Gå til innhold

selveier eller andel leiligheter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei :)

skal kjøpe bolig snart, og lurer litt på hva fordelen med selveier er fram for andel? :)

de koster jo som regel mer for mindre kvm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selveier har du ansvar for alt, gulv, vegger, tak - inne og ute. Skal du måtte skifte vinduer, eller tak blir det fort mange 10 tusner du må ut med. Et nytt tak koster ca 150 000. Men du kan gjøre som du vil, male, vedlikeholde, pusse opp osv. Det er ditt.

Andel/boligbyggelag, betaler du husleie, i tillegg til avdrag til boliglånet. Men der har du da ikke ansvaret for vinduer/vegger og tak. Vedlikehold dekkes der av husleia som alle beboerene betaler hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til at hvis det blir gjort vedlikehold på en andelsbolig vil også fellesgjelden gå opp, dermed også husleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samt at man kan risikere å få tvangsoppusset bad og kjøkken selv om man allerede har brukt x antall tusen på dette fra før, fordi andelslaget bestemmer seg for å pusse opp f.eks alle badene. Da kan man risikere å ende opp med et styggere og dårligere bad enn man hadde pusset opp til, og man har ikke noe man skulle ha sagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil jo også tilføye at i selveierleilighet så deler man jo bygg med andre så det som oftest gjøres er å betale inn "husleie" til en felles konto som brukes til utvendig vedlikehold, forsikring av selve bygget osv. Da slipper hver seksjonseier å plutselig måtte ut med mangfoldige tusen når bygget skal males eller vinduer byttes.

Midler til innvendig vedlikehold/oppussing og innboforsikring må du stå for selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samt at man kan risikere å få tvangsoppusset bad og kjøkken selv om man allerede har brukt x antall tusen på dette fra før, fordi andelslaget bestemmer seg for å pusse opp f.eks alle badene. Da kan man risikere å ende opp med et styggere og dårligere bad enn man hadde pusset opp til, og man har ikke noe man skulle ha sagt.

Dette har jeg aldri hørt om og det må være høyst uvanlig. Skal dette være lov må man ha skrevet under på papirer der man aksepterer slikt ved kjøp av boligen. Så lenge man har det slik forskriftene tilsier så er det ingen som kan bestemme hvordan man pusser opp sitt eget hjem. Selv om man er del av ett borettslag så eier man fortsatt huset selv. Borettslaget kan ikke bestemme om man skal ha det ene eller det andre kjøkkenet eller hvilken fliser man har på badet. I tillegg, hvis borettslaget/styret har bestemt at noe arbeid skal gjøres som man selv ikke er enig i så kan man betale det det vil koste ekstra for å få det slik som man vil, eks skifting av dører og vinduer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg aldri hørt om og det må være høyst uvanlig. Skal dette være lov må man ha skrevet under på papirer der man aksepterer slikt ved kjøp av boligen. Så lenge man har det slik forskriftene tilsier så er det ingen som kan bestemme hvordan man pusser opp sitt eget hjem. Selv om man er del av ett borettslag så eier man fortsatt huset selv.

Det er faktisk ikke helt uvanlig. Det er jo ikke sånn at noen kommer og tvangsbytter fliser, men det hender røropplegg og elektrisk opplegg må renoveres og da må som regel håndtverkerne inn i vegger og kledning bak det som måtte være av fliser/plater/tapet. Og da får man jo den tvilsomme fornøyelse av å kanskje måtte pusse opp igjen et nokså nyopppusset bad. Røropplegg renoveres jo stort sett i hele blokka når det først er arbeid på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å kjøpe selveier, da bestemmer du alt selv og blir ikke pålagt det de bestemmer seg for i borettslaget. Men du må jo selvsagt følge reglene som sameiet bestemmer.

Før man kjøper leilighet har man rett til å se alle regler og planlagte prosjekter borettslaget har bestemt. Dette påvirker husleie til hver enkelt eier og kan i noen tilfeller utgjøre ganske mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke helt uvanlig. Det er jo ikke sånn at noen kommer og tvangsbytter fliser, men det hender røropplegg og elektrisk opplegg må renoveres og da må som regel håndtverkerne inn i vegger og kledning bak det som måtte være av fliser/plater/tapet. Og da får man jo den tvilsomme fornøyelse av å kanskje måtte pusse opp igjen et nokså nyopppusset bad. Røropplegg renoveres jo stort sett i hele blokka når det først er arbeid på gang.

Dette er jo slikt man bør fikse selv når man først er i gang med å pusse opp.

Om de må rive div fliser og lignende for å komme bak til rørene så er det også deres ansvar å sette badet tilbake til den stand det var.

Når det sagt så er veldig mye bedre å ha rekkehus enn leilighet når man har andelsbolig. Da står man mye friere siden man ikke er "koblet" til alle andre på samme måte som i blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Vil legge til at ved kjøp av andelsleilighet slipper man å betale 2,5% av kjøpesummen til staten. Mens på selveier er denne skatten med. Det er greit å vite når du vurderer hva du er villig til å betale.

Ellers var det før strengere regler rundt bla dyrehold og slike ting i borettslag, men det tror jeg ikke er lov lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de må rive div fliser og lignende for å komme bak til rørene så er det også deres ansvar å sette badet tilbake til den stand det var.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.6931957

Oppussingen gjaldt nemlig også for badene som allerede var pusset opp for over hundre tusen kroner.

- Det er så mange som har pusset opp badene sine, og hver og en har fått dem slik de ønsker selv. Nå blir alle badene like. I disse tider hvor det snakkes så mye om miljø, synes jeg det er helt vanvittig at man skal kjøpe inn nytt til 96 leiligheter, sier Bjørklund fortvilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri hørt om og det må være høyst uvanlig. Skal dette være lov må man ha skrevet under på papirer der man aksepterer slikt ved kjøp av boligen. Så lenge man har det slik forskriftene tilsier så er det ingen som kan bestemme hvordan man pusser opp sitt eget hjem. Selv om man er del av ett borettslag så eier man fortsatt huset selv. Borettslaget kan ikke bestemme om man skal ha det ene eller det andre kjøkkenet eller hvilken fliser man har på badet. I tillegg, hvis borettslaget/styret har bestemt at noe arbeid skal gjøres som man selv ikke er enig i så kan man betale det det vil koste ekstra for å få det slik som man vil, eks skifting av dører og vinduer.

Bare for at DU aldri har hørt om det betyr det ikke at det ikke skjer i enkelte borettslag, som regel skjer det i forbindelse med oppussing/skifte av røropplegg i bygget. Det er nok mer vanlig at bad tas "på fellesen" enn kjøkken, men jeg har hørt om begge deler fra bekjente som bor i borettslag. Jeg har f.eks. en venninne som bor i rekkehus og der ble kjøkkenet pusset opp over fellesen pga at de tok røropplegget og for å komme til rørene måtte de inn bak kjøkkenet og dermed var det naturlig å bytte kjøkken i samme slengen - det gamle måtte jo rives ut for å komme til. Der ble det bestemt en enkel, hvit innredning som standard og de som ønsket noe annet måtte betale mellomlegget selv. Dette ble vedtatt på generalforsamlig i borettslaget.

Når det sagt så er veldig mye bedre å ha rekkehus enn leilighet når man har andelsbolig. Da står man mye friere siden man ikke er "koblet" til alle andre på samme måte som i blokk.

Det er dessverre ikke så enkelt at man "fikser det selv" når man pusser opp. Fetteren min gjorde nemlig det da han pusset opp badet i sin borettslagsleilighet og han hadde all dokumentasjon på arbeidene og han hadde hatt tett kontakt med styret gjennom hele prosessen. 150.000 kroner kostet det nye badet og han var sikker på at han hadde sitt "på det tørre" siden han hadde dokumentasjon på plass og styret hadde vært involvert. Fire år senere var et nytt styre på plass, en del krefter i "laget" begynnte å jobbe for felles rehabilitering av bad og røropplegg, dette ble vedtatt på generalforsamlig og snøballen begynnte å rulle. Anbud ble innhentet og etterhvert ble dato for oppstart satt. Broren min var i kontakt med styret tidlig i prosessen, la frem all dokumentasjon fra oppussingen av badet sitt, rørene osv., men siden entrepenøren ikke anbefalte å la enkeltstående bad stå igjen måtte også badet hans tas. Standarden på "fellesbadene" var langt lavere enn det fetteren min hadde gjort selv, han fikk vel utgifter på nesten 40.000 kr for å få det nogenlunde sånn som han ville ha det. Det er nemlig vanlig at man ved fellesoppussinger i borettslag velger en standardløsning og de som ønsker noe annet må betale ekstra for å få det som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare positive ting å si om andelseige eg!! Her blir alt fikset av andre, boss hentet uten at vi må ta det ut, snø blir brøytet og måkt helt til ingangsdøra vår (vi har egne ingangsdører) slipper høye utgifter noen mnd pga vann og kloakk avgifter. Betaler gledelig 3000kr mnd for dette eg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel også helt an på om boligen er ny eller gammel. Vi bor i en helt ny blokk (med nyetablert borettslag) og risikerer ikke å måtte få vårt bad tvangsoppusset så lenge vi skal bo der ihvertfall. Når det er så nytt hadde jeg ikke nølt med å velge andel i stedet for selveier, så lenge borettslaget er med i sikringsfondet, som forhindrer at vi må betale for eksempel husleien til naboen dersom han ikke betaler.

Er det en eldre bolig måtte jeg tenkt meg om et par ganger og veid selveier/andel opp mot hverandre, nettopp på grunn av usikkerhet mtp. husleie på grunn av stadige oppussinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...