Gå til innhold

Til dere som jobber redusert eller er hjemmeværende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nysgjerrig på dere som jobber redusert eller er hjemme med barn. Lurer på følgende:

1. Hvor høy stillingsprosent har du?

2. Hvordan går det økonomisk, blir dere forsørget av mannen?

3. Når ønsker dere å gå tilbake til å jobbe fulltid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber bare deltid, ca. 15-20 %, men studerer i tillegg og får da studielån på ca. 6500kr/mnd. Mannen tjener bra så vi har det godt økonomisk. Jeg jobber ikke fordi jeg må, men synes det er gøy. Skal jobbe 100% når jeg er ferdig utdannet om 1 år.

Skrevet

1. Jeg jobber 50% natt.

2. Samboeren min tjener godt, så vi har det romslig. Men vil ikke si at jeg blir forsørget.

3. 100% på natt er ikke aktuelt for min del. Men kommer til å gå opp til 75% når barna er større.

Skrevet

1. Jeg 80% av normal 37,5 uke, han 90% av 35 timers uke

2. Nei, fordi begge har jobber der vi tjener bra og vi har under snittet i huslån. For meg ville det vært en kortsiktig løsning å bli forsørget.

3. Nå er mini 2 år, burde gått opp i 100% nå, men tenker 90% i første omgang (etter jul, eller før om jeg får litt mer spennende arbeidsoppgaver.)

Skrevet

Jeg har et tilleggsspørsmål (håper det er greit, Ciara!):

Dere som jobber deltid og har hele fridager, er da barnet hjemme sammen med dere den tiden, eller er barnet i bhg mens dere får gjort unna husarbeid/handling osv, slik at dere kan ha kvalitetstid med barnet når det kommer hjem?

Jeg vurderer å jobbe deltid, men har da litt lyst til å ha ungen i bhg mens jeg gjør ukens husarbeid og handling, slik at vi kan bruke ettermiddagene til å leke, prate og kose, i stedet for at jeg vasker opp mens ungen henger i skjørtene mine.

Skrevet (endret)

Dere som jobber deltid og har hele fridager, er da barnet hjemme sammen med dere den tiden, eller er barnet i bhg mens dere får gjort unna husarbeid/handling osv, slik at dere kan ha kvalitetstid med barnet når det kommer hjem?

Jeg vurderer å jobbe deltid, men har da litt lyst til å ha ungen i bhg mens jeg gjør ukens husarbeid og handling , slik at vi kan bruke ettermiddagene til å leke, prate og kose, i stedet for at jeg vasker opp mens ungen henger i skjørtene mine.

Dette her har jeg også vurdert. :) Er egentlig veldig innstilt på å ha en sånn dag i uken av samme grunn som deg, samtidig så er det bare småen og meg... :gjeiper:

Endret av Christina_
Skrevet

Selvsagt helt greit :) Jeg lurer også på dette.

Skrevet

Jeg vurderer å jobbe deltid, men har da litt lyst til å ha ungen i bhg mens jeg gjør ukens husarbeid og handling, slik at vi kan bruke ettermiddagene til å leke, prate og kose, i stedet for at jeg vasker opp mens ungen henger i skjørtene mine.

Må bare si litt om denne .

Når barna er små så legger de seg jo såpass tidlig at det fint går an å gjøre husarbeid ol etter de har lagt seg .

Skrevet

Jeg jobber deltid og har hele dager fri. Da er stort sett ungene i barnehagen til vanlig tid. Noen ganger henter jeg de tidligere andre ganger ikke. Å ha ungene hengende rundt meg når jeg gjør husarbeid er verken gøy for meg eller ungene.

Hr Blå jobber 100% og legger selvsagt mer i potten enn meg, så ja jeg og ungene blir noe forsørget.

Jeg vet ikke når jeg vil gå tilbake til 100%, men en dag gjør jeg nok det.

Skrevet

Når barna er små så legger de seg jo såpass tidlig at det fint går an å gjøre husarbeid ol etter de har lagt seg .

Enig.

Jeg jobber ikke redusert akkurat nå, men kan jo si litt om hva jeg ser for meg. Jeg synes ikke det gir mening å jobbe redusert for å få gjort unna husarbeid og handling. Vaskehjelp er mye billigere, og hvis man er litt strukturert klarer man som par å gjøre vaskehjelpens jobb på én time. Ukehandling er også gjort på en time. Vi pleier ofte å gjøre ukeshandel på lørdager, og tar med barna. Synes egentlig det er litt hyggelig, men det kommer jo veldig an på hvor butikkvennlige barn man har :).

Men til saken - for min del vil poenget med redusert stilling være økt samvær med barna. Jeg ønsker meg kortere dager for å ha kjempegod tid til levering og henting. Hadde vært supert om begge hadde fri f.eks. fredager, og den ene hadde kortere dager de andre dagene.

Når barna begynner på skolen, ser jeg for meg å jobbe enda mindre, for å tilpasse meg barnas skoledager og ferie.

For å få dette til å gå økonomisk, må vi velge bolig ut fra hva vi kan finansiere med reduserte inntekter. Jeg håper vi kan få råd til "drømmehuset" ved å f.eks. ha leieinntekter.

Hvis jeg jobber redusert, kommer jeg aldri til å tenke på at jeg blir "forsørget" av mannen min. Vi har jo felles økonomi. For å unngå dette, kan man ha en felles konto hvor alt går inn og ut :).

• Liker 1
Skrevet (endret)

men samtidig så vil en jo gjerne ha litt kvalitetstid sammen med kjæresten også? Da er det mye bedre og kunne snike seg opp i armkroken med en god tv serie enn å begynne å vaske gulvet...?

Endret av mp84
Skrevet

men samtidig så vil en jo gjerne ha litt kvalitetstid sammen med kjæresten også? Da er det mye bedre og kunne snike seg opp i armkroken med en god tv serie enn å begynne å vaske gulvet...?

Det kan man også gjøre, det holder å vaske huset en gang i uka, og én time er nok (hvis begge jobber strukturert) - masse tid igjen resten av uka til å snuggle med tv-serier :).

Skrevet (endret)

Fikk lyst å svare her. Jeg jobber deltid, og har testet og variert stillingsprosent mellom 25-80%. Barn på 13 og 3 år.

Har landet på 45%, og studerer utenom.

Synes dette fungerer perfekt i denne travle småbarnstiden, og jeg har det helt topp for tiden!

(Vi leier ut kjelleren, for å lette byrden med studiene da)

Hverdagen består i en rolig og lang morgen. Masse kos og prat med minsten, god frokost, før han leveres mellom 09-09.30.

Jeg drar hjem, event. handler i butikken først. Så er det rydding, sette på maskiner med vask, og div. annet husarbeid. Får gjort en del på en times tid.. ;)

Frokost og kaffe foran pc'en, så fortsetter jeg med studier i et par, tre timer. God dusj, kanskje et ærend eller telefoner.. Lager deretter middag klar, før jeg henter minsten i barnehagen i 14.30-15.00-tiden. Da er jeg klar for å møte alt fra våte kyss til sparkende sørpesko og raserianfall. :gjeiper:

Ettermiddagen går så altfor fort, derfor er det godt å kunne gi ham all oppmerksomheten etter middag.

Arbeider et par kvelder eller dager i uken, og det fungerer helt topp for meg i hvert fall.

Anbefales på det sterkeste!!! :)

Med eller uten studier, er det flott å kunne ha så god tid både til seg selv og til ungene.

Du har kanskje en hobby eller noe som er viktig for deg og som du ønsker å realisere også..?

Go for it!!

(Har selvfølgelig mindre økonomisk, men det er absolutt verdt det!)

Endret av Rakel
Skrevet (endret)

1. Jeg jobber ikke utenfor hjemmet.

2. Jeg kaller ikke det å bli forsørget. Vi er en familie og vi har sammen valgt det vi mener er best for oss. Mannen min er den eneste som har inntektsgivende arbeid, men det er jo flere ting enn penger som er viktig for å ha et godt liv.

3. Jeg kommer ikke til å jobbe fulltid så lenge vi har relativt små barn. Jeg vil ha mye tid med barna mine og jeg synes ikke noe om et liv hvor de er mer i barnehage enn de er med oss.

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

1. Jeg jobber ikke utenfor hjemmet.

2. Jeg kaller ikke det å bli forsørget. Vi er en familie og vi har sammen valgt det vi mener er best for oss. Mannen min er den eneste som har inntektsgivende arbeid, men det er jo flere ting enn penger som er viktig for å ha et godt liv.

3. Jeg kommer ikke til å jobbe fulltid så lenge vi har relativt små barn. Jeg vil ha mye tid med barna mine og jeg synes ikke noe om et liv hvor de er mer i barnehage enn de er med oss.

Er enig med deg dersom ungene er veldig små, men en 3-åring har behov for å leke med andre barn og ta seg ut på dagtid.

Vi blir rett og slett trøtt og lei hverandre i lengden dersom jeg skulle aktivisert ham fra morgen til kveld.

Det finnes heller ikke barn i gaten eller på noen lekeplasser på dagtid, de er i barnehagene i dag. (Jeg vet, for jeg har vært hjemme med ham full tid)

Jeg var og er aktiv, men blir trøtt etter å ha aktivisert ham fra tidlig morgen til ettermiddag. Da er jeg klar for å roe litt ned etter å ha laget og spist middag, mens han har kviknet til igjen, og klar for nye aktiviteter. (Mannen min reiser en del i jobben, så da er jeg alene)

Så lenge det ikke er nødvendig, så er det kjekt å kunne ha kortere tid i barnehagen. Barnet får da sosialisert seg med jevngamle, lekt og sprunget litt av seg. Syns det er kjempeviktig fra den alderen jeg! Og slik er nå samfunnet blitt, at barna er i barnehagen i steden for i gatene..

Endret av Rakel
Skrevet

Er enig med deg dersom ungene er veldig små, men en 3-åring har behov for å leke med andre barn og ta seg ut på dagtid.

Jeg har ingenting i mot barnehage på generell basis, det jeg ikke ønsker er at barna skal være der 7-8-9 timer hver eneste dag hele uken. Jeg er hjemme med min snart toåring og han begynte i høst i barnepark. Den er åpen 5 timer om dagen (han er der sjelden hele åpningstiden). Da får han lekt med andre barn noen timer hver dag, men han er likevel mest hjemme og vi har ingen stressende dager. Vi har bevisst valgt barnepark framfor deltidsplass i barnehage da vi synes det er viktig at barna er mye ute og leker og i barnehage er de generelt altfor mye innendørs (det finnes sikkert noen hederlige unntak). Etterhvert som den kommende lillebroren når samme alder blir det nok aktuelt å jobbe deltid mens de er i park eller barnehage, men å jobbe fulltid med mer stress og tidsmangel i hverdagen og hvor barna har lange dager i barnehage vil ikke være aktuelt.

Skrevet

Joda, noe får man jo gjort etter at ungen er i seng rundt 19-19.30. Da er det ca 3 timer til jeg selv legger meg, og på den tiden skal jeg altså vaske og rydde hus, vaske opp, vaske klær, handle, gjøre andre ærend, gjøre litt papirarbeid, trene og stelle meg selv, og samtidig ha tid til å lese avisen, se litt nyheter, pleie ekteskapet OG kanskje tilogmed sitte i en stol og slappe av litt slik at jeg ikke møter veggen av utmattelse etterhvert? Sorry, men jeg rekker ikke alt sammen! Mulig jeg er litt ekstrem, men på kveldstid må jeg ha litt ro og fred, litt egentid og kjærestetid, jeg makter ikke å stå på fra morgen til sene kvelden.

Og nei, husvask er ikke gjort på en time, det kommer an på hvor stort hus man har, og storhandel tar også mer enn en time, vi bor langt fra butikk.

Forresten det ikke nødvendigvis billigere med vaskehjelp enn å jobbe deltid selv. Det kommer naturligvis an på hva man tjener selv, og hvor mye man betaler vaskehjelpen. Rundt halvparten av det du tjener, går jo bort i skatt. La oss si jeg sitter på jobb i 1 time mens vaskehjelpen jobber hjemme hos meg i 1 time. Hvis jeg har 150 kr timen selv, får jeg jo bare utbetalt kr 75,- pr time, som jeg kan gi til vaskehjelpen. Hvis jeg gir vaskehjelpen kr 100,- pr time, går jeg i underskudd, og kunne like gjerne ha tatt fri fra jobben den timen og vasket selv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg må spørre dere som er hjemme eller jobber deltid, sparer dere til pensjon når dere er hjemme? Dere har kanskje lagt merke til NAV-reklamen som har vært på KG i det siste, og senest denne uken var det nettmøte med økonomer (tror det var VG som hadde det) som anbefalte alle som jobbet deltid pga barn å spare til pensjon på egen konto som kvinnen hadde særeie på, dvs at mannen må finansiere denne sparingen.

Tenker dere på hva som vil skje med dere økonomisk som pensjonister om mannen dør tidlig, eller dere blir skilt?

Dette er ikke kritikk, jeg kunne tenke meg å jobbe redusert selv når jeg er ferdig med studiene. Men jeg føler også at jeg må være "smart" økonomisk, og er nysgjerrig på om dette er noe andre kvinner tenker på.

• Liker 1
Skrevet

Joda, noe får man jo gjort etter at ungen er i seng rundt 19-19.30. Da er det ca 3 timer til jeg selv legger meg, og på den tiden skal jeg altså vaske og rydde hus, vaske opp, vaske klær, handle, gjøre andre ærend, gjøre litt papirarbeid, trene og stelle meg selv, og samtidig ha tid til å lese avisen, se litt nyheter, pleie ekteskapet OG kanskje tilogmed sitte i en stol og slappe av litt slik at jeg ikke møter veggen av utmattelse etterhvert? Sorry, men jeg rekker ikke alt sammen! Mulig jeg er litt ekstrem, men på kveldstid må jeg ha litt ro og fred, litt egentid og kjærestetid, jeg makter ikke å stå på fra morgen til sene kvelden.

Absolutt enig i at det blir mer slitsomt å gjøre det på den måten og at det blir mye mindre "meg tid" slik , men samboeren min hjelper til med dette og da gjør vi jo noe sammen også på en måte og får snakket endel mens vi feks bretter tøy . Totalt blir det noe sånt som 42 timer i uken hvis man regner alle dagene med 3timer i uken og da skulle det jo bli litt igjen til fritid også ?

Skrevet (endret)

Dette er ikke kritikk, jeg kunne tenke meg å jobbe redusert selv når jeg er ferdig med studiene. Men jeg føler også at jeg må være "smart" økonomisk, og er nysgjerrig på om dette er noe andre kvinner tenker på.

Syntes at kvinner som har lav inntjening over flerfoldige år og blir forsørget av mannen sin , tar en enorm økonomisk risiko .

Mange er nok til dels klar over noe av dette , men jeg tror de fleste av dem skyver risikoen bort ved å tenke at " dette nok ikke kommer til å skje akkurat dem " .

Endret av mousepad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...