyde kunder innimellom jeg og, og det er en ærlig sak, bare man oppfører seg skikkelig. Sinte og grinete kunder gir INGEN lyst til å gi god service. Sånn er det bare. Håper det ordner seg og lykke til
Minnimusepus Skrevet 7. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 7. november 2010 Takk for svar alle sammen. Jeg også tenker at vi ikke vil betale for dette, hele dama virker bare helt lost. Hun var jo kjempefornøyd med bildene, men det hadde hun med en kollegas bilder også, selv om det ikke fantes et eneste smile-bilde. Vi har ikke bestilt noenting enda, hun husket ikke hvilket tilbud vi hadde valgt, og jeg måtte derfor finne mailen fra henne med mindre jeg ville betale 500,- mer. Hun fokuserte veldig på at han hadde noen urenheter i ansiktet og jeg sa at de kunne hun vel klare å redigere litt vekk. "Joda, hun kunne ta vekk litt" Det er liksom hele dama som er kjempe spesiell. Hun er i sin egen lille boble og bryr seg liksom bare om det hun mener Selvfølgelig vil det være noen som ikke klikker, kan være det er sånn hos oss også, men når jeg fikk høre hun på jobb som heller ikke var fornøyd så var det ikke bare meg. Jeg ville ALDRI anbefalt denne fotografen til noen, tvert imot. Vi har bare sett bildene på pc-skjermen og skulle velge ut fra det. Det hadde i og for seg vært greit om vi likte bildene. Men når vi nå får barnehagebildene hvor han kikker rett inn i kameraet og smiler så er det surt å måtte betale 900,- for et bilde vi egentlig ikke vil ha. Vi kjøper det eventuelt fordi vi må. Det at hun tok inn en annen for å fotografere tok bare kaka, men det var jo "bare et portrettbilde" så det gikk fort. Vi følte oss en smule teite der vi satt alikevel.
Lulilelu Skrevet 7. november 2010 #6 Skrevet 7. november 2010 Du trenger ikke å betale for noe som helst. Kunne du kanskje fortelle hvem denne damen er slik at andre ikke går i samme fellen?
Minnimusepus Skrevet 8. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 8. november 2010 Du trenger ikke å betale for noe som helst. Kunne du kanskje fortelle hvem denne damen er slik at andre ikke går i samme fellen? Nei, jeg har ikke veldig lyst til det akkurat. Vet ikke om jeg kan si navnet her inne, men det blir vel fjernet om det ikke er lov. Det er foto og kunst i Kristiansand.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå