Gå til innhold

En ting som undrer meg; hvorfor kjøper ¨dere¨ foreldre,

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg undres litt over hvorfor så mange foreldre velger å kjøpe en IPHONE for eksempel til dem yngste barna sine og ikke la barna arve dem gamle telefonene som har litt mindre mekanismer. Det er liksom IPHONE som er det store av mobiltelefoner barn snakker om i dag, og det synes jeg er trist.

Jeg tenker det at barn skulle hatt opplæring i bruk av mobil og bevisstgjøring av hva en mobil skal brukes til.

Mobil for mange barn, og eldre brukes aktivt for eksempel mot mobbing også i dag, noe jeg ønsker å slå hardt ned på. Mobbing via kamerabruk (video & bilde), samt internett via mobil, data osv.

Ser en del foreldre som ikke følger opp barns mobilbruk i det hele tatt med tanke på bildebruk, videoopptak, og ikke minst; INTERNETT. Mange gir kontantkort eller andre abbonemang med fri tilgang til internett. Hadde foreldrene ant hva barna drev med på den mobilen hadde dem sannsynligvis blitt mildt sagt sjokkerte.

Mye av dette jeg snakker om kan også gjelde datamaskiner for den sags skyld hvor barn sitter alene på rommet sitt uten oppfølging fra foreldre.

Hvor da barna ikke har dette filteret som skal beskytte dem imot det griseriet som møter dem der ute i en alt for tidlig alder.

Det er ganske skremmende verden å la barna slippe til alene på internett både på mobil og data i den alderen de er i hvor så mye.. drit... er tilgjengelig for barna ved noen få tastetrykk.

Man kan også enkelt og greit sette sperre for internett på mobilen til barna, men de jeg har vært borti gjør ikke dette.

Det er selvfølgelig ikke bare IPHONE som har internett, men den omtales som en av dem beste telefonene.

Det er på mange måter vår oppgave å være filteret for barna. Gi dem gode holdninger til dette med mobil, data osv.

Mobiler er et flott kommunikasjonsmiddel, men trenger virkelig så små barn alle disse fancy dingebomsene?

Endret av Chakoya
  • Liker 17
Videoannonse
Annonse
Gjest wild bird
Skrevet

Jeg har ikke iPhone, og klarer meg fint ;)

Kan ikke tenke meg en eneste god grunn til at et barn har behov for noe sånn.

• Liker 2
Skrevet

Plusspoeng til TS. Helt enig

Skrevet

Må si jeg undrer på det samme....

*Gi plusspoeng til innlegget* :fnise:;)

Skrevet

Om en har råd til det og ikke ser noe forskjell mellom en iPhone og en annen telefon, hvorfor ikke, det er bare en telefon? Mange får jo også slikt igjennom firmaavtaler o.l slik at det blir mer rimelig enn andre telefoner.

Det jeg derimot lurer mer på er hva skal noen barneskolebarn i det hele tatt med mobiltelefon?

Skrevet

Det lurer jeg på å.

Man får bare en barndom, da skal barna leke.

Synes det blir for dumt da foreldre kjøper playstation, datar og mobiltelefoner til barn som fortsatt går på barneskolen. :nei:

• Liker 1
Gjest Flaskepost
Skrevet

Det har vel med interessen en har for slike tekniske duppeditter. Noen klarer seg med enkle ting, mens andre synes det er kult med dyrer og mer avanserte ting for seg og sine barn.

Skrevet

Iphone er noe skikkelig tull og da spessielt å gi til barn..Bare forde det er så "inn" å ha apple produkter,betyr ikke det at barna får en ellendig barndom uten.

• Liker 1
Skrevet

Enda et + til TS som kommer med et par gode poenger. Synes det er fryktelig teit når mine tantebarn på 10-11 år har bedre mobiler og annet dilldall enn jeg selv som er voksen. De trenger det strengt tatt ikke, og som TS poengterer blir det ofte misbrukt.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke barn selv, men gir også plusspoeng. En ting er at ungene etterhvert får mobil (tidene har nå forandret seg så i dag har jo "alle" det) , men det forekommer meg at iPhone eller andre touchmobiler for den del er litt mer sårbare og barn har det jo med å være ganske aktive, så sjansen for at et barn skal komme til å ødelegge en slik mobil er vel noe større enn sjansen for at en voksen skal gjøre det.

Skrevet

Min første mobil var en Nokia 3210 som jeg arvet av fetteren min. Da var jeg tolv år gammel. Moren min kjøpte en ny mobil til meg en gang og det var en Nokia 3510i på tilbud til 300 kroner.

Jeg klarte meg fint med det som ung. Nå har jeg en dritdyr Sony Erikson mobil da.. men den har jeg kjøpt sjæl. Så den fortjener jeg.

Gjest :-) anna
Skrevet

Er det slik da? Kjenner ingen barn i den alderen med iphone jeg? Ikke vanlig i klassene til mine unger i allfall. Datteren min sier at "Simon er den eneste som har det, men han har jo foreldre som gir ham alt hele tiden" Og det har hun helt rett i!

Gjest BabyBlue
Skrevet

Barn nå til dags har vokst opp i en teknologisk hverdag. Og om foreldrene har det siste innen mobiltelefoner, er det da en selvfølge at de også vil ha det? Forskjellig fra foreldre til foreldre og fra barn til barn. Ser ikke problemet i det så lenge de bruker telefonen fornuftig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...