Gå til innhold

Blodårer

Anbefalte innlegg

Gjest scorpius
Skrevet

Det er noe jeg lurer på ang. blodårer. Hvorfor er det slik at noen har tynne

blodårer, mens andre har tykke? Er det noe man bare er født med eller kan man

påvirke det?

Skrevet

Hva mener du med tynne og tykke?

Åreveggen varierer i tykkelse, alt etter om det er vener eller artier, om de er utsatt for stort trykk (måles i mmHg), om de ligger nærme organer (spesielt hjerte), er perifere eller sentrale årer, bare for å nevne noen faktorer. En del medisiner kan også påvirke kvaliteten på hud og vev, som f.eks kortikosteroider.

En person som driver med tung styrketrening eller eksplosiv idrett vil utvikle et årenett som tåler større trykk, og alle kjenner til teknikken med å bruke valsalva når tunge vekter (ift relativ kroppsvekt) skal løftes. Det har blitt målt opp mot 350 mmHg hos vektløftere, og det sier seg selv at et slikt trykk vil fort ta livet av en eldre, utrent person. Flyvere tilvennes og læres opp til å takle store trykkforskjeller over korte tidsrom.

Macdougall et al (1985) målte et arterielt blodtrykk (arterial blood pressure, ABP) på 480/320 i et av forsøkene sine under utførelse av beinpress (double legpress). For at årenettet skal takle dette så må åreveggen være tykk nok, og det innerste laget av åreveggen (media), som består av glatt muskulatur, har utviklet seg i takt med økende vektbelastning.

Gjest scorpius
Skrevet

Grunnen til at jeg lurer på det, er fordi jeg nesten alltid får kommentarer av leger etc.

at jeg har så tynne blodårer hver gang jeg skal ta blodprøver...

Skrevet

Det er riktig det at noen har tynnere årer enn andre og er vanskelige å ta blodprøver av. Om du ikke går på medisiner som har dette som bivirkning så er du nok født med tynne årer.

Skrevet

ja, dette er helt individuelt, noen har tykke,noen har tynne, noen ligger nesten oppå huden, mens andre har årene langt inne, noen ligger stabilt, mens andre årer spretter fra side til side når du tar på de.. Tar masse blodprøver i jobben, så dette vet jeg :-)

men jeg sier aldri til pasienten at de har "tynne og vanskelige" årer, da blir de jo bare mer nervøsk, dessuten så bør du være så god på å ta blodprøver at ikke noe er vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...