Gjest wild bird Skrevet 5. november 2010 #1 Skrevet 5. november 2010 http://www.dagbladet.no/2010/11/05/tema/klikk/foreldre/helse/14165954/ Godt forslag eller utidig inngripen i privatlivet?
malifika Skrevet 5. november 2010 #2 Skrevet 5. november 2010 Jeg vet ikke helt hva jeg syntes om dette jeg. På en måte kan det sikkert være bra men, på andre måter ikke. Det jeg stusset over mest var disse tipsene i artikkelen til et sunt kosthold osv. Det er ikke alle familier som har tid til å lage måltider helt fra bunnen av vær dag eller sørge for en time med aktivitet daglig med mindre det man gjør på skole/i barnehagen telles. Her i huset har jeg en datter på 5, er bare oss to. Hun går i barnehage hele uka fra 8 til halv 5 og jeg er i full jobb fra halv 9 til 4. Jeg har værken bil eller lappen så bruker litt tid på å komme oss fra a til å. Hun har 60 min fotballtrening 2 ganger i uka og på de dagene rekker vi ikke spise annet enn pølser eller noe lettvint pga at det blir for sent om jeg skal sette i gang med et tidskrevende måltid da vi er hjemme. De andre dagene prøver jeg så godt jeg kan men, vi er ikke hjemme før nærmere 5 og da blir middagen stort sett servert til barne tv. Siden det frarådes at barn skal se tv mens de spiser så må vi da spise klokken halv 7 da og når jentungen må opp 6 vær morgen så trenger hun å legge seg klokka 7 for å få nok søvn også skal jeg liksom i tillegg til alt dette sette i gang med en times aktivitet.... Tja.. klarer nok aldri å bli en super mamma jeg da, tiden strekker ikke til. Nå er datteren min riktig nok tynn som en flis så er vel ikke noe fare for overvekt med det første men, skulle det skje så er det litt ille å tenke på at barnevernet skulle ha blandet seg inn som om jeg var en dårlig mor, når jeg simpelt hen ikke rekker å gjøre ting på noen annen måte.
Christina_ Skrevet 5. november 2010 #3 Skrevet 5. november 2010 Barnevernet rekker allerede ikke til, også skal de få flere arbeidsoppgaver? Halleljua.. Nei, først får barnevernet ikke svømme over av saker, før man tenker over hva man vil tilføre dem mer. Syns heller vi ikke skal dømme etter utseende. 1. Min venninne har aktiv, alltid spilt fotball, og spist sunt. 2. Jeg liker å sitte på rumpa, spise godteri og søppelmat. Min venninne veier 84 kg, og jeg veier 52 kg. 1
Gjest wild bird Skrevet 5. november 2010 #4 Skrevet 5. november 2010 Barnevernet rekker allerede ikke til, også skal de få flere arbeidsoppgaver? Halleljua.. Nei, først får barnevernet ikke svømme over av saker, før man tenker over hva man vil tilføre dem mer. Syns heller vi ikke skal dømme etter utseende. 1. Min venninne har aktiv, alltid spilt fotball, og spist sunt. 2. Jeg liker å sitte på rumpa, spise godteri og søppelmat. Min venninne veier 84 kg, og jeg veier 52 kg. Det var min første tanke også, at barnevernet allerede er presset på saker. Dette blir nok ikke førsteprioritering, uansett. Og er enig i at utseendet kan bedra. Noen barn er også genetisk disponert for å være tunge og i "godt hold" som små, selv om de får sunn mat og er aktive. Hvem skal bestemme hvem som trenger hjelp og ikke? 1
Christina_ Skrevet 5. november 2010 #5 Skrevet 5. november 2010 Det var min første tanke også, at barnevernet allerede er presset på saker. Dette blir nok ikke førsteprioritering, uansett. Og er enig i at utseendet kan bedra. Noen barn er også genetisk disponert for å være tunge og i "godt hold" som små, selv om de får sunn mat og er aktive. Hvem skal bestemme hvem som trenger hjelp og ikke? De som har kommet med disse meningene i artikkelen, har sikkert noen ideer
Gjest wild bird Skrevet 5. november 2010 #6 Skrevet 5. november 2010 De som har kommet med disse meningene i artikkelen, har sikkert noen ideer Hehe, det får en jo håpe. Noen gjennomtenkte ideer
AnonymBruker Skrevet 5. november 2010 #7 Skrevet 5. november 2010 Det tar ikke så lang tid å koke opp vann(jeg bruker vannkoker, mens jeg koker opp bittelitt vann i en kjele så lenge) og legge noen biter laks i vannet som trekker i 10-15 min. Imens kan man skjære opp grønnsaker og woke eller dampe, eller lage en salat. Jeg syns det er like raskt og enkelt å lage fisk, som det er å lage kjøttsaus og spaghetti, steke pølser eller å steke en pizza. Her hjemme spiser vi fisk 4 ganger i uken. Det er sundt, lettvindt, billig og godt. I helgen kan man kose seg med kylling og kjøtt. Tror det hadde vært bedre for overvektige familier om de fokuserte mer på fisk, kylling og grønt og frukt og vann, enn å spise så mye pizza, pasta, brød, potetgull og godteri og slikkeri og brus. Det blir man feit av, rett og slett. Vi er da så opplyste om kosthold idag, at dette vet vel folk flest om?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2010 #8 Skrevet 5. november 2010 Lurer på hvor min familie ville havnet hen her gitt. Her spiser alle det samme, men allikevel er vi 2 normale, en fyldig unge og ett beinrangel av en unge. Årsaken er medisiner, men det kan jo ikke sees.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #9 Skrevet 6. november 2010 Selv om media osv tytes fulle av "DETTE ER USUNT" oppslag så tror jeg at noen rett og slett ikke er klare over hva som er sunt og hva som er usunt.. JA, poteter er sunt - men ikke dersom de kommer i en pose det står "pommes frites" utenpå og skal tilberedes i frityrgryte. Jeg tror at noen familier kunne trengt litt oppfølging i forhold til hvordan man skal finne billige men sunne alternativer, og hvordan kan skal kunne tilberede dette så enkelt som mulig. Litt hjelp på en handletur (til å finne de sunneste og billigste alternativene) og tilsvarende hjelp til hvordan man kan benytte seg av råvarene kunne nok vært til god hjelp for noen. Jeg velger å tro at de som spiser nærmest utelukkende usunn og fetende mat gjør dette pga uvitenhet og dårlig råd , ikke fordi de overser alle kostholdsråd. Det å lage sunne retter billig er ikke bare lett, og spesielt ikke når hele familien skal like og spise det..
Gjest nr. 23658 Skrevet 6. november 2010 #10 Skrevet 6. november 2010 Da må de i tilfelle også gripe inn over for alle andre ting foreldre gjør, som han ha uheldig påvirkning på barna: Foreldre som kjøper feil lekerForeldre som kranglerForeldre som jobber for myeForeldre som ikke gir barna nok intelektuell stimulansForeldre som er for religiøseForeldre som er politisk ekstremeForeldre med rasistiske holdningerForeldre som ikke støvsuger hver dagForeldre som lar barna sørfe for mye på nettetForeldre som ikke hjelper barna med lekserForeldre som lar barna være sent oppeForeldre som ikke bidrar på dugnadosv
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #11 Skrevet 6. november 2010 I tilfeller hvor hele familien er overvektig og det bærer galt avsted med barna helt fra småbarnstadiet så synes jeg det kan være greit at familien får hjelp til å bedre kostholdet sitt. På det lille stedet der jeg kommer fra så er det mange overvektige mennesker, og de fyller handlekurvene med brus, snop og potetgull når de er ute og handler. Ungene er feite og foreldrene likeså. Jeg ser at de ungene som var feite som barn blir enda feitere når de er voksne. Det er ikke sagt at noen skal ta fra dem ungene, men noen trenger sårt litt veiledning på kosten.
Sommersol Skrevet 6. november 2010 #12 Skrevet 6. november 2010 Vet ikke om det skal være barnevernet sin jobb, men jeg synes iallefall at noen bør gripe inn og gi hjelp. Det er foreldrene som har ansvaret, og jeg mener at å la et barn bli kraftig overvektig er omsorgssvikt. Jeg ser det selv i nær familie, hvordan barnet lider av dette. Og da snakker vi om hemmende overvekt. Ser det er noen som skriver noe om medisiner, men det er vel svært får medisiner som gjør at noen blir sterkt overvektige av sunn mat? Jeg er uviten så lær meg gjerne, men i så tilfeller vil jo helsevesenet vite om det og det vil ikke være noe problem. I min nære familie ser jeg at overvekten kommer av usunn mat, hele familien er overvektig, men det ene barnet og mor mer en de 3 andre. Dette kommer utelukkende av usunn mat og passiv livsstil. Dette tilfellet ble også meldt til helsessøster av skolen, og familien går til oppfølging der. Barnet blir veid en gang i mnd, og familien får råd om sunn livsstil. Men jeg merker at foreldrene er negative, de klarer ikke å se hva dette gjør med barnet og får litt skylapper. Veldig synd, for barnet lider. Og hvis et barn lider pga foreldres valg, er det vel omsorgssvikt? Eller?
barnehagetanten Skrevet 6. november 2010 #13 Skrevet 6. november 2010 Enig med sommersol: familien bør få hjelp. Kanskje helsesøster eller lignende tilbud kunne vært en idè? Men klart det går jo på ressurser: da jeg var liten var helsesøster på skolen vår mer enn mine barn har tilbud om helsesøster. I barnevernet har de mer enn nok om ikke ekstra oppgaver skal tilføres uten penger som følger med. Men at barna og foreldrene trenger veiledning, er helt sikkert.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #14 Skrevet 6. november 2010 Vet ikke om det skal være barnevernet sin jobb, men jeg synes iallefall at noen bør gripe inn og gi hjelp. Det er foreldrene som har ansvaret, og jeg mener at å la et barn bli kraftig overvektig er omsorgssvikt. Jeg ser det selv i nær familie, hvordan barnet lider av dette. Og da snakker vi om hemmende overvekt. Ser det er noen som skriver noe om medisiner, men det er vel svært får medisiner som gjør at noen blir sterkt overvektige av sunn mat? Jeg er uviten så lær meg gjerne, men i så tilfeller vil jo helsevesenet vite om det og det vil ikke være noe problem. I min nære familie ser jeg at overvekten kommer av usunn mat, hele familien er overvektig, men det ene barnet og mor mer en de 3 andre. Dette kommer utelukkende av usunn mat og passiv livsstil. Dette tilfellet ble også meldt til helsessøster av skolen, og familien går til oppfølging der. Barnet blir veid en gang i mnd, og familien får råd om sunn livsstil. Men jeg merker at foreldrene er negative, de klarer ikke å se hva dette gjør med barnet og får litt skylapper. Veldig synd, for barnet lider. Og hvis et barn lider pga foreldres valg, er det vel omsorgssvikt? Eller? Jeg nevnte medisiner som en årsak i forskjellen på 2 brødre som spiser samme mat. Det barnet jeg kalte fyldig har en bmi på 18,6 altså akkurat på normalen. Og så nevnte jeg ett beinrangel med en bmi på under 15 som er ekstrem undervekt. Det er en medisinsk årsak inne i bildet, men du så den rett og slett feil vei. Sunn mat er dessuten ett variert og godt kosthold. Spiser man bare frukt og grønnsaker er faktisk ikke dette sunt lenger i det hele tatt. Man har fortsatt en sunn livsstil om man spiser en hamburger 1 gang i mnd. Det er hva man gjør resten av mnd som spiller inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå