Gjest indiska Skrevet 6. november 2010 #1 Skrevet 6. november 2010 Hei! Det er to kattunger som går ute og er relativt ville. De kan berøres, men er veldig redde av seg. De er født ute og er ti uker gamle. Jeg skulle så gjerne temmet de, men har tre katter fra før inne i leilighet :/ Men jeg synes så utrolig synd på de. De bor ved ei venninne som mater de på trappa, men hva slags liv er vel det? Det begynner å bli kaldt. Tror dere at dersom jeg påtar meg ansvaret å temme disse, at jeg kan få hjelp av dyrebeskyttelsen til omplassering senere og evt. noen godtgjøring for mat osv? Er student så økonomien er ikke så god. Kan f. eks betale kastrering og chip selv og få dekket matutgifter osv. Har bare så utrolig lite lyst til å la de gå ute, men vil ikke at mine skal bli stresset heller.. Kan alltids ha de ville på soverommet. De har det vel bedre der enn ute?
Miss Muffet Skrevet 6. november 2010 #2 Skrevet 6. november 2010 Hvis du er fosterhjem, så kan Dyrebeskyttelsen dekke utgifter til mat/sand etc, de dekker nok også kastrering, chipmerking og vaksinering. Ring å hør med de, du
Gjest indiska Skrevet 7. november 2010 #3 Skrevet 7. november 2010 Hvis du er fosterhjem, så kan Dyrebeskyttelsen dekke utgifter til mat/sand etc, de dekker nok også kastrering, chipmerking og vaksinering. Ring å hør med de, du Jeg har ringt både dyrebeskyttelsen Fredrikstad (hvor kattene er) og dyrebeskyttelsen Drammen og omegn hvor jeg bor. Dessverre fikk jeg nei til å være fosterhjem hos begge, ettersom kassa er tom hos begge. Det er heller ikke plass på "krisehjemmene". Jeg forstår dyrebeskyttelsen godt, men gud for en frustrasjon
Miss Muffet Skrevet 7. november 2010 #4 Skrevet 7. november 2010 Det er dessverre et vanlig problem, det. Frustrerende for alle parter.
Leo Skrevet 7. november 2010 #5 Skrevet 7. november 2010 Ja, det er utrolig trist og frustrerende og se dyr måtte lide en slik skjebne, men desverre er det slik at det ikke en gang finnes gode hjem til alle de veltilpassede og kjælne kattungene som ble født i sommer. Kattunger som er født ute og har hatt liten eller ingen kontakt med mennesker, kan være svært vanskelige å temme til å bli "normale" huskatter og kanskje blir de det aldri. Ikke er jeg sikker på at det er noe godt liv for en katt å f.eks. sitte livredd under en sofa i uker eller måneder heller... Eller i et overfylt kattehus. Å la dem gå ute i vinter er selvfølgelig ingen løsning, så jeg ville, riktignok med stor sorg og tårer i øynene, ha sørget for å få dem avlivet hos veterinær. Ikke fordi jeg ikke er glad i katter, for det er jeg og har to stykker selv, men i slike tilfeller tror jeg det er det beste for dem. Og så kan alle de som driter i å kastrere kattene sine og som synes det er så "søtt" med kattungekull tenke seg om en ekstra gang!
Gjest indiska Skrevet 7. november 2010 #6 Skrevet 7. november 2010 Ja, det er utrolig trist og frustrerende og se dyr måtte lide en slik skjebne, men desverre er det slik at det ikke en gang finnes gode hjem til alle de veltilpassede og kjælne kattungene som ble født i sommer. Kattunger som er født ute og har hatt liten eller ingen kontakt med mennesker, kan være svært vanskelige å temme til å bli "normale" huskatter og kanskje blir de det aldri. Ikke er jeg sikker på at det er noe godt liv for en katt å f.eks. sitte livredd under en sofa i uker eller måneder heller... Eller i et overfylt kattehus. Å la dem gå ute i vinter er selvfølgelig ingen løsning, så jeg ville, riktignok med stor sorg og tårer i øynene, ha sørget for å få dem avlivet hos veterinær. Ikke fordi jeg ikke er glad i katter, for det er jeg og har to stykker selv, men i slike tilfeller tror jeg det er det beste for dem. Og så kan alle de som driter i å kastrere kattene sine og som synes det er så "søtt" med kattungekull tenke seg om en ekstra gang! Jeg forstår godt synspunktet ditt, men jeg er litt uenig. Å avlive friske kattunger er galt, dessuten vet jeg ikke om noe veterinærkontor som gjør dette (som strider mot dyrevernsloven paragraf 2). De er ikke totalt ville, de er komfortable i menneskelig nærvær men kan ikke håndteres. Hvis jeg ikke etter flere måneder har fått temmet de, vil de selvsagt måtte avlives fordi de da går under paragraf 2 unntak om sykdom eller skade som vedvarer og ikke kan behandles, og veterinærer vil da kunne gjøre det. Jeg tok kontakt med SPCA her i Buskerud, og de var villige til å hjelpe meg :-) Forøvrig så jeg akkurat en annonse på finn. "Kattunger søker hjem ellers må de avlives". Da sendte jeg en ganske så flott melding til telefonnummeret som stod opplyst. Håper hun tenker seg om før hun setter katta på tjukka igjen.
Gjest BabyBlue Skrevet 7. november 2010 #7 Skrevet 7. november 2010 Sender en stor klem til deg TS! Mange folk skulle sikkert ha blitt kvitt pusene på en effektiv og hjerterå måte, så heldigvis ble de tatt hånd om av en som faktisk bryr seg! Håper ting ordner seg for småtassene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå