Gå til innhold

Rengjøring av hybel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så forbanna nå, her har vi skrubba hele leiligheten på 50 kvm så får vi beskjed om at det ikke var bra nok og at de brukte 10 timer på å rengjøre. Altså hele depositumet på 5000,-

Det er jo liksom et seriøst firma, studentskibnaden.

Åssen kan det være mulig?? At vi liksom er så skitne at man bruker 2 timer pr 5 kvm???

D avi overtok leiligheten var det skittent og vi gav beskjed om det, vasket og ordnet. Vi tenkte at slik vil vi i hvertfall ikke at andre skal oppleve når vi leverer leiligheten fra oss og vasket vegger, tak, gulv og alt. Så får vi bar eregning på 5000,- ( de trekker det fra dep. og vi får da ikke dep tilbake?!)

Ikke engang en sjanse til å rengjøre på nytt det de mener ikke er bra, slik som når vi kjøpte leilighet og vi ikke synes det var bra. Da kom de og rengjorde selv.

Nei vet ikke hva jeg skal tenke....

Noen som har opplevd lignende før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Samskipnaden i Alta har også noen slike tilfeller på samvittigheten... men hva står det i kontrakten da? Står det ikke at dere skal ha en sjanse til med rengjøringen? Og tok dere bilder av forholdene da dere flyttet inn og det var skittent?

Ellers så er det ikke utenkelig at de tar 5000 for å rengjøre en leilighet på 50 kvm, de har jo antakelig leid inn noen, og firma tar jo endel for en hel dag når det gjelder nedvask.

Dessuten kan man ikke stole på samskipnader når det gjelder leiligheter/hybler, du må dokumentere alt, ellers blir det ord mot ord, og gjett hvem de tror på? Samskipnader er noe herk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har lovet å vise oss bilder av dette, for vi gir oss absolutt ikke. Mener vi tok bilder selv, mistenkelig at sluttsummen ble akkurat det samme som depositumet. 500 kr pr time, det er forresten et eget rengjøringsdel i sit som har tatt den jobben og de tar mer i timebetaling enn om vi hadde leid et firma sjøl... jaja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så forbanna nå, her har vi skrubba hele leiligheten på 50 kvm så får vi beskjed om at det ikke var bra nok og at de brukte 10 timer på å rengjøre. Altså hele depositumet på 5000,-

Det er jo liksom et seriøst firma, studentskibnaden.

Åssen kan det være mulig?? At vi liksom er så skitne at man bruker 2 timer pr 5 kvm???

D avi overtok leiligheten var det skittent og vi gav beskjed om det, vasket og ordnet. Vi tenkte at slik vil vi i hvertfall ikke at andre skal oppleve når vi leverer leiligheten fra oss og vasket vegger, tak, gulv og alt. Så får vi bar eregning på 5000,- ( de trekker det fra dep. og vi får da ikke dep tilbake?!)

Ikke engang en sjanse til å rengjøre på nytt det de mener ikke er bra, slik som når vi kjøpte leilighet og vi ikke synes det var bra. Da kom de og rengjorde selv.

Nei vet ikke hva jeg skal tenke....

Noen som har opplevd lignende før?

SiO? I så fall er det ikke rart. Dritten sitter jo i veggene på mange av leilighetene der. Når vi flyttet inn i en av leilighetene så var det tydelig at det ikke hadde vært vasket der på mange år. Det lå fortsatt igjen eiendeler fra de som bodde der før oss i skapene.

Det var vel også en sak for ikke så lenge siden at SiO ble anklaget for å mer eller mindre spekulere i å bare ta seg betalt for vask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var studentskipnaden i Agder også. Om man ikke er der samtidig som når de som inspirerer, så får man en regning. Samboer fikk en regning på flere tusen med den begrunnelsen av at det var skjolder på vinduene.(..) Da hadde tre stykker skrubbet ned 15 kvm en hel dag, deriblant hans mor var da med og vasket vinduene slik at de ble ordentlig fine og rene. Og jammen prøvde de å lire av seg det samme da kjæresten og jeg vasket ut av hybelen hans sist sommer også, men da var jeg der selv og lot dem få peke det ut for meg. De måtte gi seg, for det VAR helt rent. Så med andre ord: vær der når de har inspeksjon slik at man får ta det de mener bør tas direkte der og da, dessuten tror jeg man stiller sterkere.

Og ikke for det: husker jeg ble så sint, for ingen gadd å vaske kjøkkenet kjæresten delte med seks-syv andre. Da vasket vi det helt alene. Og jammen var ikke det godt nok heller, selv om vi hadde da tatt for de andre. Til slutt sa jeg at de fikk stille de andre beboerne til veggs, for vi hadde brukt en hel dag på det kjøkkenet (vi brukte til sammen to dager på henholdsvis hans hybel og felleskjøkkenet).

Vi måtte heldigvis ikke betale noe, men makan til rigide folk.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ringte for å få avtale, mn fikk ikke kontakt. Så vi måtte bare levere nøklene siden de skulle ha den. Gir meg ikke altså, vi skrubba og pussa. Det var f .. meg renere enn når vi overtok den med håndavtrykk på vinduet, skit på gulvet og malingsflekker på vegger!

greit nok at de vansker når de ikke er fornøyd, men 500 kr timen og 2 timer på 5 kvm liksom??? leil er 50 kvm, det skal de ha 5000 som er hele dep. ganske mistenkelig mener nå jeg. Har krevd dokumentasjon for det gir jeg meg ikke på altså! At de ikke heller gav beskjed før de begynte, eller gadd å ta telefonen så vi kunne avtale inspeksjon...aaaaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad jeg ikke opplevde slike problemer da jeg vasket ut av min hybel. Var faktisk bekymret for akkurat dette, siden jeg ikke hadde mulighet til å vente på godkjenning av samskipnaden.

Stå på ditt TS, og sørg for at andre studenter også får vite om hvordan de opererer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at når utleier synes at ting ikke er ok gjort så skal det påpekes sånn at man får en sjans til utbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at når utleier synes at ting ikke er ok gjort så skal det påpekes sånn at man får en sjans til utbedring.

Det har du rett i, jeg så i husleieloven nå men merkelig kunne jeg ikke finne noe om det der samtidig som jeg er helt sikker på at jeg har lest det et sted før..

Utleier kan jo uansett ikke røre pengene hvis de står på en depositumkonto så jeg hadde klagd saken videre og gjerne kontaktet avisen og, særlig hvis dette er noe de pleier å gjøre som det kan virke som om av innleggene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i, jeg så i husleieloven nå men merkelig kunne jeg ikke finne noe om det der samtidig som jeg er helt sikker på at jeg har lest det et sted før..

Utleier kan jo uansett ikke røre pengene hvis de står på en depositumkonto så jeg hadde klagd saken videre og gjerne kontaktet avisen og, særlig hvis dette er noe de pleier å gjøre som det kan virke som om av innleggene her.

SiO bruker i alle fall ikke noe depositumkonto der går alt inn på en diger konto og sitter og renter seg til SiOs fordel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SiO bruker i alle fall ikke noe depositumkonto der går alt inn på en diger konto og sitter og renter seg til SiOs fordel...

Får ikke studenten renteinntektene? Det står vel i husleieloven at renteinntektene tilfaller leiebore om jeg ikke tar feil, har samskipnadene fått ordnet seg et smutthull eller et unntak i reglene så de kan stjele renteinntektene?

Blir sur av slikt hvis det er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd akkurat det samme på Høgskolen i Gjøvik - med studentskipnaden der (SOPP).

Jeg og min mor vaska HELE leiligheten (som jeg delte med en annen person som bare flytta uten å vaske noen ting). Jeg var der når de kom for å inspisere, de godkjente leiligheten - men gav meg ingen skriftlig bekreftelse på at det var godkjent...

To måneder seinere fikk jeg regning i posten på 1200 kroner.

Jeg krangla LENGE med de, men jeg endte med å betale til slutt. Nå anbefaler jeg ikke NOEN å leie gjennom de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan gjøre det så mye de vil men det betyr ikke at de har lov til det, nå skjenner jeg at jeg blir litt irritert. Man skulle tro at noe som i utgangspunktet skal være et seriøst og trygt valg faktisk er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Husleieloven er ufravikelig (§1.2)

§10.2 omhandler tilbakelevering:

Den dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet. Forlater leieren husrommet på en slik måte at leieforholdet klart må anses oppgitt, kan utleieren igjen straks disponere over det.

Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre.

Utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at leieren setter husrommet tilbake til opprinnelig stand så langt det gjelder endringer som leieren hadde rett til å utføre. Utleieren kan ikke i noe tilfelle kreve husrommet satt tilbake til opprinnelig stand dersom dette ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap, men utleieren kan kreve erstattet den verdireduksjon endringene har medført, hvis det gjelder endringer leieren ikke hadde rett til å utføre.

Fast inventar som leieren har brakt inn i husrommet, tilfaller utleieren hvis utskilling ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap.

Har leieren plikt til å vedlikeholde husrommet eller tilbehøret, skal vedlikeholdet være forsvarlig utført, men utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at husrommet eller tilbehøret er i bedre stand enn det var ved overleveringen.

Om leierens krav på vederlag gjelder § 10-5.

§3.5 om depositum

§ 3-5. Depositum

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen.

Etter leieforholdets opphør skal finansinstitusjonen etter krav fra utleieren med frigjørende virkning utbetale skyldig leie fra kontoen dersom:

a) partene skriftlig har avtalt at leien skal godskrives annen konto i den samme finansinstitusjonen,

b) utleieren har dokumentert skyldig leie, og

c) leieren ikke dokumenterer å ha reist søksmål innen fem uker etter at varselet etter femte ledd er sendt.

Krever utleieren utbetaling etter fjerde ledd, skal finansinstitusjonen varsle leieren om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til utleieren hvis leieren ikke innen fem uker etter at varselet er sendt, dokumenterer å ha reist søksmål. Varselet skal sendes til leierens oppgitte adresse og til en eventuell oppgitt elektronisk postadresse.

Hver av partene kan kreve utbetaling av det deponerte beløpet i samsvar med den annen parts skriftlige samtykke, rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom. Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal finansinstitusjonen varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen fem uker etter at varselet ble sendt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke finansinstitusjonen slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal finansinstitusjonen med frigjørende virkning utbetale beløpet til leieren.

Utleieren dekker kostnadene med å opprette depositumskonto. Utleieren kan anvise i hvilken finansinstitusjon depositumskontoen skal opprettes så sant dette ikke er til vesentlig ulempe for leieren. Leieren plikter ikke å opprette depositumskonto i utlandet.

Departementet kan i forskrift gjøre unntak fra bestemmelsene i paragrafen her.

Jeg kan ikke se at bestemmelsene i disse paragrafene er oppfylt slik at utleier kan kreve depositumet utbetalt. Jeg har aldri hørt før at ikke leieboer gis anledning til omvask, og jeg kan ikke forstå at husvert har anledning til å gjøre dette. Jeg ville aldri gitt meg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan gjøre det så mye de vil men det betyr ikke at de har lov til det, nå skjenner jeg at jeg blir litt irritert. Man skulle tro at noe som i utgangspunktet skal være et seriøst og trygt valg faktisk er det.

Det er akseptert praksis at samskipnadene har felles depositumskonto for sine utleieboliger, dette for å slippe store administrasjons- og driftskostnader for å opprette konto for hvert enkelt leieforhold.

Selv om dette per defininsjon ikke er lovlig, ser myndighetene gjennom fingrene på dette da det er et viktig ledd i å tilby rimelige boliger til studenter. De krever imidlertid at renteinntektene skal gå til studentvelferd.

Det er også bare et tidssspørsmål før denne praksisen blir lovlig. I §3-5 står det "Departementet kan i forskrift gjøre unntak fra bestemmelsene i paragrafen her."

En slik forskrift var på høring i 2009 og vil bli godkjent om kort tid. Forslaget så slik ut:

4. Forslag til forskrift

Fastsatt av Kommunal- og regionaldepartementet xx.xx.2009 med hjemmel i lov 26. mars 1999 nr. 17 om husleieavtaler (husleieloven) § 3-5 åttende ledd

Forskrift om unntak fra husleieloven § 3-5

§ 1 Forskriftens virkeområde

Denne forskriften gjelder unntak fra husleieloven § 3-5 annet ledd.

§ 2 Unntaket

En studentsamskipnad kan avtale at det deponeres et beløp på inntil 3 måneders leie på en felles depositumskonto med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. En felles depositumskonto må være adskilt fra leierens og utleierens øvrige midler. For øvrig gjelder husleieloven § 3-5.

§ 3 Forbud

Det kan ikke avtales at leieren skal betale andre eller større beløp etter unntaket som er angitt i denne forskriften. Det kan heller ikke avtales at det i tillegg skal deponeres inntil 3 måneders leie på en særskilt konto i leierens navn etter husleieloven § 3-5.

Den som har betalt beløp i strid med denne forskrift, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleier. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.

§ 4 Ikrafttredelse

Forskriften trer i kraft fra den tid departementet bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg kan likevel ikke se at egen forskrift om unntak fra depositumreglene gir anledning til å stikke av med depositumet uten at leieboer gis anledning til omvask/uttalelsesrett før man setter i gang.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får ikke studenten renteinntektene? Det står vel i husleieloven at renteinntektene tilfaller leiebore om jeg ikke tar feil, har samskipnadene fått ordnet seg et smutthull eller et unntak i reglene så de kan stjele renteinntektene?

Blir sur av slikt hvis det er sånn.

Ikke ei krone i renteinntekter til meg for de 5 åra mine penger sto på konto.

Tror ikke det er unntak, men mente de sa engang at det var så upraktisk og dyrt om de skulle ha masse depositumkontoer rundt om med hver student.

Men det virker som SiO ikke trenger å bry seg særlig om noe lovverk på noen områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan likevel ikke se at egen forskrift om unntak fra depositumreglene gir anledning til å stikke av med depositumet uten at leieboer gis anledning til omvask/uttalelsesrett før man setter i gang.

Nei, det er jeg enig i. Min kommentar var mer ment som en kommentar til kommentaren om at SIO ikke bruker egen depositumskonto, og at rentene ikke går til leietakeren.

Men tar selvkritikk for at jeg ikke var klarere på hva jeg kommenterte, og jeg ser at det kan bli forvirrende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for meg at jeg har lest at samskipnadene er unntatt fra husleieloven? Er i alle fall det når det kommer til husdyrhold, trodde det kanskje gjaldt alt?

Men nei, kan man unngå det, bør man holde seg unna samskipnadene. Mindre seriøst foretak skal man vel egentlig lete lenge etter. Som andre her har påpekt, jeg trodde også det var en trygghet i å leie gjennom dem, ettersom de er der for studentene, liksom. Men nei, mye rot, og til og med ting de får skriftlig fra deg klarer de å endre på.

Samskipnadene i Norge har ikke gitt meg noe positivt inntrykk iaff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...