Gå til innhold

sy klær.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har begynt å prøve å sy litt klær men finner ikke noe bra stoff til det.

Hva heter det stoffet som vanlige t-skjorter er laget av?

Noen som vet om en inspirasjons side?

Vilken stoff er bra å sy kjoler av?

Noen andre som driver å syr klær som kan legge ut bilder av det dem har sydd? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. T-skjorter er som oftest i et stretch-stoff, bomullsjersey e.l. Vil ikke anbefale at du starter med stoffer med stretch hvis du ikke har overlock-maskin eller en god maskin med stretch-søm (min mening, da. Har sydd noen år, men synes fremdeles stretch kan være utforrende. Det samme gjelder tynne "silke"stoffer.)

Stoff og stil er det bl.a. en ide-katalog du kan se på. Og de har mange ulike stoffer og mønster. Hvis det er en butikk i nærheten av der du bor, er de veldig hjelpsomme. Vil anta at man kan ringe dem og be om råd også hvis man ikke ringer midt i den travleste tiden. Frakt er heller ikke dyrt hvis du må bestille på nett. Hva med å starte med barneklær? Ikke så stort format (lettere å håndtere, raskere ferdig) + at det som oftest ikke er så figurnært (innsnitt o.l.) Det viktigste i starten er kanskje å få klippet stoffet riktig i forhold til trådretning (så det ikke "drar" seg) og å være litt nøye når du starter. Les gjerne gjennom hele mønsteret først, så du skjønner "gangen" i det.

Biblioteket har ofte ulike sy- og strikkeblader med mønster som kan kopieres. Ulike mønstere er også angitt med ulik vanskelighetsgrad.

Selv synes jeg det er moro å lage nye plagg ut fra gamle plagg. Å være kreativ ved å mikse og matche, applikere og sy om (redesign). Sånn får jeg nytt tøy fra klesplagg jeg (og familien) likevel ikke bruker. :gjeiper:

Og ja: Husk å vaske alt nytt stoff før du bruker det (pga. ulik krymping). Kjolestoffer? Bomull, lin, ullblandinger. Kommer an på hvilken type kjoler du vil lage.

Lykke til. Det er moro å sy!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...