Gå til innhold

Klær som luter surt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg har treningstøy som lukter surt og er flekkete. Jeg får verken bort flekkene eller lukta, har vasket få plagg i maskinen og vasket kokvask på 90 grader 2 ganger, samt brukt vaskemiddelet Nøytral deretter Blenda..

Noen tips råd?

Jeg har flyttet til en plass der en bare får bruke vaskemaskinen hver 14 dag. Det er akuratt som om lukta har fått satt seg skikkelig i treningstøy som sports bh er og lignede..

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan prøve å legge plaggene i eddik og kaldt vann over natten før du vasker de, men dette fungerer ikke like bra når du har vasket de på høy varme først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Jeg ville prøvd å kjøre en tom maskin med masse vaskepulver i på 90 grader et par ganger. Eventuelt tror jeg du skal kunne bruke litt eddik.

Som oftest er det nemlig maskinen som er problemet.

Tøyet ville jeg hengt ut til grundig lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å kjøre en tom maskin med masse vaskepulver i på 90 grader et par ganger. Eventuelt tror jeg du skal kunne bruke litt eddik.

Som oftest er det nemlig maskinen som er problemet.

Tøyet ville jeg hengt ut til grundig lufting.

Vaskemaskinen var nesten tom begge gangene jeg vasket da,- bortset fra et par sprts BHer og en topp.

Burde jeg likevel kjøre vaksemaskinen på tom gang?

Ellers så ble tøyet luftet i mellom tiden. Det er egentlig at klærne lukter litt svette enda som er problemet :rødme: -ikke at tøyet har ligget og blitt surt. Har ikke hatt dette problemet tidligere, men før jeg flyttet pleide jeg og vaske klærne mine samme dag om de var veldig skittende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger du opp klærene med en gang de er ferdig?

Her har klærene en tendens til og lukte surt hvis klærene ligger i maskina lenge, og hvis du ikke har tid til og henge opp klærene med en gang burde du åpne døra til vaskemaskin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger du opp klærene med en gang de er ferdig?

Her har klærene en tendens til og lukte surt hvis klærene ligger i maskina lenge, og hvis du ikke har tid til og henge opp klærene med en gang burde du åpne døra til vaskemaskin :)

Jeg henger opp klærne med en gang ja :) . Og jeg pleier også og henge opp klærne til tørk også vasker jeg de så fort jeg har muligheten, -men det er jo ikke så ofte..

Ellers så ble tøyet luftet i mellom tiden. Det er egentlig at klærne lukter litt svette enda som er problemet :rødme: -ikke at tøyet har ligget og blitt surt. Har ikke hatt dette problemet tidligere, men før jeg flyttet pleide jeg og vaske klærne mine samme dag om de var veldig skittende...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et annet problem er at det er slike gule svette merker under armene på klærne samt at de lukter litt svette.

Ringte ei venninne og spurte henne til råd og hun sa at jeg ikke måtte vakse klærne med edikk da edikk binder fargen bedre til tøyet!

Nå sier jeg ikke at dere tar feil og hun har rett men jeg ble usikker :sukk:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddik binder farge, ja, men fjerner også lukt. Så spørsmålet blir kanksje om man vil ha klær med lukt eller flekker?

Flekker kan i noen tilfeller klores vekk, men ikke alle fibre tåler klor. Men se det sånn, enten så tåler plagge kloring og kan fortsatt brukes, det tåler det ikke ; blir ødelagt og kastes, eller det blir aldri brukt pga flekker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Skyll opp tøyet ditt i vasken og heng det til tørk etter trening. Så vasker du det i maskinen ved neste vaskedag.

Godt mulig du må til å kjøpe nytt treningstøy, jeg har ihvertfall sjelden fått bort svettelukt om den først har fått satt seg... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å legg treningstøyet i salmiakk før du vasker det. Dette bruker jeg til å fjerne lukt fra treningstøy innimellom. Jeg har også brukt det på håndball kne beskyttere. Funker som bare juling!

Du kan også forsøke å fryse ned klærne. Dette vet jeg mange gjør med dongeri bukser som de vil vaske minst mulig.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer har samme problemet med enkelte plagg, han trener ikke men han har mange fotballskjorter (typ ManU osv) som han går med til hverdags. Det er noe med stoffet i disse, stoffet lukter rett og slett rart etter en stund. Disse trøyene kan bare vaskes på 40 grader (sikkert pga de reklametrykkene osv), og uansett hvor mange ganger de blir vasket, så lukter de rart. Noen ganger svette, men som regel lukter de bare... "rart". De andre klærne hans lukter ikke sånn. Kanskje det går an å prøve eddik til disse fotballtrøyene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja eddik var en "livredder" for meg, var en periode all 40 vaska lukta surt. Noe av grunnen var nok at jeg vasket for fulle maskiner, en annen grunn er hvis man lar klærne bli liggende i maskinen for lenge. Best å henge dem opp innen 2-3 timer, spesielt hvis man har det varmt på vaskerommet.

Kjør også maskinen på 90 innimellom, da blir alle bakterier drept.

Endret av Vinnie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...