Gjest idakaroline Skrevet 5. november 2010 #1 Skrevet 5. november 2010 Jeg holder til i London for øyeblikket og skal hjem noen dager før julaften. Jeg tenkte at jeg skulle kjøpe alle julegavene her og ta med meg hjem. Det blir jo også det mest praktiske, siden jeg helt sikkert ikke får tid til å handle med det samme jeg er tilbake i Norge igjen. Er jo også stas å få julegave fra London! Jeg vet at når det gjelder håndbagasje og gaver, så blir gavepapiret revet av i sikkerhetskontrollen (vet dette av erfaring og har hatt en slektning som har jobbet med dette) siden de da skal kontrollere hva som faktisk går igjennom. Det jeg da lurte på er om det er dumt å pakke inn gavene man skal ha i kofferten? Kofferten blir jo scannet den også, før den havner på flyet. Det er jo litt kjedelig og ha pakket inn gavene veldig fint også må personalet som arbeider med dette rive det av for å kontrollere. Det samme tenker jeg på når det kommer til tollen. Selvom man ikke har noe å fortolle, kan det jo ofte bli tatt stikkprøver. Er det noen som har erfaring med dette og hva det evt lønner seg å gjøre?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2010 #2 Skrevet 5. november 2010 Du svarer vel egentlig på ditt eget spørsmål. Det finnes vel ingen fornuftige grunner til å pakke inn før flyturen?
Gjest Badabing Skrevet 5. november 2010 #3 Skrevet 5. november 2010 (endret) Så lenge du ikke kjøper spesielle gadgets/elektronikk, porselen eller bestikk, så vil jeg si du kan pakke dem inn. Ofte sender sikkerhetskontrolløren det for seg, og da ser de nøyaktig hva som er i pakken. Eller så flyr jeg utenlands flere ganger i året, og jeg har aldri opplevd at de har sjekket meg i tollen. Kan ha uflaks, men det hadde jeg ikke giddet å tenke på. Endret 5. november 2010 av Badabing
Gjest idakaroline Skrevet 5. november 2010 #4 Skrevet 5. november 2010 Så lenge du ikke kjøper spesielle gadgets/elektronikk, porselen eller bestikk, så vil jeg si du kan pakke dem inn. Ofte sender sikkerhetskontrolløren det for seg, og da ser de nøyaktig hva som er i pakken. Eller så flyr jeg utenlands flere ganger i året, og jeg har aldri opplevd at de har sjekket meg i tollen. Kan ha uflaks, men det hadde jeg ikke giddet å tenke på. Er nettopp det at jeg har tenkt å kjøpe spesielle gadgets, men det går det jo an å sende i bagasjen uten fare? Jeg tenker at det kanskje kan være større sjanse for at de plutselig sjekker folk i tollen rett ved juletider, så jeg vet likevel ikke helt om jeg tar sjansen på å pakke inn gavene før jeg reiser. Det er jo ikke noe problem å kjøpe gavepapir her og ta med seg heller
Gjest Badabing Skrevet 5. november 2010 #5 Skrevet 5. november 2010 Er nettopp det at jeg har tenkt å kjøpe spesielle gadgets, men det går det jo an å sende i bagasjen uten fare? Jeg tenker at det kanskje kan være større sjanse for at de plutselig sjekker folk i tollen rett ved juletider, så jeg vet likevel ikke helt om jeg tar sjansen på å pakke inn gavene før jeg reiser. Det er jo ikke noe problem å kjøpe gavepapir her og ta med seg heller Gadgets kan du sende i innsjekket bagasje, ja. Men ville nok heller tatt dem med uinnpakket i håndbagasje om det er veldig dyre ting.
Gjest idakaroline Skrevet 5. november 2010 #6 Skrevet 5. november 2010 Ja, det er sant! Får bare krysse fingrene for at alt går som det skal og at jeg ikke blir stoppet i tollen Og jeg satser på å ta med meg et par ruller med gavepapir også pakker jeg det inn når jeg er i Norge
Athene Skrevet 6. november 2010 #7 Skrevet 6. november 2010 Jeg pleier å handle julegavene i utlandet, gjerne i London, hvert år. Som regel går det helt greit å både sende innpakkede gaver og å ta dem med gjennom sikkerhetskontrollen. Men det kommer litt ann på hva det er, gaver med mye elektronikk eller av spesielle materialer krever at de må se nærmere på hva du har, da må det pakkes opp. Blant annet har marsipan (!) en del av de samme karakteristikka som sprengstoff, så her vil de ofte se. Men i fjor fikk jeg blant annet med meg innpakket marsipan (i sendt bagasje, men kofferten var åpnet) og en kitchenaid maskin (i sikkerhetskontrollen - de så hva det var på skjerm) hjem fra London.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå