Gå til innhold

Hvem tar initiativ til sosiale aktiviteter i et forhold?

Bernina

Anbefalte innlegg

Er ikke begge deler like nødvendig?

Jo hvis det skal bli gjort noe så.

Men trådens tittel er "hvem tar initiativet" - betyr ikke at samme person sørger å få det gjennonført.

Tviler ikke! hehe Og etter hva jeg har forstått så har såkalte vitenskaplige undersøkelser også vist at det som regel er dere damemenneskene som ligger bak feriene i parforholdene.

Du spurte om jeg kunne svare ærlig på om det ville blitt like mye reiser om mannen min måtte bestille. Og jeg svarte ærlig JA. Så i MITT tilfelle så stemmer ikke de "vitenskaplige undersøkelsene" du mener å ha sett. Ettersom min mann står bak over halvparten av våre ferier. Det er bare "arbeidsfordelingen" i vårt forhold og min glede ved å rote på nettet etter flypriser som gjør at jeg gjør jobben. :ler2:

Mulig disse "vitenskaplige undersøkelsene" stemmer for charterturer for småbarnsfamilier - noe vi ikke gjør så mye av.

Forresten så tar jeg så og si aldri initiativet til å gå på kunstutstillinger, teater eller kino. Det er det mannen min som gjør. I de tilfellene så setter jeg meg bare inn i bilen og blir med. :)

Poenget mitt er bare at VELDIG MANGE mannfolk ønsker seg slik det var i "the good old days"!

Far leser avisen, og mor ... gjør resten ;):ler:

Er dette bare din ønskedrøm eller??

Også sier du at VELDIG MANGE mannfolk ønsker seg det for å innbille damen du evnt. skulle treffe om at dette er en sann virkelighet.

Tror du skal lete lenge etter en sånn dame. :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget mitt er bare at VELDIG MANGE mannfolk ønsker seg slik det var i "the good old days"!

Far leser avisen, og mor ... gjør resten ;):ler:

...VELDIG MANGE mannfolk er altså single???

I dag leser både mor og far avisen skjønner du !! :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...VELDIG MANGE mannfolk er altså single???

I dag leser både mor og far avisen skjønner du !! :ler:

"Nøden lærer naken kvinne å spinne."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trådens tittel er "hvem tar initiativet" - betyr ikke at samme person sørger å få det gjennonført.

Nei, det er sant :)

Du spurte om jeg kunne svare ærlig på om det ville blitt like mye reiser om mannen min måtte bestille. Og jeg svarte ærlig JA. Så i MITT tilfelle så stemmer ikke de "vitenskaplige undersøkelsene" du mener å ha sett. Ettersom min mann står bak over halvparten av våre ferier. Det er bare "arbeidsfordelingen" i vårt forhold og min glede ved å rote på nettet etter flypriser som gjør at jeg gjør jobben. :ler2:

Joa, men jeg tror nok ikke akkurat at han er lei seg for at du tar den jobben ;)

Er dette bare din ønskedrøm eller??

Også sier du at VELDIG MANGE mannfolk ønsker seg det for å innbille damen du evnt. skulle treffe om at dette er en sann virkelighet.

Tror du skal lete lenge etter en sånn dame. :lete:

Det nok ikke BARE min ønskedrøm det, nei ;)

Men jeg er faktisk for likestilling. Innen rimelighetens grenser selvfølgelig. Og jeg har blitt såpass gammel at jeg ser fordelene med at hun også har en inntekt.

Så jeg leter faktisk ikke etter en husmor ifra 50-tallet, nei.

Men at hun klarer og gidder vanlige huslige oppgaver er allikevel VIKTIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men jeg tror nok ikke akkurat at han er lei seg for at du tar den jobben ;)

Det hadde jo vært teit om han ble lei seg for at jeg gjør noe jeg har lyst til.

Men at hun klarer og gidder vanlige huslige oppgaver er allikevel VIKTIG.

Det er viktig for begge kjønn det - å finne en partner som klarer og gidder vanlige huslige oppgaver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig for begge kjønn det - å finne en partner som klarer og gidder vanlige huslige oppgaver!

Ja, jeg mener det.

Det store marerittet er å surre seg borti et individ som bare roter og surrer, og som aldri gidder noe som helst av huslige oppgaver.

Men så er jeg også noe pedantisk som visstnok skal være relativt typisk for min personlighetstype ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig enig i at det er merkelig.

Men "noen" påstår da at det kun er kvinnen som tar initiativet til det sosiale. Ja, at hun til og med bestemmer.

Jeg synes det er rart for i mine forhold har det alltid vært noe vi begge har tatt initiativ til. Er jeg da veldig unik og spesiell, er mennene jeg har vært sammen med veldig spesielle eller????

Det er ikke merkelig i det hele tatt, men et meget interessant tema. Hos oss er det meg som tar initiativ til ALLE sosiale begivenheter.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke merkelig i det hele tatt, men et meget interessant tema. Hos oss er det meg som tar initiativ til ALLE sosiale begivenheter.

S

Og du er da kvinne eller mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis han da sier "Hei!! Skal vi reise til Dubrovnik. Der så det allright ut. Dit kunne jeg tenke meg å dra. Hva med mai neste år?"

Og du svarer "Ja, det har jeg også lyst til"

Selv om du da sjekker billetter på nettet så er det jo strengt tatt han som hadde ideen og som tok initiativet!!

Ja, jeg mener det.

Det store marerittet er å surre seg borti et individ som bare roter og surrer, og som aldri gidder noe som helst av huslige oppgaver.

Men så er jeg også noe pedantisk som visstnok skal være relativt typisk for min personlighetstype ;)

Helt enig med deg Steinar!!!! Wow!!!

I tillegg så setter jeg pris på at man har orden i økonomien! Gidder ikke folk som roter og surrer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis han da sier "Hei!! Skal vi reise til Dubrovnik. Der så det allright ut. Dit kunne jeg tenke meg å dra. Hva med mai neste år?"

Og du svarer "Ja, det har jeg også lyst til"

Selv om du da sjekker billetter på nettet så er det jo strengt tatt han som hadde ideen og som tok initiativet!!

Det har du helt rett i!!! Ergo - det er mannen min som tar initiativ til våre feriereiser! :)

(så du på firestjernes-reise du også eller?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Steinar!!!! Wow!!!

I tillegg så setter jeg pris på at man har orden i økonomien! Gidder ikke folk som roter og surrer der.

Skål! :ol: hehe

Enig med deg i at folk som ikke skjønner begrensningene i egen økonomi er problemer man ikke trenger.

Alt går mye lettere med folk som er samarbeidsvillige og har sunt folkevett.

Men dette er dessverre ikke alltid like lett å finne.

Altså i den rette "innpakningen" - for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er motbevist av Golden og Antonsen!

Jeg mente med uttrykket "Nøden lærer naken kvinne å spinne." at utviklingen og likestillingen i det norske samfunnet har gjort at de fleste menn har måttet tilpasse seg kvinners forventninger - hvis de ikke ønsker å forbli single.

Hvordan har Golden og Antonsen motbevist dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente med uttrykket "Nøden lærer naken kvinne å spinne." at utviklingen og likestillingen i det norske samfunnet har gjort at de fleste menn har måttet tilpasse seg kvinners forventninger - hvis de ikke ønsker å forbli single.

Hvordan har Golden og Antonsen motbevist dette?

De satt en naken kvinne ut i kulda og ventet på at hun skulle lære seg å spinne....!! det klarte hun ikke gitt! :skratte: (de kjente selvsagt ikke til temaet i denne tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan love deg at terskelen for å reise på ferie er betydelig høyere når man må ordne med alt det (u)praktiske selv og dessuten reise alene. Men jeg ser jo eksempler på de som gjør dette med glede også.

Unnskyld meg, men hvor mye praktisk er det å ordne med å dra på en tur alene?

a) finne dato

b) kjøpe billett

c) ordne sted å bo

d) pakke

e) reise

Jeg er god på å arrangere store sammenkomster, så i parforhold har jeg ofte ordnet dette. Men jeg er som regel ikke den mest sosiale når jeg er i forhold, så de mer spontane sosiale greiene, har ofte han arrangert. Gå på pubben med kompiser og se på fotball, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på behovet for alenetid som å ha en direkte sammenheng med å være sosial eller ikke.

F.eks kan en kvinne og en mann i et parforhold ha ca samme behov for alenetid. Da mener jeg altså når man er helt alene og for seg selv. Paret i sammen regner jeg altså IKKE som såkalt alenetid.

Samme kvinne og mann kan da allikevel ha ulike sosiale behov. F.eks kan mannen syns at det er nok å stort sett ha tid i sammen med sin nærmeste familie (dama og eventuelle barn), mens dama i tillegg også ønsker å ha mer tid i sammen med slekt og sin omgangskrets.

I dette eksemplet vil da dama ha et større sosialt behov enn mannen SELV OM de begge har ca samme behov for alenetid.

Heller ikke her er jeg enig. Jeg er sosial, men har også et stort behov for alenetid, også i forhold. Tidligere partnere har som regel hatt et mindre behov for dette, og har da vært mer sosiale enn meg med fester, kompisturer osv. Det har jeg syns har passet meg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hvor mye praktisk er det å ordne med å dra på en tur alene?

:jepp:

Min erfaring er at det nesten er enklere å dra på tur når man er alene enn når man er to eller flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Og er man to, venner eller par, så er det enkelt og greit å fordele oppgavene? Eller ta en kveld og ei flaske vin og sitte på nettet og bestille. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...