AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #1 Skrevet 6. november 2010 Hei! Se for dere dette: - Person i starten av 20-årene - Student på et studium som gir et ettertraktet og trygt yrke hvor man kan forvente startlønn på ca. 500 000 kr etter endt utdanning. Har ca. 4 år igjen av studiet. - Jobber fulltid noen uker på sommeren + tjener noen tusenlapper ellers i året, men prioriterer studiene og lever stort sett på Lånekassen. Dersom denne personen på et eller annet vis klarer å skrape sammen 1 000 000 kroner i egenkapital - er det da sannsynlig at vedkommende får innvilget et lån på, la oss si, 400 000 kroner til 600 000 kroner for å kjøpe leilighet?
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #2 Skrevet 6. november 2010 Nei, egenkapitalen forteller bare hvor lite lån du trenger. De regner ut betalingsevne pr måned etter SIFO tallene, så om du feks kan betale 7000 i lån om sommeren, og likevel ha nok til alle SIFO faste utgifter, så vil ikke det hjelpe deg. Du skal kunne betale lånet resten av året også. Du må nok vente til du får full jobb.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #3 Skrevet 6. november 2010 Neppe, siden betalingsevnen er svært liten med kun studielån og "fulltid noen uker på sommeren + tjener noen tusenlapper ellers i året".
bttb Skrevet 6. november 2010 #4 Skrevet 6. november 2010 Det kan hende du får. Jeg kunne fått lån på opp mot 1.7 - 1.8 sammen med samboeren min som jobber, på grunnlag av en inntekt på 80 000 i året + studielånet. Dette var en lokalbank, har inntrykk av at de er litt snillere, samtidig som det var før 10% EK regelen kom (og det har du jo uansett i orden).
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #5 Skrevet 6. november 2010 Det skal vel ikke så mye penger til for å kunne betjene et lån på 400 000 kroner? Låner man den summen, nedbetalingstid på 15 år og worst case-rente på 8 % så blir det litt i overkant av 4300 kroner pr. måned. Så kommer fellesutgifter, strøm og en del andre utgifter i tillegg... Totalt så blir det vel ganske mye penger, men så er jo også lånekasseutbetalingen på 8900 kroner pr. måned, lønnen ellers noe høyere og det er alltids muligheter til å jobbe ca. en dag pr. uke. Det er ikke meg dette handler om, men en venn som mener han har funnet veien til lykke. Jeg er også skeptisk, og er fornøyd med å ha null ansvar som leietager :gjeiper: Men jeg har jo hørt om flere som tar opp ganske store lån i starten av studieløpet sitt, når de er studenter på profesjonsutdanninger med gode jobbutsikter.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #6 Skrevet 8. november 2010 men så er jo også lånekasseutbetalingen på 8900 kroner pr. måned, lønnen ellers noe høyere og det er alltids muligheter til å jobbe ca. en dag pr. uke. Kommer bare 6300 kr hver måned, men ca 17 000 i august og januar, men disse går jo opp i dragsuget av pensumbøker hvert semester
AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #7 Skrevet 8. november 2010 Jeg vil tro det går an å få lån med de forutsetningene, men det kommer selvsagt an på flere faktorer - hvor mye utgifter det er totalt på boligen (hvis fellesutgiftene er 4-5000 er det plutselig ganske dyrt i tillegg til lån), hvor stort studielånet hans er/blir og om banken tar hensyn til jobbutsiktene hans (de har nok blitt strengere for endel bransjer nå enn før finanskrisa). Det at det er fire år igjen til han er ferdig som student er kanskje negativt. Og i den situasjonen vil vel forskjellen på 400 og 600 000 utgjøre litt... Men jeg ville i hvert fall undersøkt med banken i den situasjonen. Det er dumt å som student ha for stor formue også i "rene penger", hvis man investerer i bolig vil likningsverdien synke og man kan slippe unna å miste stipendandelen fra lånekassa hvis man i tillegg har litt lån. J
AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #8 Skrevet 8. november 2010 Det er absolutt mulig. En venninne av meg fikk lån på 700 000 som førsteårs(!) medisinstudent fordi hun og samboeren hadde ca 1 mill i egenkapital.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #9 Skrevet 9. november 2010 Dersom denne personen på et eller annet vis klarer å skrape sammen 1 000 000 kroner i egenkapital - er det da sannsynlig at vedkommende får innvilget et lån på, la oss si, 400 000 kroner til 600 000 kroner for å kjøpe leilighet? Det ville jeg tro. Men det beste er selvfølgelig å snakke med banken om det . Mannen min var nylig student i 3 år. I den fasen kjøpte vi oss hus og hadde et felles lån på halvannen mill. Det gikk helt greit. Jeg regner med det var fordi belåningsgraden var noen og tredve prosent, så sånn sett var bankens penger ganske sikre.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #10 Skrevet 9. november 2010 Kommer bare 6300 kr hver måned, men ca 17 000 i august og januar, men disse går jo opp i dragsuget av pensumbøker hvert semester Det stemmer vel ikke? Det må i så tilfelle variere fra person til person, studie til studie? Mannen min var student med rundt 8000 utbetalt i måneden fra lånekassa.
Thorn Skrevet 9. november 2010 #11 Skrevet 9. november 2010 Ei venninne av meg kjøpte leilighet til 900 000, hun hadde 300 000 i egenkapital og fikk tilbud om å låne hele summen. Da var hun riktignok nesten ferdig med en bachelor, men hun fortalte i banken at hun skulle studere videre og kun hadde studielån som inntekt. I samme bank fikk brodern tilbud om lån på 1.8 millioner med egenkapital på 100 000 og lønn på rett under 400 000. Så noen banker er tydligvis litt enklere å få lån i enn andre!
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #12 Skrevet 9. november 2010 Det er absolutt mulig. En venninne av meg fikk lån på 700 000 som førsteårs(!) medisinstudent fordi hun og samboeren hadde ca 1 mill i egenkapital. Mannen min var nylig student i 3 år. I den fasen kjøpte vi oss hus og hadde et felles lån på halvannen mill. Det gikk helt greit. Jeg regner med det var fordi belåningsgraden var noen og tredve prosent, så sånn sett var bankens penger ganske sikre. Det er noe helt annet å få lån når man er to enn å få lån alene, student eller ikke...
Lista Skrevet 9. november 2010 #13 Skrevet 9. november 2010 Det stemmer vel ikke? Det må i så tilfelle variere fra person til person, studie til studie? Mannen min var student med rundt 8000 utbetalt i måneden fra lånekassa. Jo, dette stemmer jo. Spiller da ingen rolle hva man studerer. Det er likt for alle studenter. 17 000 utbetalt i januar og august, og 6676 kr i mnd. i sept-des, feb-mai.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #14 Skrevet 9. november 2010 Ei venninne av meg kjøpte leilighet til 900 000, hun hadde 300 000 i egenkapital og fikk tilbud om å låne hele summen. Da var hun riktignok nesten ferdig med en bachelor, men hun fortalte i banken at hun skulle studere videre og kun hadde studielån som inntekt. I samme bank fikk brodern tilbud om lån på 1.8 millioner med egenkapital på 100 000 og lønn på rett under 400 000. Så noen banker er tydligvis litt enklere å få lån i enn andre! Husker du hvilken bank dette var i?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #15 Skrevet 9. november 2010 Jo, dette stemmer jo. Spiller da ingen rolle hva man studerer. Det er likt for alle studenter. 17 000 utbetalt i januar og august, og 6676 kr i mnd. i sept-des, feb-mai. Da må det i så tilfelle være nytt nå i høst.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #16 Skrevet 10. november 2010 Da må det i så tilfelle være nytt nå i høst. Nei, jeg tror studenter med barn får utbetalt litt mer - barnetillegg...?
Thorn Skrevet 10. november 2010 #17 Skrevet 10. november 2010 Husker du hvilken bank dette var i? Sparebanken Vest
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #18 Skrevet 10. november 2010 Morsomt å få flere inspill Studiestøtten fra Lånekassen utgjør 89 000 kroner pr. studieår, dvs. at disse pengene betales i løpet av 10 måneder - altså i gjennomsnitt 8900 kroner pr. måned. I tillegg kommer reisestipend, men det utgjør jo bare småpenger hvis man ikke kommer fra langt nord og studerer langt sør og vice verca. Det stemmer også at beløpet i august og januar er større enn ellers, slik at betalingene i de andre månedene blir på rundt 6700 kroner. For min egen del må jeg si at etter alle utgifter er betalt i jan/aug, så er det noen ekstra tusenlapper igjen som settes på konto - selv om pensumbøker koster mye. Har hørt at lokalbanker som man har hatt et forhold til lenge er litt mer løsslupne med tanke på å gi lån, enn hva "fremmede" banker i større byer kan være. Så det er kanskje et tips å ta med seg, men så må man jo tenke på at lånet skal betales også, for når man har fått innvilget lån har man jo bare akkurat begynt på det hele Det som vennen min snakker om er ganske små leiligheter, enten ettroms eller toroms. Felleskostnadene skal holdes så lave som mulig, gjerne ned på under 1000-lappen, men i alle fall ikke over 2000 kroner. Tror det vil være umulig for han å både ha lån OG måtte betale mye på fellesgjeld. Poenget er vel bare at hvis det skulle ordne seg med disse pengene, så vil det vel økonomisk sett lønne seg å investere i noe, for å ikke miste for eksempel Lånekassen-penger. Samtidig sier han at det er kjedelig å betale flere tusen kroner i måneden på noe som aldri vil bli hans (leie), og det er jeg jo helt enig i. Hilsen TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå