Gå til innhold

Kjøp av hus for første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann har bare leid leiligheter frem til nå.

I går snakket vi mye om å evnt kjøpe.

Kikket rundt på nettet og fant mange leiligheter, men som hadde høye fellesutgifter som må betales i tillegg til lånet.

Hvordan er det forøvrig med fellesgjeld?

I noen annonser står det at leiligheten koster x antall kroner, fellesgjelden er på x antall kroner og tilsammen blir det X antall kroner. Må fellesgjelden betales ved kjøp av leiligheten?

I tillegg er det fellesutgifter som betales hver måned.

Uansett, vi kikket litt rundt på hus også.

Fant et hus vi begge falt helt for. Pent hus, ligger langt unna bebyggelse, kjellerstue med kjøkken og bad som kan leies ut. Perfekt sted for oss.

Det stod at kommunale avgifter var 2000kr. Menes dette pr måned?

Også syns jeg det er veldig skummelt å ta steget med å kjøpe noe eget, spesiellt et eget hus hvor man har ansvar selv for alt. Leiligheter - ja da har jo gjerne noen andre ansvar for det ytre og slikt.

Hva må man tenke på når man skal kjøpe hus?

Må jo selvfølgelig ha forsikring på hus og innbo, kommunale avgifter, men hva mer er det man må tenke på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skal vi se om jeg klarer å forklare dette på en forstålig måte.

Når du kjøper leilighet med fellesgjeld så betaler du bare det leiligheten faktisk koster (prisantydningen), du betaler ikke fellesgjelden når du kjøper boligen.

Fellegjelden er ett lån som står på boligen som må betales ned via husleie/fellesutgifter.

Altså hvis du flytter fra boligen så blir fellesgjelden stående på boligen.

Fellesgjelden blir mindre etter hvert som man betaler ned på den, men den kan også øke hvis borettslaget må ta opp mer lån for å gjøre div vedlikehold.

Ved selveie så betaler man kun kommunale avgifter. Hvis det står 2000kr så betyr det pr år.

Ja det er skummelt å kjøpe bolig for første gang. Det er mye å tenke på. Ved selveie så må man jo ta ansvar for alt selv og betale alt selv enten ved å spare eller ved å ta opp igjen lån på boliglånet. Det som er positivt er jo at man kan bestemme alt selv, hva som skal gjøres, når det skal gjøres og hvordan det skal skal gjøres.

I borettslag blir alt tatt hånd om for deg, men det er lite du bestemme selv.

Ting man må tenke på før man kjøper bolig: Det er vanskelig å komme på alt i farten men det viktigste er vel at man faktisk skal leve med det lånet man tar. Det er mye bedre å kjøpe en litt billigere bolig slik at man faktisk har litt penger i mnd å leve for enn å måtte ta opp ett stort lån der man da aldri kan ta seg råd til noe som helst.

Når man da har betalt ned lånet på den billigere boligen så kan man selge og sitte igjen med en stor egenandel som man kan bruke på en større og dyrere bolig.

Ved kjøp av hus/leilighet med fellesgjeld. Undersøk om det er avdragsfrihet på fellesgjelden. Hvis det er det vil husleien gå opp når avdragsfriheten går ut. Dette gjelder mest nyere boliger.

Undersøk veldig nøye hvor mange feil og mangler boligen har. Alltid beregn det dobbelte av hva man tror noe vil koste for å fikse div.

At det er lav fellesgjeld på en bolig er bra, men er den veldig lav betyr det at det er lenge siden det er gjort vedlikehold, som betyr at det snart vil bli gjort. Da vil fellesgjelden øke. Men det betyr også at verdien på boligen vil øke.

Dette var det jeg kom på i farten. Håper det var til hjelp.

• Liker 1
Skrevet

Takk, det hjalp masse :)

Skrevet

Gratulerer så mye med en spennende avgjørelse! :)

Synes svaret du har fått dekker veldig mye bra, men vil også legge på noen småting som ikke er SÅÅÅ viktige, men er greit å huske på allikevel.

Be om å få se grunnboken på huset. Der står eventuelle heftelser ved eiendommen. Dette kan være alt fra pant til at naboen må få lov til å gå via din eiendom for å fikse vannrørene sine hvis de krysser plena di.

Tenk på forsikring. Hør med banken hvor mye ditt hus vil koste å forsikre i året. Er du og eller partner organisert i LO får dere meget gunstige prisordninger der. Man kan ta kontakt med strømleverandør og sjekke det elektriske i huset, dette vil også gi rabatt på husforsikringen. Alarmsystem gir også rabatter, og vi endte opp med å betale ca 100kr måneden for alarm, når du trekker fra det vi fikk i rabatt på forsikringen. I tillegg til at faren for innbrudd synker statistisk sett.

Sjekk om selger har eierskifteforsikring. Hvis taket ditt begynner å lekke etter en måned, og man kan påvise at skaden fant sted før du kjøpte boligen, blir dette heller ikke dekket av din forsikring.

Les tilstandsrapporten nøye, og innhent eventuellt prisoverslag på større ting som f.eks drenering før kjøp, så dere vet hva dere går til. Som hun over sa, kan det være greit for "lekfolk" å beregne det dobbelte av hva man anslår.

Og til slutt ved jeg ikke om du kan være like vimsete som meg noenganger, men jeg trenger lister for å overleve! :gjeiper:

Skriv lister over spørsmål, ting dere skal undersøke, ting dere trenger etc. Stryk ut underveis. Motiverende er det også! :fnise:

Og lag en komplett oversikt over utgiftene deres. Skriv opp sparing som en fast del av budsjettet. Bankene anbefaler å ha minst tre måneders inntekt stående på konto. Hvor mange av oss som faktisk har dette, kan jo diskuteres, men at det er greit å ha en buffer for renteforandringer etc i en oppstartsprossess, er det ikke tvil om.

Til siste vil jeg også si at "hvis du ikke gjør noe i livet før du er 100% sikker på at det er riktig, vil du sannsynligvis aldri få gjort mye av noe". Litt is i magen må man ha, selv om dette er den største og viktigste investeringen i livet for de fleste av oss... :)

LYKKE TIL, og behold kjærligheten midt i det som er en fantastisk, men også potensiellt beinhard tid!! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...