Gå til innhold

Kjøpe kamera!

Gjest adinterim

Hjelp??  

1 stemme

1. 1. Canon EOS 400d eller EOS 1000d?

• 400d
      0
    • 1000d
      1

Anbefalte innlegg

Gjest adinterim

Jeg har alltid hatt fotografi som en liten hobby, men siden det gamle digitalkameraet mitt ble ødelagt har det vært lite med det. Nå tenker jeg på å kjøpe meg speilrefleks, men er ikke sikker på hvilket.

Jeg har sett litt på finn og funnet noen bra annonser, men venner mener jeg burde kjøpe på butikk så jeg har garantien å falle til hvis noe skulle ødelegges. Hva mener dere?

Hvis jeg kjøper på finn blir det et Canon eos 400d, og så skal jeg kjøpe vidvinkel senere. Hvis jeg kjøper på butikk, blir det nok 1000d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nedfall

Hvorfor ikke ett EOS 450D? Det har bedre data enn både 400D og 1000D. 400D har dessuten bare kortplass for CF (CompactFlash), noe som gjør at du også trenger en ekstra kortleser for å få hentet ut bildene (du kan selvsagt bruke usbkabel, men det er en krøkkete løsning). De andre to bruker SD (Secure Digital), noe som mange nyere pcer tar direkte i den innebygde kortleseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DETTE er jo et meget bra kamera til en bra pris, eller?

Det er det jeg har. Det er mer profft enn både 1000d og 400d. Litt eldre dog, men fantastisk mye bedre kvalitet på bildene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har nikon D3000 og er storfornøyd. Er nybegynner i speilrefleksverden så kamerat er helt perfekt for meg! betalte 3000 kr for pakke med bla minnebrikke, veske osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt fotografi som en liten hobby, men siden det gamle digitalkameraet mitt ble ødelagt har det vært lite med det. Nå tenker jeg på å kjøpe meg speilrefleks, men er ikke sikker på hvilket.

Jeg har sett litt på finn og funnet noen bra annonser, men venner mener jeg burde kjøpe på butikk så jeg har garantien å falle til hvis noe skulle ødelegges. Hva mener dere?

Hvis jeg kjøper på finn blir det et Canon eos 400d, og så skal jeg kjøpe vidvinkel senere. Hvis jeg kjøper på butikk, blir det nok 1000d.

Vel, hvis du vil ha et av amatørkameraene 400, 450 eller 1000 (og ikke det semiproffe 40d) så:

Eos 400D har fordelen med at det kan bruke infrarød fjernkontroll og at det har sensorer som slår av skjermen. Det har hakket mer avansert autofokus system og en større buffer for lengre bildeserier.

1000D kan derimot tilby mye som både nybegynnere og viderekomne setter pris på. Bedre batterikapastitet, live view, autoiso,info om iso i søkeren. Egen meny som kan konfigureres. Sensor rens. Det har samme bildebrikke som 400D, men den har fått en liten fintuning. 1000D har også støy redukson på høyere iso verdier. I noen tilfeller så leveres 1000D med det bedre og nye objektivet med bildestabilisator (IS).

En meget omfattende test og sammenlikning kan du imidlertid lese HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips til alle som skal kjøpe dSLR er å gå i butikken og prøve kameraene. Hold dem i hånden, se hvilke som passer der. Rent kvalitetsmessig er de aller fleste kameraene innen samme prisklasse like, men det er store forskjeller i hvordan menyer er bygget opp, hvor knapper står, hvordan ting funker og ikke minst byggekvalitet. Som sagt, ta deg en tur og se hva du liker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest adinterim

Valget har falt på et 400d fra en svensk side, 3000 kroner for kamera, standardobjektivet, fjernkontroll, batteri og lader :) Så nå begynner søket etter en billig vidvinkel, som jeg skal belønne meg selv med i januar :) Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Mitt tips til alle som skal kjøpe dSLR er å gå i butikken og prøve kameraene. Hold dem i hånden, se hvilke som passer der. Rent kvalitetsmessig er de aller fleste kameraene innen samme prisklasse like, men det er store forskjeller i hvordan menyer er bygget opp, hvor knapper står, hvordan ting funker og ikke minst byggekvalitet. Som sagt, ta deg en tur og se hva du liker.

Veldig godt råd aluminium :)

Resultatet for egen del ble (overraskende faktisk, ettersom jeg alltid har vært en Olympus fantast av de sjeldne) - et Fuji FinePix HS10.

Gir meg de mulighetene jeg var på jakt etter i et kamera som satt som støpt i min hånd :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget har falt på et 400d fra en svensk side, 3000 kroner for kamera, standardobjektivet, fjernkontroll, batteri og lader :) Så nå begynner søket etter en billig vidvinkel, som jeg skal belønne meg selv med i januar :) Noen tips?

Billig og vidvinkel passer dessverre ikke sammen i samme setning. De billigste får du fra omtrent 3000 kr og de som ofte får best omtale ligger på rundt 5500-6000 kr. Hvis du tar en titt på denne oversikten så finner du objektiver som passer ditt kamera. De som har en brennvidde som begynner på noe rundt 8-12 mm er dedikerte vidvinkelobjektiver.

Jeg vil mye heller anbefale deg å prøve deg frem med kameraet du kan kjøpt og finne ut om du virkelig trenger et dedikert vidvinkelobjektiv. Kanskje vil du ha mer glede av et objektiv til et helt annet formål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...