Eyedea Skrevet 5. november 2010 #1 Skrevet 5. november 2010 Heisann! Jeg skal ha tre eksamener fra 30.11-17.12 i år, og lurer på om noen der ute har gode tips til hvordan jeg bør forberede meg? Lesetips, husketips og andre ting som kan bidra til et bedre resultat? Setter stor pris på svar :-)
Nalla Skrevet 5. november 2010 #2 Skrevet 5. november 2010 Regn/jobb med gamle eksamensoppgaver!! Er du heldig får du også tilgang på løsningsforslag
Porcelain Skrevet 6. november 2010 #3 Skrevet 6. november 2010 Enig med nalla. Gamle eksamensoppgaver er den beste måten å gjøre det på synes jeg. Du trenger ikke sette deg ned i 6 timer for å løse oppgaven fullstendig, men lag disposisjon og skriv stikkord for hva du ville hatt med på hvert tema. Antagelig vil det som har vært tema i timene/på forelesninger være det som regnes som mest sentralt i faget, så bruk mer tid på å lese over forelesningsnotater enn på å pløye en dritkjedelig pensumbok som du føler er urelevant f.eks.. (dersom du føler det blir knapt med tid.) Det viktigste tipset i forhold til eksamen er å tenke disposisjon og oppbygging av oppgaven. Da rydder du både i ditt eget hode og du gjør det til en bedre oppgave å lese for sensor (noe som utelukkende er positivt). Derfor er det lurt å øve på dette.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #4 Skrevet 6. november 2010 Enig med de over her at eksamensoppgaver er viktige. Du kan faktisk risikere å få en av oppgavene på eksamen, og da er det deilig å ha løst den fra før slik at du kan jobbe mer med de andre. Du ser også hva slags type spørsmålsformuleringer du kan få, noe som det lønner seg å være klar over når du leser. Angående studieteknikk fungerer det i hvert fall veldig godt for min del å bruke kollokviegruppa aktivt. På min gruppe er det bare en som liker å jobbe på samme måte som meg, og vi bruker hverandre for alt vi er verdt Vi sender kontinuerlige mailer om det er noe vi lurer på eller har oppdaget noe vi ønsker å dele. Backer hverandre opp, lager puggelister av pensum og hører hverandre på msn. Å møtes fysisk er nok bedre for de fleste, men for oss funker msn fint og det gjør at vi kan treffes hver eneste dag uten at det tar hele dagen og for mye energi. Pensumlesingen blir dermed sosial og mer morsom, og vi gir hverandre vinklinger som gjør det lettere å huske. Det er også morsomt å lage huskeregler sammen Siden du har 3 eksamener på kort tid er det viktig at du holder stressnivået på et minimum gjennom hele perioden, har en leseplan du holder deg til, holder tunga rett i munnen og husker at det er ingen som kommer til å dø i denne prosessen. På en eller annen måte går det fint uansett hva som skjer. Skryt uhemmet av deg selv hele tiden, alt som er gjort er bra Det har i hvert fall hjulpet for min del! Hvis jeg er flink og holder meg til planen, så går det som det går, og hvis det ikke fungerer skylder jeg på planen og lager ny fremgangsmåte til neste gang. Det som fungerer tar jeg med meg videre til neste eksamensrunde. En ting til.. Hva slags fag/type pensum du leser har veldig mye å si for hva slags studieteknikk du burde velge. Enkelte ting er lett å plukke ut som rent puggstoff, andre ting blir bare rot på den måten. Jeg bruker internettkilder mye, og dobbeltsjekker i flere bøker. På den måten finner jeg detaljer og til og med kanskje uoverenstemmelser i pensum! Da bruker jeg hodet mitt veldig aktivt, og det er det som sitter best Andre fag sitter jeg og tegner med fine farger og stikkord i boblekart. Husk sterk overskrift, på forrige eksamen husket jeg boblene og fargene, men ikke hva det gjalt :/ Lykke til
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #5 Skrevet 6. november 2010 Mange gode tips over her! I tillegg; ikke sitt oppe dag og natt og slit deg helt ut før eksamen. Ha en fornuftig døgnrytme og husk å ta pauser i lesingen. Spis god mat (ikke junk!) og ta en spasertur i ny og ne - det kan klarne hodet og sette mange ting perspektiv. Før du legger deg tar du en halvtime-times pause der du gjøre noe koselig som gjør at kroppen roer ned før sengetid. Dette kommer til å gå fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå