AnonymBruker Skrevet 5. november 2010 #1 Skrevet 5. november 2010 Jeg har et dilemma... Jeg har vært arbeidsledig en stund, men tidligere i uka var jeg på intervju og i dag ble jeg tilbudt jobben - noe jeg i utgangspunktet er kjempefornøyd med. Helt til samtalen kom inn på lønn og øvrige betingelser. Det dreier seg om en butikkjobb, med mye kvelds- og helgejobbing, men arbeidsgiver sier de ikke kommer til å betale UB-tillegg og de tilbød meg 20 kr mindre i timen enn jeg hadde i min forrige jobb. Jeg har jobbet 10 år i butikk og har vært vant til at arbeidsgiver følger lønnssatsene i landsoverenskomsten mellom HK og HSH. I følge de satsene skal jeg ha 154,95 kr/timen. Når det er mye kvelds- og helgejobbing blir det jo også en del penger av UB-tilleggene, alt i alt synes jeg lønna er for dårlig, noe jeg ga arbedsgiver beskjed om. Jeg fikk da beskjed om at det var det de hadde å tilby - take it or leave it. Jeg må gi beskjed innen kl. 14 i dag om jeg tar jobben eller ikke. På den ene siden tenker jeg at jeg bør ta jobben for å komme meg innenfor arbeidslivet igjen, men samtidig er det utrolig kjedelig å være så underbetalt... Vedlegger et regneark der jeg har lagt inn stipulert lønn for en uke med den arbeidsmengden og arbeidstidene de har forespeilet meg - differansen mellom tarifflønn med UB-tillegg og den faste lønna de tilbyr er faktisk over 1600 kr. Noen råd og tips? Hva gjør jeg?
Cuckold Skrevet 5. november 2010 #2 Skrevet 5. november 2010 Jeg har et dilemma... Jeg har vært arbeidsledig en stund, men tidligere i uka var jeg på intervju og i dag ble jeg tilbudt jobben - noe jeg i utgangspunktet er kjempefornøyd med. Helt til samtalen kom inn på lønn og øvrige betingelser. Det dreier seg om en butikkjobb, med mye kvelds- og helgejobbing, men arbeidsgiver sier de ikke kommer til å betale UB-tillegg og de tilbød meg 20 kr mindre i timen enn jeg hadde i min forrige jobb. Jeg har jobbet 10 år i butikk og har vært vant til at arbeidsgiver følger lønnssatsene i landsoverenskomsten mellom HK og HSH. I følge de satsene skal jeg ha 154,95 kr/timen. Når det er mye kvelds- og helgejobbing blir det jo også en del penger av UB-tilleggene, alt i alt synes jeg lønna er for dårlig, noe jeg ga arbedsgiver beskjed om. Jeg fikk da beskjed om at det var det de hadde å tilby - take it or leave it. Jeg må gi beskjed innen kl. 14 i dag om jeg tar jobben eller ikke. På den ene siden tenker jeg at jeg bør ta jobben for å komme meg innenfor arbeidslivet igjen, men samtidig er det utrolig kjedelig å være så underbetalt... Vedlegger et regneark der jeg har lagt inn stipulert lønn for en uke med den arbeidsmengden og arbeidstidene de har forespeilet meg - differansen mellom tarifflønn med UB-tillegg og den faste lønna de tilbyr er faktisk over 1600 kr. Noen råd og tips? Hva gjør jeg? Mitt råd: Ta jobben og bruk den som plattform når du fortsetter å lete etter andre jobber.
The Kitten Skrevet 5. november 2010 #3 Skrevet 5. november 2010 Du tar jobben og fortsetter å søke på andre jobber.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2010 #4 Skrevet 5. november 2010 Takk for svar! Blir nok til at jeg gjør det - det bare irriterer meg at de er så gniene på lønna. Jeg hadde nok ikke vært like i tvil eller reagert like strekt om de hadde f.eks. sagt 155 kr/timen, men ikke UB tillegg eller 135 kr/timen + UB tillegg. Når man skal jobbe mye kveld og helg utgjør faktisk UB-tilleggene en del penger, og når man da både får 20 kr "for lite" i timen og ingen UB-tillegg blir det veldig mye mindre. Mvh TS
The Kitten Skrevet 5. november 2010 #5 Skrevet 5. november 2010 Det er uansett bedre enn å ikke ha en jobb. 1
lillemia Skrevet 5. november 2010 #6 Skrevet 5. november 2010 Blir for dumt å takke nei til en jobb bare fordi lønna ikke er optimal. Syns du skal være takknemlig for at du i det hele tatt har fått tilbud om jobb. Burde ikke være noen tvil om hva du bør gjøre i denne situasjonen. Det å ta jobben vil uansett øke sannsynligheten for å få en bedre jobb som er bedre betalt i fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2010 #7 Skrevet 5. november 2010 Jeg takket ja til jobben, til tross for dårlig lønn. Jeg får se det som et springbrett og forhåpentligvis klarer jeg å finne meg en annen jobb med bedre lønn etterhvert. Er uansett greit å være i gang igjen, og jobben i seg selv synes jeg virker ålreit. Er sikkert sutrete å klage over lønn, men er faktisk litt kjipt å begynne å jobbe omtrent 100% for å sitte igjen med marginalt mer utbetalt enn jeg har i dagpenger, særlig siden jeg nå får utgifter til å reise til/fra jobb. Har tre måneders prøvetid, så forhåpentligvis klarer jeg å forhandle opp lønna ved endt prøvetid... Mvh TS
Gjest navnelapp Skrevet 5. november 2010 #8 Skrevet 5. november 2010 Eg er heilt enig, dette er råttent gjort. Samtidig er det mykje lettare å få jobb når du er i jobb, dessverre. Så no har du eit betre utgangspunkt for å få ein betre jobb. Lykke til!
SmallTalk Skrevet 5. november 2010 #9 Skrevet 5. november 2010 Ts: Er du enda mer heldig, så har du skaffet deg en ny jobb innen utgangen av prøvetiden.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #10 Skrevet 6. november 2010 Takk for svar! Blir nok til at jeg gjør det - det bare irriterer meg at de er så gniene på lønna. Jeg hadde nok ikke vært like i tvil eller reagert like strekt om de hadde f.eks. sagt 155 kr/timen, men ikke UB tillegg eller 135 kr/timen + UB tillegg. Når man skal jobbe mye kveld og helg utgjør faktisk UB-tilleggene en del penger, og når man da både får 20 kr "for lite" i timen og ingen UB-tillegg blir det veldig mye mindre. Mvh TS Om du dessverre tar denne jobben, vil jeg anbefale deg å melde inn til arbeidsgiver til Arbeidstilsynet http://www.arbeidstilsynet.no/ http://www.arbeidstilsynet.no/seksjon.html?tid=206797 Arbeidstilsynet vil ikke røpe hvem de har fått anonyme tips fra, og når de kontakter din arbeidsgiver blir de tvunget til å utbetale overtid etter norsk lov: Arbeidsmiljøloven!
Glitnir Skrevet 7. november 2010 #11 Skrevet 7. november 2010 Om du dessverre tar denne jobben, vil jeg anbefale deg å melde inn til arbeidsgiver til Arbeidstilsynet http://www.arbeidstilsynet.no/ http://www.arbeidstilsynet.no/seksjon.html?tid=206797 Arbeidstilsynet vil ikke røpe hvem de har fått anonyme tips fra, og når de kontakter din arbeidsgiver blir de tvunget til å utbetale overtid etter norsk lov: Arbeidsmiljøloven! Det er jo vel og bra å melde inn lovbrudd til Arbeidstilsynet - men det å ikke betale tillegg for helg og kveld er faktisk ikke et lovbrudd, jf. arbeidsmiljøloven.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #12 Skrevet 10. november 2010 Jeg hadde min første vakt i går og da jeg kom på jobb i dag fikk jeg beskjed om å komme inn på kontoret til sjefen. Grunnnen var at jeg på timelista for i går har skrevet at jeg jobbet fra 13:00 til 20:20, mens jeg var satt opp til å jobbe 13:00 til 20:00. Vi var jo ikke ferdige før 20:20, så jeg så det som helt naturlig å skrive opp tiden jeg faktisk har jobbet. Det var sjefen uenig i, vi får betalt for den tiden vi er satt opp til å jobbe og det er ikke hans problem at vi er trege til å stenge. Eh...veldig lett for han å si når vi ved stengetid hadde to kunder i butikken som skulle ekspederes ferdig, og når siste kunde forlot butikken 20:10 skulle vi jo fortsatt gjøre opp kassa og diverse stengerutiner. Dette forsøkte jeg å forklare på en fornuftig og saklig måte og svaret jeg fikk var at "Jaja, jeg visste at de ville bli bare trøbbel med deg..." og så fikk jeg beskjed om at dersom det gjentok seg at jeg skrev "for mye" på timelista ville jeg få en advarsel. Ble helt satt ut...har mest lyst til å bare be ham ryke og reise og slutte...men vet jo at det ikke går an. Er bare så innmari surt å bli herset med på denne måten! Mvh TS
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #13 Skrevet 10. november 2010 Finnes det egentlig noen fordeler i det hele tatt med å jobbe i sånn matbutikk? Frynsegoder? Noenting?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #14 Skrevet 10. november 2010 Finnes det egentlig noen fordeler i det hele tatt med å jobbe i sånn matbutikk? Frynsegoder? Noenting?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #15 Skrevet 10. november 2010 Finnes det egentlig noen fordeler i det hele tatt med å jobbe i sånn matbutikk? Frynsegoder? Noenting? Jeg jobber ikke i matbutikk, men i en annen bransje. Frynsegodene varierer vel fra kjede til kjede. I min forrige jobb hadde vi blant annet meget bra personalrabatt, julebord, julegave, flere personalfester i året og flere av kollegene mine fikk betalt kurs på BI av jobben. I min nåværende jobb er det svært få frynsegoder, ok personalrabatt, men hva det blir av julebord og sånt med den gniene sjefen vi har vet jeg ikke... Har ikke de største forhåpningene! Mvh TS
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #16 Skrevet 10. november 2010 Slik hadde jeg det og da jeg jobba på bensinstasjon. Stengte kl 24, gikk gjerne til kl 00:30 pga alle stenge rutinene, men fikk vi betalt for det? Neida.. Og da klokka skulle stilles tilbake en time (hadde nattåpent i helgene) så fikk man ikke betalt for å være der i 9 timer, kun for åtte "fordi man var der jo fra 24-08.. Sjarmerende tankegang..
Gjest Coarvi Skrevet 11. november 2010 #17 Skrevet 11. november 2010 Jeg hadde min første vakt i går og da jeg kom på jobb i dag fikk jeg beskjed om å komme inn på kontoret til sjefen. Grunnnen var at jeg på timelista for i går har skrevet at jeg jobbet fra 13:00 til 20:20, mens jeg var satt opp til å jobbe 13:00 til 20:00. Vi var jo ikke ferdige før 20:20, så jeg så det som helt naturlig å skrive opp tiden jeg faktisk har jobbet. Det var sjefen uenig i, vi får betalt for den tiden vi er satt opp til å jobbe og det er ikke hans problem at vi er trege til å stenge. Eh...veldig lett for han å si når vi ved stengetid hadde to kunder i butikken som skulle ekspederes ferdig, og når siste kunde forlot butikken 20:10 skulle vi jo fortsatt gjøre opp kassa og diverse stengerutiner. Dette forsøkte jeg å forklare på en fornuftig og saklig måte og svaret jeg fikk var at "Jaja, jeg visste at de ville bli bare trøbbel med deg..." og så fikk jeg beskjed om at dersom det gjentok seg at jeg skrev "for mye" på timelista ville jeg få en advarsel. Ble helt satt ut...har mest lyst til å bare be ham ryke og reise og slutte...men vet jo at det ikke går an. Er bare så innmari surt å bli herset med på denne måten! Mvh TS Du SKAL ha betalt for den tiden du er på jobb, så han kan ikke kreve at du skal jobbe gratis ved stenging. Du får prøve å forklare han det på en saklig måte, og be han ta det opp med loven om han ikke liker det. Er du med i en fagforening? Hvis ikke, meld deg inn NÅ - det lukter litt bråk av denne jobben...
Shade Skrevet 11. november 2010 #18 Skrevet 11. november 2010 Siden det ikke er en jobb som betyr såpass mye for deg at det egentlig gjør noe om du ikke får beholde den etter prøvetiden så ville jeg vært veldig hard. Jeg ville ganske enkelt sagt til sjefen "Jeg jobber ikke gratis, hvis du ikke vil betale meg for overtid så går jeg nøyaktig på minuttet når vakten min er ferdig uansett hva mer som måtte være igjen å gjøre." 1
Tevez Skrevet 11. november 2010 #19 Skrevet 11. november 2010 Jeg hadde bitt tenna sammen og holdt ut til du finner noe annet. Du stiller ikke veldig sterkt på arbeidsmarkedet når du har vært arbeidsledig, gyldig grunn eller ikke. Desverre
Rosalie Skrevet 12. november 2010 #20 Skrevet 12. november 2010 Siden det ikke er en jobb som betyr såpass mye for deg at det egentlig gjør noe om du ikke får beholde den etter prøvetiden så ville jeg vært veldig hard. Jeg ville ganske enkelt sagt til sjefen "Jeg jobber ikke gratis, hvis du ikke vil betale meg for overtid så går jeg nøyaktig på minuttet når vakten min er ferdig uansett hva mer som måtte være igjen å gjøre." Jepp. eneste måten å få rotete arbeidsgivere til å følge arbeislivets regler. Ellers sier jeg som noen lengre opp: Organiser deg! Butikkbransjen er en lurvete bransje, og å ha fagforening i ryggen er veldig smart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå