Gå til innhold

Deltid - hvem jobber deltid, mor eller far eller begge?

24 stemmer

1. 1. Hvem jobber deltid?

• Mor
      7
    • Far
      2
    • Begge
      5
    • Ingen
      10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest tråden om deltid og synes det er interessant at i kun et av tilfellene er det nevnt at far også jobber deltid. Derfor lurer jeg på hvem som jobber deltid hos dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Meg (Mor), men vi bor ikke sammen med far da.. :gjeiper:

Edit: Jeg hadde en dag til å ta noen fag fra studiekompetanse før jeg fikk barn, men vurderer nå en dag ekstra i uken for å få husarbeidet unna, bare for å gjøre det klart om hva som tenkes. :ler:

Endret av Christina_
Skrevet

Her jobber forresten ingen deltid. Begge jobber vel mer en 100 %. I fjor jobbet jeg 80 % og studerte fulltid. Hektisk og slitsomt, men verdt det.

Skrevet

Da barna var små, var det jeg som jobbet deltid/ jobbet mest hjemme. Far har alltid jobbet fullt, og i perioder overtidsarbeid. Hvorfor? Han tjente best, jeg tjente dårligst, og jeg hadde størst ønske om å se barna mer. Om han skulle vært litt hjemme, ville vi tapt mer penger.

Skrevet

Jeg har aldri hørt om menn som jobbber deltid, de jeg kjenner rundt meg jobber 100%, og gjerne mer enn det.

Samboeren min jobber 100-150%, og sånn regner jeg med det vil fortsette. (Med unntak av permisjon ifb. med ny baby i hus.)

For meg er det helt greit at han jobber så mye, jeg klarer ikke en fulltidsstilling selv pga. helsa, så jeg blir delvis forsørget av samboeren min. Ser ingenting galt i det, så lenge vi klarer oss økonomisk.

Skrevet

For meg så er det litt skremmende at det fortsatt anses som en selvfølge at det er dama som jobber deltid og mannen som jobber 100% ++. Jeg trodde vi hadde kommet lenger enn dette i 2010, men den gang ei.

Jeg kan bare svare for hva jeg kommer til å gjøre dersom denne problemstillingen blir aktuell. Jeg kommer ikke til å jobbe noe mindre enn 100% med mindre samboeren også begynner å jobbe tilsvarende redusert. Skal jeg jobbe 80%, så får samboeren også jobbe 80%, for jeg har nemlig ikke tenkt til å ryke pensjonen, lønna og utdannelsen min med mindre han gjør det samme.

• Liker 1
Skrevet

Hos oss er det jeg som jobber deltid, fordi det er det vi samlet sett tjener mest på. Han tjener mer og har en "lettere" jobb. Enkelt og greit. Hadde jeg tjent mest, hadde det vært mer logisk at det var omvendt. Likestillingsbrems, ja, jeg vet det.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg mener menn skal være hovedforsørgeren og ta vare på kvinner, så vi er trygg økonomisk :)

Ja jeg er gammeldags. Men her i huset er han arbeidsledig mens jeg forsørger han. begynner å bli lei av det

Gjest AnneShirley
Skrevet

Her er det foreløpig bare mannen som jobber deltid. På sikt håper vi å få til at begge jobber deltid, men i første omgang tenker jeg på grunnlaget for neste permisjon.

Skrevet

Her i huset var det ikke noe valg hvem som skulle jobbe deltid med en mann som er langtidspendler. Men tre barn i bhg/skolealder måtte jeg ta ansvaret hjemme, og det tilsa at jeg jobbet deltid for å i det heletatt klarer å få hverdagen til å gå ihop.

Nå er ungene større og vi jobber fullt begge to. Jeg mer enn 100 % stort sett, men allikevel tjener han 150 000 mer enn meg pr år.

Skrevet

Her i huset var det ikke noe valg hvem som skulle jobbe deltid med en mann som er langtidspendler.

Men det at han er langtidspendler er vel også et valg? Eller? Det er vel mulig å bytte yrke i voksen alder for de aller fleste av oss (jeg er i 30 årene og tenker fremdeles på hva jeg "egentlig skal bli", og min mor byttet yrke total og tok ny utdannelse i 40 årene)

Skrevet

Vi har alltid jobbet 100% tidligere, men etter siste permisjon kjente vi begge at det ble i meste laget å jobbe så mye. Med tre små barn må man ha litt overskudd på hjemmebane også. Denne høsten har vi begge gått ned til 80%, og det er det beste vi har gjort for oss selv på lenge.

Vi har relativt lik inntekt, og ingen av oss har "karrierejobber" (lærer og sykepleier). Må tilføye at min mann hadde hele permisjonen med førstemann, mens jeg studerte.

Skrevet

Her jobber begge deltid, dvs jeg jobber varierende så ofte blir det fulltid likevel. Mannen jobber deltid pga helsa, jeg er hovedforsørger. Skulle gjerne ha sett at han var frisk nok til å jobbe fullt da jeg uansett har mest ansvar ift barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...