Gå til innhold

Katten min får meg til å klikke snart.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en rasekatt (perser). Katten har gått fra å være verdens roligste, herligste katt, til å bli et helvette å "ha med å gjøre".

Har hatt hun i 3,5 år. Hun er sterilisert.

For 6 mnd siden gikk jeg og eksen hvert til vårt.

Etter dette har katten mjaet (i form av skriking - hyling og gauling) siden da.

Trolig savner hun min eks, og spesielt siden vi jobbet på forskjellige tider av døgnet. Han lekte da med henne f.eks på natten, osv, så hun er vandt med folk rundt seg hele tiden.

Jeg skriver nå, fordi det rabler snart for meg.

Hun går nå, IGJEN OG GAULER. Hun går rundt og gauler søren meg hele tiden. Jeg har sjekket ALT og gjort alt.

Leker med henne, koser med henne, osv...

Jeg vet ikke mine arme råd.

Hun har i dag holdt på i flere timer, og det er ikke sjangs for at hun gir seg.

Har vært hos dyrlegen og sjekket henne. Ingenting galt.

Har pøvd alt jeg kan, ingen bedring. Jeg fikk en dyretolk hit (jeg er drit glad i katten), og hun sa i grunn ting jeg mener ikke stemmer og ganske mye rare ting (jaja, jeg var desperat).

HVA KAN JEGGJØRE?

jeg avliver henne snart... jeg orker ikke mer, men jeg klarer ikke det heller.

hver morgen vekker hun meg ved 5 tiden med å stå og gaule, eller bokstavelig talt ta sats fra pulten min og hoppe på meg.

Så ja, hun er selskapssyk, men det hjelper ikke å gjøre noe med det heller.

NOEN? HJELP?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg var slemt og skrive "jeg avliver henne snart"

Har dessverre ikke noe råd pg komme med.

Men hvorfor ikke omplassere henne?

Skrevet

Hva er din reaksjon når hun begynner å hyle? Oppmerksomhet? Kan du stenge henne ute fra soverommet om natten? Hva med å evt skaffe henne en lekekamerat? Er det innekatt eller utekatt?

Gjest Sommertid
Skrevet

Støtter tanken med å skaffe en katt til slik at hun har mere selskap

Skrevet

Hva er din reaksjon når hun begynner å hyle? Oppmerksomhet? Kan du stenge henne ute fra soverommet om natten? Hva med å evt skaffe henne en lekekamerat? Er det innekatt eller utekatt?

Jeg har prøvd å overse henne, og jeg har prøvd å gi henne oppmerksomhet. Gir jeg henne oppmerksomhet, så roer hun seg litt, også går hun f.eks vekk fra fanger og starter igjen. Det hjelper å leke med henne, men det er grenser for hvor lenge jeg kan holde på, og enkelte ganger passer det ikke (f.eks når jeg er i dusjen, på do, gjør oppgaver i forbindelse med skolen).

Men jeg prøver virkelig alt for å sysselsette henne.

Hun har muligheten til å gå ut, men har aldri vært utenfor døren... Hun vil ikke.

Har vurdert en kamerat til henne ja... Det blir siste utvei for for å være ærlig... hun minner meg nesten som en baby.

Elsker katten min, og vurderer absolutt en venn til henne...

Har prøvd å stenge henne ute fra soverommet. Hun kan stå fra 5 om morningen til klokken 10, for å få meg opp rett og slett. Hun er STA. :ler:

Skrevet

Det synes jeg var slemt og skrive "jeg avliver henne snart"

Har dessverre ikke noe råd pg komme med.

Men hvorfor ikke omplassere henne?

Omplassere henne? Det hadde aldri gått. Da hadde hun fått det grusomt uansett (hun er spesielt sør, og det til katt å være).

Jeg skrev og at jeg ikke orker tanken på å avlive henne også, så les alt. Jeg har tenkt tanken, men det gjør meg veldig trist og det hadde tvilsomt latt seg gjennomføre.

Men se for deg dette: du kommer fra jobb, er sliten, skal lese til skolen, katten har vekket deg klokken 5,6,7 osv... (stykkevis søvn). Når jeg endleig står opp skriker hun. Uansett hva jeg gjør... Derimot hvis jeg gjør det hun vil, kan det hjelpe, men det har jeg ikke alltid mulighet. Jeg får jo ikke studert, og til tider lar hun meg ikke dusje og slike ting heller.

Når kvelden kommer vil jeg f.eks se et program, og gjett hva... da starter det. Da har jeg gjerne lekt/kost med henne en stund før dette (forebygge). Hun skjønner ganske mye... Jeg har hatt en dyretolk på henne, så nei jeg er ikke slem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville aller helst latt katten få gå ut, eller i det minste få en kattunge til som kamerat til den.

Skrevet

Hadde ikke katten min fått gå ut hadde han også vært umulig å leve med. (Han er rasekatt) Han dilter alltid i hælene på oss, både ute og inne. Og står og gauuuler når han syns vi går for lang tur med hundene. (vil bare følge etter noen kilometer).

Jeg syns du har to alternativer.

1: sørg for at katten får gå ut, enten hos deg eller hos ny eier. 2: Skaff en kompis. Siste alternativ fungerer ikke alltid som ønsket siden enkelte katter er typisk solitære.

Skrevet

Persere er ut i fra det jeg har blitt fortalt av persereiere utrolig sosiale katter. De MÅ ha stimuli når de er våkne, hvis ikke blir de slik som du beskriver. Jeg tror katten din trenger en lekekamerat, f.eks. i form av en annen katt. Mange jeg kjenner med rasekatt (da spesielt perser og nakenkatt) har endt opp med to nettopp fordi de opplever det du beskriver, mas og stress. Når katten får en venn kan de stimulere og underholde hverandre.

Skrevet

Hadde ikke katten min fått gå ut hadde han også vært umulig å leve med. (Han er rasekatt) Han dilter alltid i hælene på oss, både ute og inne. Og står og gauuuler når han syns vi går for lang tur med hundene. (vil bare følge etter noen kilometer).

Jeg syns du har to alternativer.

1: sørg for at katten får gå ut, enten hos deg eller hos ny eier. 2: Skaff en kompis. Siste alternativ fungerer ikke alltid som ønsket siden enkelte katter er typisk solitære.

Tror jeg alt om, men hun vil ikke ut (hun kan gjerne få gå ut hvis hun vil her i området - ikke farlig det). Katten min er en pingle, og en "mammadalt". Katten har overrasket meg skikkelig, da hun faktisk forstår så utrolig mye mer enn hva jeg hadde trodd. Dette gjelder nok mange andre katter og, men pga dette blir hun da utspekulert og "vet hva som fungerer for å få viljen sin". Hun er og bortskjemt (ja, min skyld).

Hun vil helst være inne i varmen, nær maten sin. Hun liker det lunt og trygt, men skal samtidig ha det slik hun vil, og de gangene jeg har åpnet døra setter hun seg ned. Jeg har forsiktig gitt henne et lite dytt (ikke hardt dytt, men prøvd å skyve henne fremover). Det som da skjer er at hun setter seg ned enda hardere, og legger tyngde på baken, så hun demonstrerer på denne måten. Bærer jeg henne ut hyler hun enda mer.

Har snakket med oppdretteren hennes om det å få en ny venn. han anbefalte meg da en perser, hvis det skulle fungere, da han påsto persere var "rasistiske".

Katten min minner meg mer om en slags hund, enn en katt.

Jeg vurderer en venn ja.

Skulle ønske katten ville ut, men det tviler jeg på vil skje. Hun liker seg i vinduet til tider (spesielt om sommeren), men det holder tydeligvis for henne. Da ligger hun der og "soler seg".

Takk for råd.

Persere er ut i fra det jeg har blitt fortalt av persereiere utrolig sosiale katter. De MÅ ha stimuli når de er våkne, hvis ikke blir de slik som du beskriver. Jeg tror katten din trenger en lekekamerat, f.eks. i form av en annen katt. Mange jeg kjenner med rasekatt (da spesielt perser og nakenkatt) har endt opp med to nettopp fordi de opplever det du beskriver, mas og stress. Når katten får en venn kan de stimulere og underholde hverandre.

Ja visst... ekstremt sosial. Perseren min legger seg i mellom meg og f.eks samboer da vi bodde sammen, og "var med i samtalen". La oss si vi gikk på pc'ene etter samtalen i sofaen så ble det hyling (fikk ikke fulgt med og vært med oss).

Kjekt å høre andres erfaringer om dette, og jeg ser og nå litt lysere på det å gi henne en ny venn. Har vært redd hun skulle bli eiesyk ovenfor meg, eller lignende og at det ville gjøre vondt verre.

Jeg får vel i grunn begynne å lete etter en som passer hennes lynne.

Lurer litt på om hunnkatter passer best med hannkatter eller omvendt?

takk for tips og råd.

Skrevet

Jeg ville aller helst latt katten få gå ut, eller i det minste få en kattunge til som kamerat til den.

Katten vil ikke ut, men en venn kunne hun trengt ja. Håper det vil gå bra i allefall.

takk for råd.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Kanskje hun savner en venninne/kompis? : ) Noen katter trenger ekstra selskap for å trives, og da kan vel det å skaffe seg enda en katt være et alternativ?

Gjest BabyBlue
Skrevet

Tror jeg alt om, men hun vil ikke ut (hun kan gjerne få gå ut hvis hun vil her i området - ikke farlig det). Katten min er en pingle, og en "mammadalt". Katten har overrasket meg skikkelig, da hun faktisk forstår så utrolig mye mer enn hva jeg hadde trodd. Dette gjelder nok mange andre katter og, men pga dette blir hun da utspekulert og "vet hva som fungerer for å få viljen sin". Hun er og bortskjemt (ja, min skyld).

Hun vil helst være inne i varmen, nær maten sin. Hun liker det lunt og trygt, men skal samtidig ha det slik hun vil, og de gangene jeg har åpnet døra setter hun seg ned. Jeg har forsiktig gitt henne et lite dytt (ikke hardt dytt, men prøvd å skyve henne fremover). Det som da skjer er at hun setter seg ned enda hardere, og legger tyngde på baken, så hun demonstrerer på denne måten. Bærer jeg henne ut hyler hun enda mer.

Har snakket med oppdretteren hennes om det å få en ny venn. han anbefalte meg da en perser, hvis det skulle fungere, da han påsto persere var "rasistiske".

Katten min minner meg mer om en slags hund, enn en katt.

Jeg vurderer en venn ja.

Skulle ønske katten ville ut, men det tviler jeg på vil skje. Hun liker seg i vinduet til tider (spesielt om sommeren), men det holder tydeligvis for henne. Da ligger hun der og "soler seg".

Takk for råd.

Ja visst... ekstremt sosial. Perseren min legger seg i mellom meg og f.eks samboer da vi bodde sammen, og "var med i samtalen". La oss si vi gikk på pc'ene etter samtalen i sofaen så ble det hyling (fikk ikke fulgt med og vært med oss).

Kjekt å høre andres erfaringer om dette, og jeg ser og nå litt lysere på det å gi henne en ny venn. Har vært redd hun skulle bli eiesyk ovenfor meg, eller lignende og at det ville gjøre vondt verre.

Jeg får vel i grunn begynne å lete etter en som passer hennes lynne.

Lurer litt på om hunnkatter passer best med hannkatter eller omvendt?

takk for tips og råd.

Så lenge kattene er kastrert tror jeg nok personligheten til katten har aller mest å si : )

Skrevet

Såpass ja, hun kan men vil ikke ut. Da hadde jeg prøvd mye mer ihverdig før jeg gav opp utelivet. Hun vil få et utrolig mye mer givende liv dersom hun innser gleden med å være ute vet du.

Nå er det litt kaldt ute, men med kattunger pleier jeg å la døra stå åpen hele dagen så de kan gå ut og inn sammen med meg. På denne årstida ville jeg tatt med meg det beste katta vet og katta ut på trappa, og lukk døra så hun ikke kan gå inn. Så setter du deg der og leser avisa eller what ever, og serverer noen godbiter så hun forbinder noe positivt med å være ute. Etter hvert kan du tusle litt rundt med henne, bort til postkassa og tilbake osv. Skulle ikke forundre meg om sperra forsvant etter ei uke eller to, hvis du gjør dette ritualet hver dag. Hvis du kan installere kattedør er det veldig greit for pus.

En pusevenn er sikkert også ok. Men det har jeg altså prøvd med min katt, og siden det ligger til rasen å være territoriell var det skivebom. Han var fortsatt i drapsmodus etter 3 måneder, dette var ei lita pusefrøken som var 3 mndr. da hun kom til oss. Valpene har han derimot blitt glad i veldig raskt. Men det går seg vel som regel til.

Skrevet

Prøv med utetilgang og en lekekamerat du, så tenker jeg at du vil merke forskjell når pus ikke kjeder seg lenger.

Hvis hun ikke vil ut kan du ikke tvinge henne, men du kan prøve litt til.

Du kan være ute sammen med henne i starten, så hun skjønner at det ikke er farlig.

Jeg ville så absolutt skaffet en katt til som hun kan ha selskap av, det virker på meg som om hun mistrives i situasjonen og trenger selskap.

Håper du finner ut av det, lykke til :)

Skrevet

Meg ts her.

Ville oppdatere for jeg kom i kontakt med noen "katte-eksperter" som jeg fant via gulesider.

Fikk tips om et hormon man kan sette i stua (puttet visst i en stikkontakt) som egentlig er ment for hunder, men som fungerer veldig bra på katter og. Det var visst litt beroliggende. Fikk kjøpt det på apoteket.

I tillegg ba de ba faktisk kjefte litt på henne (ikke som med hunder) når hun ble for ille. For de mente at katten min faktisk forsto hva den dreiv med, og at det var et oppmerksomhetsbehov.

I tillegg snakket de noe om at jeg måtte få henne til å forstå at jeg var sjefen i flokken, for her mente de det virket som om at hun trodde hun bvar sjefen i flokken.

De støttet ikke utetilgang eller ny katt i første omgang.

Jeg er enig mtp utetilgang, siden hun ikke vil ut, og tenker å prøve å "ta" henne litt hardere enn hva jeg gjør når hun gneldrer, og kjøpe dette hormonet.

Skrevet

Ang vekking om morgenen: vi måtte gjennom det samme med katten vår. hun er også veldig sosial, og får både mye kos,lek og utegang, men våkner i 5 tiden om morgenen og vil helst at vi står opp også da. Vi prøvde å la henne få komme inn på soverommet, men hun er helt turbo og bare skal leke og herje, så det gikk ikke, helt umulig å sove med henne i rommet. Vi bestemte oss for at hun ikke skulle få tilgang til soverommet om natten, og gir henne masse kos og lek når vi står opp. I starten satt hun utenfor døren og "gren" - gjett om hjertet blødde hos mor da - men det gikk over etter en ukes tid. Nå har hun blitt vant til at vi står opp i 7 tiden, og får mye kos og lek og utegang da, så går det helt fint. Vi har tilogmed blitt morgenfugler i helgene :)

Skrevet

Du burde gi katten til x-kjæresten din :) Det virker som katten savner han, og ikke blir glad før katten kommer til han. Og katten går jo deg på nervene uansett så hvorfor ikke gi den bort til han?

Skrevet

Du burde gi katten til x-kjæresten din :) Det virker som katten savner han, og ikke blir glad før katten kommer til han. Og katten går jo deg på nervene uansett så hvorfor ikke gi den bort til han?

Hvorfor burde jeg det?

At hun savner han er veldig forståelig, men han får ikke gitt henne noe mer oppmerksomhet enn hva jeg får gjort.

Og hvorfor skulle jeg gi henne bort, når det er lysning i tunellen uansett?

I følge denne klinikken jeg snakket med var dette ganske vanlig og, som dette hormonet kunne forbedre. I tillegg kunne man vurdere en annen type sterilisering som dessverre ikke har blitt gjort på henne.

Så klart katten går meg på nervene når jeg hver morgen blir vekket klokken 5. Hun er en katt. Ingen baby. :)

Skrevet

Hun er en katt. Ingen baby. :)

Det vet ikke katten.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...