Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Åh, nå ble jeg påmint hvordan det var å leie gjennom samskipnaden i Volda for endel år tilbake... Standard og pris var nokså ok, men samskipnaden var dårlig til å utbedre feil og mangler (husker jeg sa fra om et vindu som trakk veldig, de foreslo å teipe igjen.. jaja, oppvarming var inkludert, så de som tapte penger), og de var generelt negative og korte ved henvendelser. Da jeg flyttet ut vasket jeg hybel, noen fellesarealer (bad og gang med skap, og kjøkken), og gjorde en grundig jobb - jeg brukte faktisk flere dager og vet jeg kan vaske... Likevel fikk jeg trekk i "depositumet" for helt bagatellmessige ting, og kjenner flere andre som har fått trekk pga skader som var der fra før osv. Der var det slik at de gikk over med hvite hansker for å se etter støv - selv om det kunne ta flere måneder før hybelen ble utleid igjen. Jeg har leid privat flere ganger i ulike deler av landet og med ganske forskjellig forhold til huseier i de enkelte tilfelle, men aldri opplevd at noen har klagd (men ville forventet klage og erstatningsansvar om jeg ødela noe eller visste jeg hadde vasket for dårlig).

Senere har jeg, på tross av et negativt forhold til én samskipnad, bodd i studenthybel gjennom samskipnaden i Ås, og der er det en annen praksis, uten depositum. Da jeg flyttet inn var hybelen ganske inngrodd av gammelt møkk (langs lister og mye fett rundt håndtaket på døra), fellesarealet var ok, men ting som burde vært skiftet etter forrige runde med beboere manglet - dusjslangen var helt herpa og vi manglet propp til vasker. Standarden generelt var nok lavere enn i Volda og det var nokså dårlig vedlikehold av uteområder, med søppel og forvokst ugras. Da jeg flyttet ut besto vaskesjekken i at en dame kom inn og såvidt så seg rundt i leiligheten før hun sa det var ok, og da var jeg ikke en gang ferdig med å vaske... det er mange internasjonale studenter i Ås med varierende oppfatninger av hva "vask" er, så mulig den slepphendte kontrollen er en konsekvens av at de må prøve å behandle norske og u-landsstudenter likt. Generelt vil jeg si at opptatningen av SiÅs er mer positiv enn den i Volda, med hyggeligere folk ansatt og ikke den samme utnyttingen i forhold til utvasking o.l., men det har også vært mye rot med feil fakturaer, ting som mangler (det var f eks ikke røykvarsler på hybelen, dette måtte jeg si fra om flere ganger) osv.

Har også en følelse av at samskipnadene opererer etter andre regler enn private utleiere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...