Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går da siste året på vgs og vi begynte på en innleveringsoppgave i går. Denne gangen fikk vi ikke lov til å bestemme gruppene selv så læreren vår delte oss inn. Jeg kom selvfølgelig på gruppe med klassens slabbedasker som ikke gjør en drit. De som kommer forseint og skulker og som bare gir en stor F i hele skolen. I går gikk vi på datarommet og skulle finne fakta omm stoffet. De satt bare på facebook og jeg merket allerede da at jeg ble irritert. Tente at dette ville bli et problem. Vi har delt inn oppgavene og i dag skulle vi vise hverandre hva vi hadde fått gjort etter skolen i går. De kom på skolen uten noe som helst og kom bare med unnskyldninger som at: Nei vi hadde ikke tid og datan klikka osv. Ja hvis datan klikka så gå ned til byen da vel. Er nok av dataer på bibloteket f.eks. Hvorfor kunne de ikke ha gjort det? Åh blir så irritert for ender vel opp med at jeg må gjøre ALT. Vil ikke få en dårlig karakter pga de ikke gidder å gjøre noe. Vi får dessverre en felles karakter.

De mener på at jeg maser. Ja men hva skal jeg gjøre da? De bare sitter på FB når vi liksom skal jobbe med oppgaven. Jeg ber de pent om å jobbe men da blir de bare sure eller så sier de ja må bare ordne noe først. Blir så provosert når man jobber sammen med noen også må du gjøre all jobben for de du er på gruppe med ikke gidder å hjelpe til!!! :kjefte:

Til mandag vuderer jeg å si i fra til læreren min. De kommer sikkert til å bli sure men vil ikke at de skal dra ned min karakter. Tviler på de kommer til å jobbe med oppgaven til mandag når de ikke har gjort en drit disse to dagene. Kanskje jeg kan få jobbe alene mens de to kan jobbe sammen eller noe.

Hadde ikke dere villet gjort det samme? Med å si i fra til læreren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det nok er sannsynlig at læreren din vet hvordan arbeidsmoralen til disse elevene er. Du kan bare ta en prat med læreren og si at du syns samarbeidet ikke fungerer, fordi ting ikke blir gjort.

Skrevet

Jeg ville definitivt gitt beskjed til læreren ! Hadde ikke stusset :)

Skrevet

Jeg vet selv åssen det er å jobbe med slike folk som ikke gjør noen ting. Jeg ville helt klart å ha sagt i fra til læreren min. Det er bare å si rett ut at de ikke gidder å gjøre oppgaven og at du må gjøre alt selv. De har ingen grunn til å bli sure på deg. De kan ikke forvente at du skal gjøre alt mens de bare skal sitte på FB. De må jobbe de å. Det er jo et gruppearbeid liksom.

Skrevet

Hvorfor er du på gruppen? Kun fordi at læreren har tvunget deg, eller har du vært treg selv med å velge gruppe eller noe slikt?

Skrevet

Selvfølgelig skal du snakke med læreren.

Skrevet

Hvorfor er du på gruppen? Kun fordi at læreren har tvunget deg, eller har du vært treg selv med å velge gruppe eller noe slikt?

Fordi læreren vår delte oss inn i grupper. Alle i klassen. Vi fikk lov til å bestemme gruppene selv denne gangen som det står i innlegget.

Skrevet

Fordi læreren vår delte oss inn i grupper. Alle i klassen. Vi fikk lov til å bestemme gruppene selv denne gangen som det står i innlegget.

OK, personlig så deler jeg aldri mine elever inn i grupper selv uten at de har fått mulighet først til å velge grupper og si i fra slik at jeg vet at alle har noen å være med.

Jeg er lærer på VGS og tenker som elevene; at det får være opp til dem selv slik at karakteren de får reflekterer deres egne valg.

Men elever som ikke gidder å dele seg inn i grupper selv deler jeg inn etter en viss tid. Det er like ofte de flinke som de svake som ikke har brukt tid på å si i fra om hvem de er på gruppe med.

Gjest Ruccola
Skrevet

Les setning nr to i hovedinnlegget da...... :sjenert:

TS, jeg syns absolutt du skal si ifra til læreren.

Noe av det en skal lære med gruppeoppgaver er å arbeide med andre og å dele på ansvar.

Men når de to andre rett og slett ikke prøver, så skjønner nok læreren at det ikke er riktig. H*n vet nok hvordan de er etter 4 mnd, så tenker det går greit :)

Skrevet

Gruppearbeid med felles karakter er en uting... Jeg ville sagt fra til læreren at dette overhodet ikke funker, og at du helst vil jobbe alene siden du uansett gjør hele jobben alene. Da kan heller de to andre ikke få vurdering i faget, så kan du få den karakteren du fortjener.

• Liker 3
Gjest Linda sofie
Skrevet

Det er noe herk å få en felles karakter på gruppearbeid. Synes man burde få en karakter hver. Da slipper man å måtte være så avhengig av hverandre for å få en god karakter.

Som andre sier her så ta å snakk med læreren din! Så kanskje du vil få en grei løsning på dette. Er utrolig kleint å skulle jobbe med sånna slabbedasker. Kjip å må gjøre alt selv. Derfor jeg liker at man kan jobbe alene hvis man vil så slipper man sånt styr. Så kan de som vil jobbe i grupper gjøre det.

Gjest gjesten
Skrevet

Det første jeg tenker her er at holdningen til trådstarter er feil. Å gå inn i ett gruppearbeid og tenke huff og uff blir helt feil. Tro meg, du kommer til å måtte jobbe i MANGE grupper i fremtiden. Du kommer ikke unna i de fleste studier, og du kommer heller ikke unna i de fleste jobber. Da har du ikke noe annet valg enn å bite det i deg og finne en annen løsning enn å sutre. Tenk POSITIVT, hva kan du gjøre for at gruppemedlemmene dine skal bli mer engasjert? Kanskje har læreren din satt dere på gruppe for at du som er flink og engasjert kanskje kan ha en POSITIV innvirkning på dem?

Skrevet

Det første jeg tenker her er at holdningen til trådstarter er feil. Å gå inn i ett gruppearbeid og tenke huff og uff blir helt feil. Tro meg, du kommer til å måtte jobbe i MANGE grupper i fremtiden. Du kommer ikke unna i de fleste studier, og du kommer heller ikke unna i de fleste jobber. Da har du ikke noe annet valg enn å bite det i deg og finne en annen løsning enn å sutre. Tenk POSITIVT, hva kan du gjøre for at gruppemedlemmene dine skal bli mer engasjert? Kanskje har læreren din satt dere på gruppe for at du som er flink og engasjert kanskje kan ha en POSITIV innvirkning på dem?

Ja, man må jobbe i grupper i løpet av livet, men det er da ikke ts sitt ansvar at de andre ikke gjør noen ting. Snakk med læreren og forklar situasjonen, så finner han sikkert en løsning.

• Liker 1
Gjest gjesten
Skrevet

Ja, man må jobbe i grupper i løpet av livet, men det er da ikke ts sitt ansvar at de andre ikke gjør noen ting. Snakk med læreren og forklar situasjonen, så finner han sikkert en løsning.

Nei, men det er TS sitt ansvar å prøve først. Slik som hun skriver i sitt innlegg virker det som om hun har vært negativ til denne gruppen fra første stund. Slike ting skinner gjerne igjennom, og andre plukker det opp(les: gruppemedlemmer). Negativitet avler negativitet. Det er greit å snakke med læreren, men det er også greit å gå igjennom seg selv og sin holdning. Det vil ikke gjøre noe annet enn at TS kanskje opplever bedre resultater, kortsiktig og langsiktig. Og det er vel positivt? Fungerer det ikke, så nei vel, da fungerer det rett og slett ikke. Noen ganger er det bare sånn også. Men prøv først!

Skrevet

Nei, men det er TS sitt ansvar å prøve først. Slik som hun skriver i sitt innlegg virker det som om hun har vært negativ til denne gruppen fra første stund. Slike ting skinner gjerne igjennom, og andre plukker det opp(les: gruppemedlemmer). Negativitet avler negativitet. Det er greit å snakke med læreren, men det er også greit å gå igjennom seg selv og sin holdning. Det vil ikke gjøre noe annet enn at TS kanskje opplever bedre resultater, kortsiktig og langsiktig. Og det er vel positivt? Fungerer det ikke, så nei vel, da fungerer det rett og slett ikke. Noen ganger er det bare sånn også. Men prøv først!

Det er ikke ts sitt ansvar. Jeg ville heller ikke ha jobbet med noen som var noen slabbedasker og hvis jeg hadde bedt de om å jobbe så gadd de ikke da heller. Ts har jo bedt de om å gjøre noe men de sitter bare på fb. Synes det hadde vært til pass for de å jobbe på egenhånd

Skrevet

Det er da ikke TS sitt ansvar å motivere medelevene sine! Og det er klart at man ikke går inn i et gruppearbeid sammen med slabbedasker med et utelukkende positivt syn...

Skrevet

Vi (vi var to stykker) ga beskjed til læreren, og vi sa også i fra at vi ikke aksepterte at vi skulle ha felles karakter, og to andre på gruppen fikk sin egen oppgave som de måtte skrive selv. Jeg syns du skal gi beskjed, for de vil aldri lære noe om de kan sluntre unna som de gjør.

Vil ikke læreren gjøre noe med det, kan du skrive hele oppgaven selv og sette ditt navn på dette. Så får de levere inn det de har. Nå vet ikke jeg hvor viktig samarbeid er på denne oppgaven, men jeg er for å la unnasluntrerne jobbe for sine egne karakterer.

Kanskje de kunne vært på en egen gruppe sammen

Skrevet

Mener du virkelig det du skriver her, at ta er ansvarlig for at de ikke gjørsin del av arbeidet? Er det ts sitt ansvar at de velger å sitte på fb, i stedet for å gjøre sin del av arbeidet? Er holdningen til ts alt som gjelder, og som er avgjørende for om de andre vil gjøre en god jobb eller ikke? Seriøst?

Og det høres ut som ts har prøvd, men siden de ikke har gjort sin del av arbeidet til nå vurderer hun å snakke med lærer på mandag.

Snakk om å sy puter under armene på enkelte, noe en del lærere er veldig flink til også. Og beklageligvis ender det opp med at de som virkelig ønsker en god karakter gjør jobben for alle, og de som ikke bryr seg får æren for et arbeid de ikke har gjort.

Om de andre ikke gjør noe arbeid, hadde jeg ALDRI satt navnene deres på arket. Det er ingen som skal skli igjennom så enkelt, for de får jaggu meg arbeide for sine egne karakterer. Derfor råder jeg ts til å snakke med lærer, for å prøve å ordne opp i tingene. Går ikke det, kan hun alltids skrive oppgaven selv, og bare sette sitt navn på den. Noe hun har full rett til, om det er hun alene som har skrevet oppgaven.

Skrevet

Den beste måten å få rettferdighet er å sladre mener jeg hihi. Spesiellt når du er på gruppe med noen som ikke gjør en dritt og det påvirker din karakter. Det betyr at de ikke bryr seg om at de ødelegger for deg. Så de fortjener ett lite spark bak spørr du meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...